InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het mineraal Magnesium

Het mineraal Magnesium

Het mineraal Magnesium Magnesium staat op de derde plaats van de meest essentiële levensbehoeften van de mens. Op de 1ste plaats vinden we uiteraard zuurstof en op de 2de plaats staat water. Niet verwonderlijk natuurlijk, want we moeten tenslotte kunnen ademen om te kunnen bestaan en verder bestaat ons lichaam voor 65% uit water en is het dus heel belangrijk dat de watervoorraad continue aangevuld word.

Het mineraal 'Magnesium'.

Dat is dus nogal wat, want op de 3de plaats staan is niet niets, maar gek genoeg weten niet veel mensen dat. Natuurlijk heeft ieder van ons weleens eerder over Magnesium gehoord, maar wat het doet? En waar het in zit? Misschien nemen we wel aan dat het van nature in onze voeding zit. En ja, dat is ook zeker de bedoeling. Maar er zijn factoren die ervoor zorgen dat er steeds minder Magnesium in ons lichaam terecht komt.

Om te beginnen is de bodem in Nederland niet echt rijk aan Magnesium en daarbij vermindert dat ook nog eens door het grote gebruik van kunstmest. Tel daarbij op dat ons voedsel aan alle kanten wordt bewerkt door de voedselmiddelenindustrie. Maar dat is nog niet alles want ook luchtvervuiling en electrosmog zorgt voor afname van Magnesium in ons lichaam evenals vaccinaties, stress en medicijngebruik. Dit alles zorgt er dus voor dat heel veel mensen, zonder het te weten, lijden aan een chronisch gebrek aan Magnesium. Maar is dat dan zo erg? Waar hebben we Magnesium voor nodig dan?

Waarom Magnesium?

Magnesium speelt een belangrijke rol in heel veel lichaamsprocessen zoals de energievoorziening van de cellen. Het zorgt voor elektrische geleiding in ons zenuwstelsel en zorgt voor soepele spieren. Het zorgt in samenwerking met calcium voor een goede botopbouw, groei en ontwikkeling. Het reguleert ons hartritme, onze bloeddruk, verbetering van het immuunsysteem en voorkomt epilepsie. Daarnaast zorgt Magnesium ook voor ontspanning, zoals gezegd, van de spieren, maar ook van de hersenen, en zorg ervoor dat je goed kunt slapen en lekker in je vel zit.

Wat, als je een Magnesiumtekort hebt?

Een tekort aan Magnesium kan de volgende symptomen veroorzaken:

  • Slaapstoornissen
  • Stotteren
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Prikkelbaarheid
  • Onrust
  • Concentratie problemen
  • Verstijfde en/of verharde spieren
  • Vermoeidheid
  • Te hoge of te lage bloeddruk
  • Hyperactiviteit
  • Depressiviteit
  • Angsten en fobieën

Het verband tussen ziektes en een tekort aan Magnesium is via onderzoek aangetoond bij de volgende ziektes:

  • Astma
  • ADHD
  • Alzheimer
  • Hart en vaatziekten
  • Migraine
  • Menopauze
  • Stemmingswisselingen
  • Ziekte van Parkinson
  • Paniekstoornissen
  • Diabetes
  • Eczeem
  • CVS
  • Vruchtbaarheidsproblemen
  • Auto-immuunziekten: MS, ALS, reuma, psoriasis

Het is toch vreemd dat een stof zo belangrijk als Magnesium toch eigenlijk relatief onbekend blijft als een essentieel element om gezond te blijven? Gelukkig weten we het dan nu wel, en we kunnen er ook iets aan doen! U begrijpt het al: Aanvulling van Magnesium.

Hoe ga ik mijn Magnesiumtekort aanvullen?

Natuurlijk in eerste instantie via de juiste voeding en ook is het mogelijk om een supplement te gebruiken. Maar, een nog betere en gemakkelijker manier is om het als olie, Magnesiumolie, op de huid aan te brengen. De huid neemt dit heel goed op en zo kun je dan ook gelijk de meest aangedane plaatsen het eerste aanpakken. Zoals bijvoorbeeld met eczeem of psoriasis.
Wat ook een goede aanvulling is, is Keltisch zeezout. Echt Keltisch zeezout wordt nog gewonnen in Frankrijk volgens een eeuwenoude methode, en in dit zout, dat je verdunt met water tot je kan nemen iedere dag, zit nog het zuivere magnesium. De verdunning met water noemt men 'Sole' en hoe je een sole kunt maken lees je in dit verslag...

Voeding waarin Magnesium voorkomt is:

  • Groene bladgroenten
  • Volkoren granen
  • Soja
  • Paranoten, amandelen, cashewnoten
  • Donkere chocolade of rauwe cacao
  • Schaaldieren

Jammer genoeg zal dit niet voldoende zijn, omdat de waardes van Magnesium in voeding door uitputting van de grond veel minder zijn dan in de tijd van onze grootouders, maar gelukkig is er dus ook nog die andere manier om een tekort aan te vullen. Door Magnesiumolie op de huid aan te brengen helpt je al snel en doeltreffend je Magnesium gehalte weer op peil te brengen.

