InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het mineraal Magnesium

Het mineraal Magnesium

Het mineraal Magnesium Magnesium staat op de derde plaats van de meest essentiële levensbehoeften van de mens. Op de 1ste plaats vinden we uiteraard zuurstof en op de 2de plaats staat water. Niet verwonderlijk natuurlijk, want we moeten tenslotte kunnen ademen om te kunnen bestaan en verder bestaat ons lichaam voor 65% uit water en is het dus heel belangrijk dat de watervoorraad continue aangevuld word. Maar magnesium is dus óók heel erg belangrijk voor een goede gezondheid. Het lastige is, dat het magnesiumgehalte dat we dagelijks nodig hebben nogal eens wordt ondermijnd door de inname van voeding en dranken die het opnemen van magnesium tegen werkt waardoor er een tekort kan ontstaan. En dat wordt niet altijd even snel opgemerkt!

Het mineraal Magnesium

Magnesium is dus heel belangrijk. Misschien weten veel mensen niet eens hóe belangrijk. Met sporten gebruikt het lichaam ook veel magnesium uit de lichaamsvoorraad. Professionele sporters weten daarom vaak wel dat het belangrijk is om deze voorraad op peil te houden. Magnesium houdt de spieren soepel. Is er een tekort, dan krijg je stramme en stijve spieren. Ook het hart is een spier, dus ook voor het hart is magnesium belangrijk. Maar magnesium doet nog zoveel meer. Het is nodig om de prikkeloverdracht van het zenuwstelsel goed te laten verlopen en ook in balans te houden zodat we geen óverprikkeld zenuwstelsel krijgen. Ook voor botten en tanden is magnesium belangrijk. Samen met calcium zorgt magnesium voor soepelheid en hardheid van onze botten. En verder is magnesium een belangrijk onderdeel van vele processen i.v.m. met de energievoorziening die in onze cellen plaatsvindt, het reguleert ons hartritme, onze bloeddruk, verbetert het immuunsysteem en voorkomt epilepsie.

Wat, als je een magnesiumtekort hebt?

Een volwassene heeft per dag gemiddeld 350 milligram magnesium nodig. Voor vrouwen ligt het rond de 300 mg en voor mannen rond de 400 mg. Wanneer je een evenwichtig en gezond voedingspatroon hebt en een gezonde levensvisie, dan zul je waarschijnlijk niet zo snel een tekort krijgen aan magnesium. Maar helaas eet en drinkt niet iedereen even gezond en daarnaast kan ook een slechte opname van het lichaam zorgen voor een tekort.

Een tekort aan magnesium kan de volgende symptomen veroorzaken

  • Slaapstoornissen
  • Stotteren
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Prikkelbaarheid
  • Onrust
  • Concentratie problemen
  • Verstijfde en/of verharde spieren
  • Vermoeidheid
  • Te hoge of te lage bloeddruk
  • Hyperactiviteit
  • Depressiviteit
  • Angsten en fobieën

Een verband tussen ziektes en een tekort aan magnesium is via onderzoek aangetoond bij de volgende ziektes

  • Astma
  • ADHD
  • Alzheimer
  • Hart en vaatziekten
  • Migraine
  • Menopauze
  • Stemmingswisselingen
  • Ziekte van Parkinson
  • Paniekstoornissen
  • Diabetes
  • Eczeem
  • CVS
  • Vruchtbaarheidsproblemen
  • Auto-immuunziekten: MS, ALS, reuma, psoriasis

Wanneer controleren?

Het is toch vreemd dat een stof zo belangrijk als magnesium toch eigenlijk relatief onbekend blijft als een essentieel element om gezond te blijven? Een vaste controle hierop is er ook niet. Wanneer men het vermoeden heeft een magnesiumtekort te hebben is dit altijd gemakkelijk te controleren via de huisarts.

Hoe ga ik mijn magnesiumtekort aanvullen?

  • Magnesiumrijke voeding
  • Supplementen zoals magnesiumtabletten of -capsules
  • Opname van magnesiumpreparaten via de huid

Voeding waarin Magnesium voorkomt

  • Groene bladgroenten
  • Peulvruchten
  • Broccoli
  • Volkoren granen
  • Soja
  • Paranoten, amandelen, cashewnoten
  • Donkere chocolade of rauwe cacao
  • Avocado
  • Zeewier en algen
  • Schaaldieren

Wat ook een goede aanvulling is, is Keltisch zeezout. Echt Keltisch zeezout wordt nog gewonnen in Frankrijk volgens een eeuwenoude methode, en in dit zout, dat je verdunt met water tot je kan nemen iedere dag, zit nog het zuivere magnesium. De verdunning met water noemt men 'Sole'.

Magnesium supplementen

Magnesiumsupplementen zijn bij iedere drogisterij of natuurwinkel verkrijgbaar.

