InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Maagproblemen vermijden: tips om langzamer te eten

Maagproblemen vermijden: tips om langzamer te eten

Maagproblemen vermijden: tips om langzamer te eten Maagproblemen zoals maagpijn en maagspanning komen voor bij een groot deel van de bevolking. Doordat we het zo druk hebben is er weinig tijd over om rustig van ons eten te genieten. Stress en drukte zijn dan ook een belangijke oorzaak van te snel eten zonder voldoende te kauwen. Hierdoor is de buik gespannen en kunnen er maagproblemen ontstaan. Eventueel kunnen supplementen zoals kauwtabletten voor de maag (bv. Gaviscon) verlichting van de klachten brengen. Ook langzamer eten is belangrijk om maagklachten te vermijden. Welke tips kunnen hierbij helpen?

Maagklachten

Een heleboel mensen hebben wel eens last van maagpijn of andere maagproblemen. Maagproblemen kunnen qua intensiteit sterk verschillen van persoon tot persoon. De een heeft al maaglast in een situatie van stress, terwijl de ander alleen maagpijn krijgt als hij te vet of te gekruid heeft gegeten. Maagproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben.

Maagproblemen: oorzaken

  • maagontsteking
  • maagzweer
  • stress
  • te snel eten
  • neveneffect van medicijnen

Te snel eten

Mensen denken vaak dat maagpijn te maken heeft met een onderliggend fysiek probleem, zoals een ziekte of aandoening. Dat kan zo zijn, maar een vaak onderschatte oorzaak van maagprobleem is het te snel eten, en dit zonder voldoende te kauwen. Heelwat mensen zijn te gejaagd of te gestresseerd als ze aan tafel gaan, en kunnen niet voldoende ontspannen bij het beginnen van de maaltijd.

Afleiding tijdens het eten

Door de alsmaar sneller wordende samenleving, nemen mensen minder en minder tijd om rustig te eten. De televisie, het internet of Facebook lokken ons en we hebben het geduld niet om te wachten tot ons bord leeg is. Sommige mensen zitten al etend te internetten, terwijl de televisie aanstaat. Dit is heel vermoeiend omdat de maag bloedtoevoer nodig heeft om het voedsel te verteren, terwijl ook de hersenen bloed opeisen om informatie tot zich te nemen. Laat de informatietoestroom maar even voor wat het is, dat berichtje posten op je sociaal netwerk kan nog wel even wachten.

Waarom is traag eten gezond?

Kauwen is een beweging van de kaken die het voedsel kleiner maakt waardoor het vlotter door de slokdarm naar de maag kan. Hoe meer werk de tanden en de kaken doen, hoe meer energie de maag over kan houden om het voedsel te verteren. Het voedsel dat we kapotkauwen wordt in een bolvorm ingeslikt waarna het naar de maag gaat om verder verteerd te worden. Hoe minder je kauwt, hoe meer extra werk de maag moet doen, waardoor je een zwaar gevoel gewaar kan worden. Hierdoor kan een maagprobleem ontstaan.

Langzamer eten: tips

Ontspannen vóór de maaltijd

Ten eerste is het belangrijk om te ontspannen als je aan tafel gaat. Bij iemand die gestresseerd is kan een buikspanning optreden waardoor je het gevoel hebt dat je maag geblokkeerd is. Hierdoor kan je niet rustig eten en zeker niet verteren.

Vermijd afleiding

Probeer daarom invloeden van buitenaf te vermijden die je maaltijdrust kunnen verstoren: zet de televisie af, laat je pc of smartphone even aan de kant, en zet een rustig muziekje op. Even niet online zijn is geen ramp; integendeel, het kan het je makkelijker maken om van je eten te genieten en het beter te verteren.

Weinig drinken tijdens de maaltijd

Probeer pas te drinken na de maaltijd: drinken tijdens de maaltijd kan je een opgeblazen gevoel geven waardoor je minder ontspannen zal eten. Geef je maag de tijd om alles op eigen houtje geleidelijk te verteren en spoel pas door na het einde van de maaltijd.

Genieten

Maak van de maaltijd een doel op zich: neem er de tijd voor met je partner of met het hele gezin, en maak het lekker gezellig. Geniet samen van de smaken en geuren van de bereide maaltijd en vertel mekaar wat je ervan vindt.

Supplementen voor de maag

Behalve de bovenvermelde tips kan je ook geneesmiddelen of supplementen nemen om je maag te beschermen tegen problemen. Enkele klassieke medicijnen voor de maag behandelen maagzuur en maagpijn. Deze middeltjes kunnen de spijsvertering vergemakkelijken en zijn onder meer verkrijgbaar als kauwtablet, siroop of smelttabletten.
Enkele voorbeelden van efficiënte middelen tegen de maag zijn onder meer:
  • Zantac
  • Gaviscon
  • Rennie

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer naar de huisarts met maagpijnMaagklachten komen vaak voor en zijn in verschillende groepen te verdelen. Vaak gaat het om a-specifieke maagklachten, r…
Buikspanning: gevolgen van stress op maag en darmenBuikspanning: gevolgen van stress op maag en darmenStress is een verschijnsel dat in de eenentwintigste eeuw alsmaar toeneemt. Niet alleen op professioneel vlak maar ook i…
Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn wordt ook wel omschreven als pijn in de bovenbuik en/of maagstreek. Maagpijn bevindt zich in het gebied tussen…
Omeprazol tegen maagzuur: gebruik, dosis & bijwerkingenOmeprazol tegen maagzuur: gebruik, dosis & bijwerkingenHeb je vaak last van de maag en behoren maagklachten tot je dagelijks leven? Dan kan omeprazol een goede oplossing zijn…

Reageer op het artikel "Maagproblemen vermijden: tips om langzamer te eten"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-04-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Maagproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!