Via de huid met Magnesiumolie:

Magnesiumolie is gemakkelijk te verkrijgen bij natuurwinkels, reformwinkel en internetwinkels. Het is verkrijgbaar als olie die je zo op de huid kunt smeren, maar ook als spray, in een gel en zelfs als badzout. En, hoe kan het nog mooier zijn…Hier in Nederland, in Groningen wordt Magnesium gewonnen uit de zuiverste en hoogst geconcentreerde bron ter wereld. In Zechstein. Wil je er voor zorgen dat je voldoende Magnesium binnenkrijgt dan kun je dat uitrekenen door 6-8 mg per kilo lichaamsgewicht aan te houden per dag. Voor een overdosering hoef je niet bang te zijn want teveel wordt automatisch door het lichaam zelf afgevoerd.

Van nu af aan hoef jij dus niet bij die mensen te horen die met een chronisch tekort aan Magnesium rondlopen.

Lees verder

© 2011 - 2018 Yoan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Klachten bij magnesium tekortKlachten bij magnesium tekortHet is erg belangrijk om voldoende van het mineraal magnesium binnen te krijgen. Magnesium is natuurlijk tranquillizer,…
Betekenis magnesium voor je lichaamBetekenis magnesium voor je lichaamWe realiseren ons lang niet altijd wat magnesium direct of indirect voor ons lichaam kan betekenen. Maar de lijst blijkt…
Kidneybonen en gezondheidBonen zijn ontzettend goed voor onze gezondheid, maar veel mensen zijn zich daar niet van bewust. Kidneybonen (nierbonen…
Magnesium: nuttig bij angststoornissenMagnesium kan nuttig zijn als je met angststoornissen te maken hebt. Een evenwichtige magnesiumbalans kan eveneens slape…
Paarden en magnesiumtekortPaarden en magnesiumtekortAl vaker hoor je over vermeende magnesiumtekorten bij paarden. Paarden zijn te dik of erg nerveus en schrikachtig en dan…
Bronnen en referenties
  • Bronnen: Happynews.nl, www.leefbewust.nl

Reageer op het artikel "Het mineraal Magnesium"

Reacties

Nina, 29-03-2012 21:21 #4
Net zoals dat men niet weet of wil weten dat brandnetels super gezond zijn als je ze laat drogen en eet. Ik had jaren last van steenpuisten overal op m'n lichaam. Steeds weer antibiotica van de dermatoloog, HIELP NIETS. Via via aan brandnetels gekomen, geplukt in het bos, laten drogen, dan verkruimelen en door de pannenkoekmix of door de thee heen. En denk je? Nooit meer last van gehad. Waarom weet de wetenschap dit niet?Misschien is dit het zelfde probleem als met de magnesium? Reactie infoteur, 30-03-2012
Dát vraag ik me zó vaak af, want er zijn zoveel natuurlijke hulpmiddelen in de natuur te vinden die helpen tegen allerlei kwalen en ongemaken en bijna niets of niets kosten. Zelf heb ik ook brandnetelthee in huis en drink het regelmatig. Goed idee voor een artikel!

Marja, 21-01-2012 14:57 #3
Hallo
Kan er ook verband liggen met een tekort aan magnesium en coeliaki?
Sinds 2002 houd ik me aan een glutenvrij dieet en gebruik voornamelijk quinoameel.
Vanaf 1988 ben ik me steeds slechter gaan voelen en naast de typische klachten van glutenintollerantie ben ik ook depressief geworden. Last van depressie en pms heb ik nog steeds ondanks dat ik gezond leef. Sinds een jaar ben ik met anti depressieva gestopt( na 12 jaar gebruik) omdat dat ook niet echt hielp. Kan ik tekorten hebben opgelopen van magnesium die ik simpelweg niet weer op peil krijg met een glutenvrij dieet.Ik ben 50 jaar
slaap ook niet echt goed, niet lekker of uitgerust. Ik hoop dat u antwoord weet. Reactie infoteur, 22-01-2012
Ik ben geen arts of geneeskundig geschoold. Ik schrijf over onderwerpen die me interreseren en zodoende leer ik wel ontzettend veel. Voor u ben ik ook eens aan het zoeken gegaan en heb wel een pagina gevonden waarin ik één en ander vond over de relatie tussen magnesium en coeliaki. Misschien dat u hier wat aan heeft. En anders… Toch even aan de arts vragen.
de link waar ik het over heb is (de link overnemen en in de adresbalk plaatsen) :
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://glutenfreeworks.com/blog/2010/04/16/magnesium-deficiency-in-celiac-disease-common-and-dangerous/

Jan, 09-09-2011 06:55 #2
In de reguliere geneeskunde weet men meer dan wij denken echter word een hoop verzwegen of genegeerd, dit omdat de farmaceutische industrie hier veel macht op uit oefent. alles heeft te maken met geld in deze wereld, als je alleen al nagaat dat er in de jaren 30 een remedie tegen kanker was maar dit verbannen werd omdat de farmaceutische industrie hier geen geld aan kon verdiennen. er is meer bekend dan de meeste mensen weten!

Jeannette, 18-04-2011 19:11 #1
Waarom weten ze in de reguliere geneeskunde hier toch zo weinig vanaf. Of gaat men er al bij voorbaat van uit dat dit weinig voorkomt. Gelukkig hebben wij een complementaire arts die het puin mag ruimen wat de conventionele geneeskunde heeft nagelaten. Heb hier geen woorden voor.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 30-03-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!