InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitaminen, mineralen en spoorelementen

Vitaminen, mineralen en spoorelementen

Welke vitamines, mineralen en spoorelementen zijn er allemaal?

In totaal zijn er 13 vitamines waarvan er 8 tot de vitamine B behoren. Om te beginnen kennen we vitamine A, C, D, E en K en dan natuurlijk de vitamine B die bestaat uit: B1,B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12.

Welke vitamines kan het lichaam opslaan en welke niet?

Dat is natuurlijk een verschil. Je hoort ook nog al eens dat mensen teveel vitamines kunnen nemen en dat dit dus juist slecht is voor het lichaam. Dat wil natuurlijk niemand. Er word een onderscheid gemaakt tussen ‘vetoplosbare’ vitamines en in ‘wateroplosbare’ vitamines. Hieruit kun je al heel veel opmaken want 'in wateroplosbare vitamines' verlaten het lichaam bij een te grote inname weer vanzelf het lichaam via de urine. In ‘vetoplosbare’ vitamines kunnen opgeslagen worden in het lichaam en daar moeten we dus niet teveel van innemen.

In vetoplosbare vitamines zijn: Vitamine A, D, E en K

In wateroplosbare vitamines zijn: Vitamine B en C en dan onderscheiden we bij vitamine B: B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 en B12

Mineralen

Mineralen zijn evenals vitamines onmisbaar voor het lichaam en kunnen niet door het lichaam zelf gemaakt worden. Het verschil met vitamines is dat vitamines uit de levende natuur komen en mineralen uit de dode natuur zoals gesteenten of metalen. Mineralen moeten worden opgenomen uit de aarde, planten en/of water. Essentiële mineralen zijn bijvoorbeeld: calcium, magnesium, kalium, natrium, chloride en fosfor. Deze mineralen zijn dus onmisbaar voor het lichaam.

Spoorelementen

Spoorelementen zijn net als mineralen nodig voor het reguleren van enzymen en hormonen, en zoals de naam al doet vermoeden zijn spoorelementen in een mindere hoeveelheid nodig dan bijvoorbeeld vitamines en mineralen.
Essentiële spoorelementen zijn: jodium, ijzer, chroom, koper, zink, mangaan, seleen en molybdeen.

Wanneer er een tekort ontstaat aan vitamines en/of mineralen en (in mindere mate) spoorelementen kunnen er ziektes of aandoeningen ontstaan. Het is dus belangrijk er voor te zorgen dat je lichaam d.m.v. goede voeding zoals groenten en fruit e.d. genoeg binnenkrijgt. En dan nog het liefst biologisch geteelde groenten en fruit omdat daar veel meer vitaminen in zitten. Desondanks kan er dan toch nog een tekort aan bepaalde vitamines ontstaan en dit kan dan worden opgelost door een supplement te gaan gebruiken. Het gemakkelijkste is dan natuurlijk een goed Multi-preparaat maar soms is het ook raadzaam om van een bepaalde soort vitamine een aanvulling te nemen. Kom je bijvoorbeeld weinig of niet buiten dan is een aanvulling van vitamine D zeker nodig.

Tip:

Lees verder

© 2010 - 2018 Yoan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bron: www.vitamine-info.nl

Reageer op het artikel "Vitaminen, mineralen en spoorelementen"

Reacties

Yoan (infoteur), 11-03-2011 15:06 #2
Dit is een voorbeeld van waar ik wel vaker over schrijf. ondanks verse voeding ontstaan er toch tekorten aan vitamines. Lees ook mijn special over vitamines waarvan o.a. vitamine D.
http://yoan.infoteur.nl/specials/vitamines.html

Dooyeweerd, 11-03-2011 12:11 #1
Wij eten veel groenten en fruit en toch heeft mijn echtgenote een te kort aan vit d.
wat is de functie van deze vitamine.
mvrgrt Reactie infoteur, 26-03-2011
Lees ook mijn 'special' over Vitamines, daar staan ze allemaal beschreven.

Infoteur: Yoan
Gepubliceerd: 20-07-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Vitamines
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!