InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Jiaogulan. Thee met een geneeskrachtige werking

Jiaogulan. Thee met een geneeskrachtige werking

Jiaogulan. Thee met een geneeskrachtige werking Op zich is de geneeskrachtige werking van een theesoort niet eens bijzonder nieuws, want iedereen die graag thee drinkt of, zich bezighoudt met gezonde voeding weet dat er vele theesoorten zijn met bijzondere eigenschappen. Jiaogulan thee is geen nieuwe soort maar een, nog wel redelijk, onbekende soort die tot nu toe alleen via internet te verkrijgen is. Maar …wel de moeite waard. Eigenlijk is Jiaogulan of, ook wel door de plaatselijke bevolking genoemd: ‘Xiancao’, een heel simpel klimplantje uit de komkommerfamilie. Wie had kunnen denken dat dit plantje zoveel geneeskracht zou hebben? Nou, in China weten ze dat al heel lang want in het Nederlands betekend Xiancao: ‘kruid der onsterfelijkheid’. Dat belooft wat!

Een klein stukje geschiedenis

De botanische naam van Jiaogulan is: ‘Gynostemma Pentaphyllum’, wat betekent: ‘Klein kronkelend plantje’. En dat is precies wat het is. Jiaogulan wordt door ons uitgesproken als 'Jow-Goo-lan' en het groeit van oorsprong in China en Japan. Het werd in het verre verleden al geplukt en toegepast door de lokale bevolking als een genezend middel. In die tijd plukte men simpel de blaadjes en stak ze in de mond om er op te kauwen en het was in het jaar 1406 al bekend als een voedsel tegen hongersnood. Maar we weten nu dat je er ook heel goed thee van kunt trekken en dat het een bewezen feit is dat Jiaogulan thee een geneeskrachtige werking heeft op onze gezondheid.

Het was in 1578 dat de kruidenarts: Li Shi Zhen ontdekte dat de blaadjes van Jiaogulan veel meer voor de gezondheid konden betekenen dan alleen maar een middel tegen honger. Hij beschreef zijn bevindingen dan ook in zijn boek: 'Compendium of Materia Medica' waarin hij vermeldde dat Jiaogulan blaadjes gebruikt konden worden in de bestrijding tegen kwalen als: keelpijn, tumoren, bloedingen, trauma's en oedemen. Echt wetenschappelijk onderzoek naar de plant werd gedaan in 1972 en dat was zo veelbelovend dat er nog vele studies zouden volgen en Jiaogulan uiteindelijk zelfs in de ziekenhuizen zou worden gebruikt.

Jiaogulanthee bevat de volgende stoffen:

  • Flavonoïden
  • Polysachariden
  • Saponinen
  • Aminozuren
  • Vitaminen, mineralen en spoorelementen

Wat wordt er allemaal beweerd over de werking van Jiaogulan thee?

  • Jiaogulan thee reguleert de bloeddruk. Het zou een te lage bloeddruk verhogen en vice versa.
  • Het reguleert de pompwerking van het hart waardoor de doorbloeding van het lichaam verbeterd wordt.
  • Het verlaagt het LDL cholesterol in het bloed, en dat is dus het ‘slechte’ cholesterolgehalte, waardoor de kans op aandoeningen aan hart en vaten vermindert.
  • Het versterkt het immuunsysteem
  • Werkt verlagend op suikers en vetten in het bloed, dus minder risico op diabetes.
  • Het schijnt heel erg goed te werken bij mensen die een chemokuur hebben ondergaan of nog moeten ondergaan. Is bloedvormend.
  • Bevat tumorremmende stoffen en is een sterke antioxidant.
  • Werkt tegen stress: geeft innerlijke rust.
  • Verbetert de doorbloeding van de organen.
  • Beschermt bij leverziekte.
  • Helpt tegen bronchitis.
  • Heeft een ontgiftende en reinigende werking.

De bereidingswijze van Jiaogulan thee.

Voor 1 liter thee zijn twee theelepels losse thee of 1 theezakje voldoende. Water aan de kook brengen en even laten afkoelen. Opgieten en 5 tot 10 minuten laten trekken. Ook koud is Jiaogulanthee goed te drinken.

De smaak.

In de ervaring van smaak willen de meningen over Jiaogulan nog wel eens verschillen. De één vindt het heerlijk zoet smaken naar zoethout en de ander ervaart een bittere smaak. De oorzaak hiervan ligt, volgens Chinese artsen, in het feit dat, wanneer het lichaam belast of overbelast is met gif en/of afvalstoffen, de smaak als bitter wordt ervaren terwijl, wanneer het lichaam vrij is van deze stoffen, een heerlijke zoete smaak wordt ervaren. De smaak van de thee geeft dus een indicatie van de staat waarin het lichaam verkeerd op dat moment. Jiaogulan werkt als een ontgifter, dus wanneer de thee in het begin bitter zal smaken kan dat in de loop der tijd verbeteren naar een zoete smaak wanneer het lichaam in een betere conditie komt.

