InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Opgezette, opgeblazen maag (dyspepsie): behandeling & tips

Opgezette, opgeblazen maag (dyspepsie): behandeling & tips

Opgezette, opgeblazen maag (dyspepsie): behandeling & tips Wie heeft er al niet eens last gehad van een opgeblazen gevoel in de buik? Als je een ongemakkelijk, onaangenaam gevoel hebt in de maag dan kan er sprake zijn van dyspepsie. Dyspepsie is een term die gebruikt wordt om een probleem aan te duiden dat zich situeert in de maagstreek, meer bepaald het gevoel van een "opgeblazen, opgezette maag" te hebben. De symptomen zijn onder meer misselijkheid, oprispingen, en brandend maagzuur. Wat zijn de oorzaken van dyspepsie en welke tips zijn nuttig bij de behandeling van dit opgeblazen gevoel in de maag?

Wat is dyspepsie?

Dyspepsie is een aandoening van de spijsvertering, wat neerkomt op het hebben van een onaangenaam gevoel in de maag. Patiënten spreken vaak van een opgeblazen gevoel in de maagstreek die de vertering van maaltijden onaangenaam maakt. Doorgaans voel je dyspepsie na de maaltijd, maar ook 's nachts kan je er last van hebben. Mogelijk kan je eetlust er onder gaan lijden. Bij langdurig voorkomen van dyspepsie kan een ernstige aandoening aan de basis van het probleem liggen.

Symptomen opgeblazen gevoel in de maag

Spijsverteringsproblemen kunnen een hele reeks symptomen ontketenen die allemaal met elkaar te maken kunnen hebben. De meest voorkomende symptomen van dyspepsie situeren zich voornamelijk in de maagstreek: een opgeblazen, opgezet gevoel in de maag of bovenbuik, misselijkheid, oprispingen, een opgezette maag en zeurende maagpijn. Verder kan het ook zijn dat je last krijgt van braakneigingen en winderigheid. Alleen al het voelen van pijn en ongemak in de maagstreek zal ertoe lijden dat je minder trek krijgt om te eten, omdat je bang bent dat een maaltijd toch weer pijn of last zal veroorzaken.

Opgezette, opgeblazen maag: oorzaken

Overgevoelige of luie maag

Dyspepsie heeft vaak te maken met een overgevoelige maag. Dit komt er op neer dat je lichaam overdreven reageert op prikkels uit het maagdarmkanaal. Die overgevoeligheid zorgt voor een pijnlijk en onaangenaam gevoel. Ook kan het zijn dat de maag niet naar behoren werkt en als het ware "lui" is: hierbij trekt de maagspier niet voldoende of niet snel genoeg samen waardoor het eten langer in de maag blijft.

Stress en medicijnen

Sommige mensen hebben voortdurend last van spanningen, die hen stress oplevert. Het ervaren van druk zet ook de maag onder spanning waardoor deze niet naar behoren kan functioneren. Hierdoor kan het maagzuur langer op de maag inwerken en kan je een opgeblazen gevoel in de maag gaan ervaren. Ook bepaalde medicijnen zoals kalmeermiddelen kunnen de maag trager laten werken.

Ziekten

Dyspepsie is zelf geen ziekte, maar een term die gebruikt wordt voor een ongemakkelijk gevoel in de maagstreek. Wel kunnen er ziekten aan de basis liggen van dyspepsie. Voorbeelden van dergelijke ziekten zijn o.a.:
  • maagzweer
  • maagkanker
  • slokdarmontsteking
  • maagslijmvliesontsteking
  • alvleesklierontsteking
  • leveraandoeningen

Dyspepsie: behandeling en tips

Voeding

De behandeling tegen dyspepsie bestaat in de eerste plaats vooral in het sparen van de maag. Je kan je maag respijt geven door voedsel te eten dat hem niet te zwaar onder druk zet. Eet geen zware, vette voeding zoals fastfood, of vette sauzen en sterke kruiden. Eet bij voorkeur lichte maaltijden en eet traag, waarbij je goed kauwt. Je een tijdlang houden aan een maagdarmsparend dieet kan erg nuttig zijn om de maag een poos te laten herstellen. Vermijd daarnaast stress en spanningen, en vergeet niet aan lichaamsbeweging te doen.

