InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Maagdarmsparend dieet: voedingstips om je maag te sparen

Maagdarmsparend dieet: voedingstips om je maag te sparen

Maagdarmsparend dieet: voedingstips om je maag te sparen Maagklachten en spijsverteringsproblemen kunnen soms erg lang duren. Vooral aandoeningen aan de maag kunnen op de lange termijn een erg grote invloed hebben op je voedingspatroon. Maagproblemen zoals maagzuur of maagpijn kunnen soms verholpen worden met een maagdarmsparend dieet (MDS-dieet). Daarom kan een maagdarmsparend dieet goed zijn om je spijsvertering minder te belasten. Je maag sparen kan een groot verschil betekenen op het vlak van eetlust, energie en een algemeen goed gevoel. Wat houdt een maagdarmsparend dieet in en wat mag je eten of drinken en wat niet?

Maagklachten: voedingstips

Mensen die maag- en darmklachten hebben zijn gebaat met een voedingspatroon dat de maag niet te zwaar onder druk zet. Om de spijsvertering vlot te laten verlopen is het in de eerste plaats belangrijk om traag te eten. Kauw je eten goed en drink geen water tijdens de maaltijd, maar wel erna. Zorg er ook voor dat je niet teveel afleiding (zoals TV, smartphone of tablet) hebt tijdens het eten, zodat je maag het eten rustig kan verwerken en je maagzuur en maagpijn kan vermijden. Eet vooral kleine maaltijden en dit meerdere malen per dag.

MDS-dieet: voor wie?

Een maagdarmsparend dieet of MDS-dieet wordt doorgaans opgelegd aan mensen die revalideren van een maag- of darmziekte. De bedoeling is dat de maag en de darmen voldoende kunnen herstellen na een medicamenteuze behandeling of na een operatie aan maag, darmen of andere organen van het spijsverteringsstelsel. Maar ook mensen met langdurige maagklachten zoals maagzuur of maagpijn kunnen baat hebben bij een MDS-dieet. Bij een maagdarmsparend dieet worden voedingsstoffen opgenomen die de maag en darmen niet onnodig prikkelen. Geleidelijk kunnen de getroffen organen dan langzaam herstellen.

Maagdarmsparend dieet: wat wel drinken?

Dranken die toegestaan zijn maagdarmsparend dieet zijn cafeïnevrije koffie, mineraalwater en licht verteerbare vruchtensapjes. Maar let op: niet alle vruchtensappen zijn goed voor de maag. Sommige sapjes zijn wel gezond maar te zuur om makkelijk door de maag verteerd te worden. Voorts zijn ook karnemelk en slappe thee toegestaan.

Maagdarmsparend dieet: wat niet drinken?

De dranken die te mijden zijn bij een maagdarmsparen dieet zijn in de eerste plaats alcoholische dranken en sterke koffie. Ook frisdranken zoals cola en limonade zijn omwille van hun koolzuur te prikkelend voor maag en darmen. Verder worden ook chocolademelk en zure vruchtensapjes afgeraden.

Maag sparen: wat wel eten?

Bij langdurige maagklachten kan het erg zinvol zijn om een aangepast voedingspatroon te volgen. De aangeraden voeding bij maag- en darmklachten is onder meer de volgende:

Melkproducten en eiwitten

Pudding, yoghurt, jonge kaas, roerei, licht gekookt ei

Zetmeel en deegwaren

Puree, rijst, spagetti (zonder saus), wit brood, beschuit, sandwich, noedels

Groenten en fruit

gestoomde, goed doorgekookte groenten, gezeefde soep of bouillon, zacht fruit zoals banaan

Vlees en vis

Gekookte magere ham, gekookt of gestoofd vlees, mager vlees (kip of kalkoen), lever, gekookte of gestoomde vis

Maagdarmsparend dieet: wat niet eten?

Bij een dieet dat de maag en de darmen spaart, zijn vooral de volgende producten afgeraden:

Melkproducten en eiwitten

Belegen kaas, vette en gegiste kaas, omelet, roomijs

Zetmeel en deegwaren

Gebakken aardappelen, frieten, brood met granen en veel vezels (zoals bruin brood)

Groenten en fruit

Rauwe groenten, zware soepen zoals uiensoep of bonensoep, steenvruchten als pruimen en kersen

Vlees en vis

Vis in blik, zure en gemarineerde vis, vet vlees zoals spek en bereid vlees (filet americain), lamsvlees, varkensvlees

Andere te mijden producten

snoepgoed, chocolade en fel gesuikerde gebakjes, vette en zure sausjes zoals mayonaise, mosterd, pickels, ketchup

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maagdarmsparend dieetBij een aantal maag- en darmaandoeningen wordt een M.D.S. dieet voorgeschreven. Met dit dieet zouden maag en darmen gema…
Voedingstips Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)Voedingstips Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)Het prikkelbare darm syndroom. Een term die doktoren gebruiken voor een aandoening waar eigenlijk niet duidelijk aan te…
Overgevoelige maag oorzaken, symptomen en behandelingEen overgevoelige maag wordt ook wel aspecifieke maagklachten, functionele maagklachten en functionele dyspepsie genoemd…
Het Sonoma dieetHet Sonoma dieetHet Sonoma dieet is een dieet dat begin januari 2006 gelanceerd is in Amerika. Dit dieet is bedacht door de Amerikaanse…
Maagverkleining: voedingstips voor je gewicht na de operatieMaagverkleining: voedingstips voor je gewicht na de operatieZwaarlijvige mensen vinden vaak een oplossing voor obesitas dankzij een maagoperatie, waardoor de bijhorende gezondheids…
Bronnen en referenties
  • http://www.sweetlove.be/br_maagdarmdieet.html
  • http://www.maagendarmrumst.be/nl/verschillende-di-ten/streng-maagdarmsparend-dieet
  • http://www.detox-dieet.nl/dieten/maag-darm-sparend-dieet
  • http://www.medischforum.nl/onderwerp/2547/1523 (bronnen geraadpleegd op 17/02/2016)

Reageer op het artikel "Maagdarmsparend dieet: voedingstips om je maag te sparen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 19-02-2017
Subrubriek: Dieet
Special: Maagproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!