Aanvulling via de huid

De huid is heel erg geschikt voor het aanvullen voor magnesium in de vorm van een bad met daarin magnesiumvlokken of het aanbrengen van magnesiumgel of -olie op het lichaam. Het lichaam laat namelijk lichaamseigen stoffen binnen enkele seconden door in de bloedbaan waardoor opname ook verzekerd is. En, hoe kan het nog mooier zijn... Hier in Nederland, in Groningen wordt Magnesium gewonnen uit de zuiverste en hoogst geconcentreerde bron ter wereld. In Zechstein. Wil je er voor zorgen dat je voldoende Magnesium binnenkrijgt dan kun je dat uitrekenen door 6-8 mg per kilo lichaamsgewicht aan te houden per dag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Klachten bij magnesium tekortKlachten bij magnesium tekortHet is erg belangrijk om voldoende van het mineraal magnesium binnen te krijgen. Magnesium is natuurlijk tranquillizer,…
Kunnen spierkrampen worden voorkomen door magnesium?Kunnen spierkrampen worden voorkomen door magnesium?Spierkrampen in de benen, vooral 's nachts, is een zeer vervelende aandoening en kan duiden op een magnesiumtekort. Ook…
Betekenis magnesium voor je lichaamBetekenis magnesium voor je lichaamWe realiseren ons lang niet altijd wat magnesium direct of indirect voor ons lichaam kan betekenen. Maar de lijst blijkt…
Tekort aan magnesium? Oorzaken en tips bij magnesiumtekortTekort aan magnesium? Oorzaken en tips bij magnesiumtekortHoe erg is het als je een tekort aan magnesium hebt? Dit hangt onder meer af van de ernst van het magnesiumtekekort en d…
Magnesium: nuttig bij angststoornissenMagnesium kan nuttig zijn als je met angststoornissen te maken hebt. Een evenwichtige magnesiumbalans kan eveneens slape…
Bronnen en referenties
  • www.happynews.nl
  • www.leefbewust.nl
  • www.permsal.nl
  • www.avogel.nl
  • www.voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "Het mineraal Magnesium"

Reacties

Nina, 29-03-2012 21:21 #4
Net zoals dat men niet weet of wil weten dat brandnetels super gezond zijn als je ze laat drogen en eet. Ik had jaren last van steenpuisten overal op m'n lichaam. Steeds weer antibiotica van de dermatoloog, HIELP NIETS. Via via aan brandnetels gekomen, geplukt in het bos, laten drogen, dan verkruimelen en door de pannenkoekmix of door de thee heen. En denk je? Nooit meer last van gehad. Waarom weet de wetenschap dit niet?Misschien is dit het zelfde probleem als met de magnesium? Reactie infoteur, 30-03-2012
Dát vraag ik me zó vaak af, want er zijn zoveel natuurlijke hulpmiddelen in de natuur te vinden die helpen tegen allerlei kwalen en ongemaken en bijna niets of niets kosten. Zelf heb ik ook brandnetelthee in huis en drink het regelmatig. Goed idee voor een artikel!

Marja, 21-01-2012 14:57 #3
Hallo
Kan er ook verband liggen met een tekort aan magnesium en coeliaki?
Sinds 2002 houd ik me aan een glutenvrij dieet en gebruik voornamelijk quinoameel.
Vanaf 1988 ben ik me steeds slechter gaan voelen en naast de typische klachten van glutenintollerantie ben ik ook depressief geworden. Last van depressie en pms heb ik nog steeds ondanks dat ik gezond leef. Sinds een jaar ben ik met anti depressieva gestopt( na 12 jaar gebruik) omdat dat ook niet echt hielp. Kan ik tekorten hebben opgelopen van magnesium die ik simpelweg niet weer op peil krijg met een glutenvrij dieet.Ik ben 50 jaar
slaap ook niet echt goed, niet lekker of uitgerust. Ik hoop dat u antwoord weet. Reactie infoteur, 22-01-2012
Ik ben geen arts of geneeskundig geschoold. Ik schrijf over onderwerpen die me interreseren en zodoende leer ik wel ontzettend veel. Voor u ben ik ook eens aan het zoeken gegaan en heb wel een pagina gevonden waarin ik één en ander vond over de relatie tussen magnesium en coeliaki. Misschien dat u hier wat aan heeft. En anders… Toch even aan de arts vragen.
de link waar ik het over heb is (de link overnemen en in de adresbalk plaatsen) :
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://glutenfreeworks.com/blog/2010/04/16/magnesium-deficiency-in-celiac-disease-common-and-dangerous/

Jan, 09-09-2011 06:55 #2
In de reguliere geneeskunde weet men meer dan wij denken echter word een hoop verzwegen of genegeerd, dit omdat de farmaceutische industrie hier veel macht op uit oefent. alles heeft te maken met geld in deze wereld, als je alleen al nagaat dat er in de jaren 30 een remedie tegen kanker was maar dit verbannen werd omdat de farmaceutische industrie hier geen geld aan kon verdiennen. er is meer bekend dan de meeste mensen weten!

Jeannette, 18-04-2011 19:11 #1
Waarom weten ze in de reguliere geneeskunde hier toch zo weinig vanaf. Of gaat men er al bij voorbaat van uit dat dit weinig voorkomt. Gelukkig hebben wij een complementaire arts die het puin mag ruimen wat de conventionele geneeskunde heeft nagelaten. Heb hier geen woorden voor.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 08-04-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!