Conclusie

De laatste tijd kun je merken dat steeds meer mensen zoeken naar alternatieven in voeding en drank. Zeker wanneer je al een theedrinker bent kan ik je sterk aanbevelen om ook eens Jiaogulan thee te gaan proberen. Het is even wennen, maar dan is het heerlijk drinken. Vooral, wanneer je bij ieder slokje beseft dat het goed is voor je gezondheid. Persoonlijk ben ik deze theesoort nog niet in een winkel tegengekomen, maar wanneer je zelf eens googled op ‘Jiaogulan’ dan zul je zeker adressen vinden om online te bestellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Soorten kruidenthee en hun werking op de gezondheid: tipsSoorten kruidenthee en hun werking op de gezondheid: tipsEen kopje thee is een ideaal middel om je lichaam op een natuurlijke manier gezond te houden. Kruidenthee heeft tal van…
Bereiding van je eigen thee en ijstheeBereiding van je eigen thee en ijstheeEen kop thee van je eigen geplukte of gekochte verse kruiden is niet enkel lekker, maar ook nog eens gezond. Niet alle k…
Wat is gezond eten? SuperfoodWat is gezond eten? SuperfoodGezond eten kan op verschillende manieren. Superfood is een term die is komen overwaaien vanuit Amerika. Wat is superfoo…
Alles over theeAlles over theeThee wordt al tijden lang gedronken. Thee is heel gezond, het bevat geen calorieën past in elk dieet. Daarnaast zijn er…
Bronnen en referenties
  • www.sanleaf.nl
  • http://www.felicious.nl

Reageer op het artikel "Jiaogulan. Thee met een geneeskrachtige werking"

Reacties

Miranda Klomp, 05-06-2015 16:45 #7
Ik vind het een super product, ik laat het meebrengen uit China omdat mijn vriendin daar woont. Mijn vraag is hoeveel cc mag je ervan drinken? Ik maak iedere dag een liter klaar stop het in de thermosfles en pak over de dag heen deze thee. En soms maak ik een liter om het vervolgens te laten afkoelen en in de koelkast te zetten. Koud is erg lekker.
Kan iemand mij daar antwoord op geven? gr miranda

Kittekat, 01-07-2014 20:04 #6
Ik wil ook graag gaan planten, mag ik ook meer gegevens? Mvg Kitty Reactie infoteur, 02-07-2014
Jiaogulan plantjes of zaad vindt je niet zomaar in elk tuincentrum. Toevallig liep ik er zelf tegenaan in Belgie in een tuincentrum maar wat je wel kunt doen is online zoeken naar een adres die de plantjes verkoopt. Geef bij zoeken in: Jiaugulan of 'onsterfelijkheidskruid'. Dan vindt je het wel hoor.

Jeanne, 17-04-2014 13:43 #5
Ik werd door een programma op de Duitse TV attent gemaakt op deze thee. Was benieuwd of ik het kon vinden, en ja, het voordeel van dicht bij Den Haag wonen, daar was een Chinese kruidenwinkel met een schattige gebrekkig Nederlands sprekende mevrouw. Ze had de thee in zakjes en ook los. Ik heb het meteen gekocht. De eerste Chinese thee die lekker smaakt, zoet dus voor mij. Dit betekent overigens niet dat ik super gezond ben. Anders had ik het niet hoven te kopen. 100 gram kostte me 7,50 euro. Een koopje voor je gezondheid!

Bert van den Hoogen, 09-01-2014 20:40 #4
Twee jaar ongeveer drink ik een halve liter per dag. De thee is goed te drinken, mocht je een plantje kopen, dit is heel makkelijk te stekken, bv 5 korte topjes in een pot en je kunt zelf oogsten (let wel in de winter in de woonkamer 20 graden C). Het drinken kan het best voor de middag of direct na de middag. Als ik het s, avonds drink krijg ik iets maagzuur. In de natuurwinkel kun je de thee kopen.

Maatje, 10-07-2013 19:10 #3
Ik wil ook graag info om het te bestellen!
Dank. Reactie infoteur, 11-07-2013
Gewoon even op het internet verder zoeken. Info te over.

Coosje van Veen, 08-06-2013 04:04 #2
Hallo,
Ik drink al een aantal jaren met tussenpozen de Jiaogulanthee en ik kan er echt niet meer buiten.Het geeft mij veel energie en brengt mijn lichaam in balans.Ik vind het echt een superthee!
Groeten,
Coosje van Veen
Zwolle

Thea V. Meurs, 11-04-2013 20:54 #1
Hoe kan ik deze thee Jiagolan bestellen? Reactie infoteur, 12-04-2013
Ik heb u een mail gestuurd met een link. Groetjes.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 14-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!