InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Mineralen zijn net zo belangrijk als vitamines

Mineralen zijn net zo belangrijk als vitamines

Mineralen zijn net zo belangrijk als vitamines Voor een goede gezondheid is het nodig dat je voldoende vitamines, mineralen en spoorelementen binnen krijgt. Wanneer je een gezond voedingspatroon volgt is dat ook geen probleem. Vitamines en mineralen zijn eigenlijk niet zo verschillend. Ze zijn allebei nodig. Dus ook de mineralen zijn belangrijk.

Vitaminen, mineralen en spoorelementen.

Veel mensen staan vaak wél stil bij het feit dat ze voldoende vitamines binnen krijgen maar vergeten de mineralen en…de spoorelementen. En toch zijn ook die belangrijk. Het verschil zit meer in de benodigde hoeveelheid. Je hebt bijvoorbeeld meer vitaminen nodig dan mineralen en ook weer meer mineralen dan spoorelementen. Je kunt het ook al uit de naam halen: sporen van elementen. Maar toch…je hébt ze wel nodig.

‘Macro’ en ‘Micro’ mineralen.

Een andere benaming die je eraan kunt geven is: ‘macro’ mineralen en ‘micro’ mineralen waarbij macro dan staat voor mineralen die we dagelijks in ruime hoeveelheid nodig hebben en dan de micro mineralen, dat zijn de sporen van mineralen die we maar in kleine hoeveelheid nodig hebben. Desalniettemin moeten we er dus wel rekening mee houden. Net zo goed als dat benzine voor een auto belangrijker is dan olie of water voor de ruitensproeier. Je hebt het uiteindelijk toch allemaal nodig om optimaal van de rijweg gebruik te kunnen maken.

Mineralen worden niet door het lichaam zelf aangemaakt.

Wat ook nog belangrijk is, is dat het lichaam zelf geen mineralen kan aanmaken. We moeten ze dus uit voeding verkrijgen en dat is geen probleem zolang we maar gevarieerd en gezond eten. Een tekort aan mineralen kan eigenlijk alleen maar optreden wanneer men bijvoorbeeld een verminderde eetlust heeft, door ziekte bijvoorbeeld of soms ook door bepaalde medicijnen. Het eerste signaal wat zich bij een tekort voordoet is meestal vermoeidheid.

De meest bekende mineralen.

Oké, dus mineralen zijn belangrijk. Dat weten we dan nu. Hier volgen een paar (de meest bekende) mineralen die je van naam in ieder geval vast wel kent:
  • Calcium – belangrijk voor botten, tanden, spieren, hartslag en bloeddruk.
  • Chroom – belangrijk voor de vetstofwisseling en bloedsuikergehalte.
  • Fluor – gebit en botten.
  • Fosfor – belangrijk voor de energiestofwisseling.
  • Magnesium – energiestofwisseling, spieren en nodig voor het skelet.
  • Natrium – zie Kalium
  • IJzer – belangrijk bij het transport van zuurstof door het bloed.
  • Jodium – belangrijk voor de goede werking van de schildklier.
  • Kalium - zorgt samen met natrium voor de juiste vochtbalans van de cellen
  • Koper – belangrijk bij vorming van donker pigment, bot, weefsel en bloedstolling.
  • Selenium – belangrijk voor de werking van de schildklier en lever. Werkt als antioxidant.
  • Zink – heel belangrijk voor de goede werking van enzymen.

De korte beschrijving over de werking van de beschreven mineralen geven maar een kleine blik op de werking van deze o zo belangrijke stoffen. Wat je er wel uit kunt opmaken is dat ze ‘samen’ werken aan een totale gezondheid van het lichaam. Ze zijn gezamenlijk nodig en dragen dus allemaal hun ‘steentje bij’. Zolang we een volledig voedingspatroon volgen hoeven we niet snel bang te zijn voor tekorten want de hoeveelheden die we nodig hebben zijn maar klein. Maar het is wel een reden om altijd zorg te dragen voor een goede balans in je voedingsgewoonten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wát zijn mineralen en spoorelementen?Naast delfstoffen zijn het ook essentiële voedingsstoffen voor het menselijk lichaam. Net zoals bij vitamines kan het li…
Senioren: welke vitamines en voedingssupplementen slikken?Iedereen weet dat vitamines en mineralen noodzakelijk zijn om gezond te kunnen leven. Vitamines en mineralen krijg je bi…
Het mineraal: FosforHet mineraal: FosforFosfor is een macro-mineraal. Mineralen zijn net zo belangrijk als vitaminen voor ons lichaam. Het is belangrijk om er v…
Voor- en tegenstanders over voedingssupplementenVoor- en tegenstanders over voedingssupplementenVitamines en mineralen zijn van levensbelang. Vitaminen en mineralen zitten in onze voeding, maar de meningen verschille…
Gezonde seizoensgroenten: zomergroenteGezonde seizoensgroenten: zomergroenteDe belangrijkste bouwstenen voor organische verbindingen zoals vetten, koolhydraten en eiwitten bestaan uit koolstof, wa…
Bronnen en referenties
  • www.voedingswaardetabel.nl/watiswat/mineralen/
  • www.fitforme.nl
  • www.vitamine-info.nl

Reageer op het artikel "Mineralen zijn net zo belangrijk als vitamines"

Reactie

Amy, 14-09-2018 10:04 #1
Graag wil ik weten wat ik kan doen tegen fybromyalgie artrose botontkalking en pijn. Reactie infoteur, 14-09-2018
Als ik dat eens zo wist te zeggen Amy, ik heb zelf ook reuma, maar daar moet je echt voor naar een natuurarts of homeopaat. Ik ben zelf bij een homeopaat en daar heb ik nooit spijt van gehad.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 19-08-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!