Middeltjes

Er zijn tal van geneesmiddelen en middeltjes op de markt die dyspepsie kunnen tegen gaan. Daarbij denken we vooral aan maagzuurremmers en middelen die het gas in de buik verminderen. Deze zijn vooral nuttig tegen het voelen van brandend maagzuur. Ligt er een ontsteking aan de basis van dyspepsie dan kunnen er ook antibiotica voorgeschreven worden.
Enkele voorbeelden van makkelijk te verkrijgen middeltjes tegen een opgeblazen maag zijn:
  • Iberogast (bevat verschillende geneeskrachtige kruiden)
  • Zantac Redugas (rantidine)
  • Omeprazol (maagzuurremmer)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dyspepsie, zware maag of een opgeblazen gevoelIedereen heeft na de maaltijd wel eens last van een zware maag of een opgeblazen gevoel. In medische termen wordt dit dy…
Esomeprazol: middel tegen maagklachtenEsomeprazol: middel tegen maagklachtenBrandend maagzuur, slokdarmklachten, misselijkheid en opgeblazen gevoel zijn vervelende maagklachten. Het geeft een bran…
Overgevoelige maag oorzaken, symptomen en behandelingEen overgevoelige maag wordt ook wel aspecifieke maagklachten, functionele maagklachten en functionele dyspepsie genoemd…
Platte buik dieetPlatte buik dieetWat is een platte buik dieet? Is het een streng dieet of zijn het enkele voeding adviezen? Wat zijn de resultaten van he…
Lekker eten tijdens de feestdagen? Tips tegen indigestieLekker eten tijdens de feestdagen? Tips tegen indigestieDecember is de maand van de gezelligheid bij uitstek. Er worden cadeautjes gegeven, er wordt gefeest en er wordt vooral…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixabay.com, Pexels
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Dyspepsie (bronnen geraadpleegd op 25/03/2016).

Reageer op het artikel "Opgezette, opgeblazen maag (dyspepsie): behandeling & tips"

Reacties

Annette, 30-08-2016 21:26 #2
Slik al jaren omeprazol 2 per dag, heb een breukje. Heb laatste tijd brandend gevoel in keel als ik kwark eet, kan soms moeilijk slikken, elke dag boeren en verslik me wel eens. Er is een slikfoto gemaakt, maar er was niets op te zien. Soms heb ik enorme maagpijn, niet om uit te houden. Vorige week vrijdagmiddag was ik opeens misselijk, thuis gekomen overgeven (7 keer achter elkaar en dat 2 keer) had 39 koorts en een erg vol gevoel, kon zelfs niets drinken laat staan eten. Na 3 dagen had ik eindelijk weer zin in eten, maar nu heb ik het tegen over gestelde, heb de hele tijd honger, word er gek van. Helpt het als ik hogere dosis omeprazol slik? Ik ga niet meer eten, want ben vorige jaar 20 kilo afgevallen en dat wil ik zo houden. Zit nu sinds dec. 2015 rond de 60 kilo bij een lengte van 1.67. Had eigenlijk altijd al veel honger, maar nu constant. Ik houd dit niet vol, kan er niet van slapen. Kan je door stress honger krijgen? Soms denk ik dat er weer iets in maag is, heb 3 keer maagonderzoek gehad en 2 keer was er wat.

Henny vd Venne, 30-06-2016 20:44 #1
Mijn maag is dik en hard of ik zwanger ben, echo heeft niets uit gewezen, wat nu?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-08-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Opgezette buik
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!