InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Keltisch zeezout

Keltisch zeezout

Keltisch zeezout Keltisch zeezout is heel goed voor de werking van de lichaamscellen. Je cellen moeten de stoffen krijgen die ze nodig hebben om te regeneren en om goed te kunnen functioneren en om datgene te kunnen oplappen wat opgelapt moet worden. Keltisch zeezout heeft, wanneer het opgelost word in water, bijna dezelfde samenstelling heeft als het menselijk bloed. Wanneer je 1 tot 2 x per dag een glas water met daarin een theelepel sole (zie uitleg verderop) neemt dan word dit onmiddellijk in de bloedbaan opgenomen en vind het zijn weg naar de cellen. Het zal de elektromagnetische en de lichtcommunicatie tussen je cellen vergroten en efficiënter maken zodat de cellen beter met elkaar kunnen communiceren.

Let wel! Ik heb het hier over Keltisch zeezout en dat is wat anders dan het zeezout dat je in de supermarkt koopt. Het is zelfs wat anders dan Himalaya zout of oerzout dat ook wel in de reformwinkel of natuurwinkel verkocht wordt. Er zijn maar weinig ondernemers die het echte Keltische zeezout verkopen.

Zeezout uit de winkel, keukenzout, pekel..het komt allemaal van dezelfde bron en is allemaal bewerkt. Maar Keltisch zeezout is écht zeezout. Onbewerkt, ongeraffineerd en ongewassen. Het word volgens een 2000 jaar oud recept, nog afkomstig van de Kelten met de hand geschept en in een zak gedaan met 7 tot 10% water daarbij. Ongewassen en dat is juist zo belangrijk, want als je het gaat wassen raak je een waterminnend mineraal kwijt. Namelijk 'magnesium'. Magnesium is erg belangrijk voor je gestel. Het is goed voor van alles maar vooral voor het hart en voor je bloed. Het is zeker niet zo dat dit zeezout je bloeddruk zou verhogen.

Hoe maak je sole?

Wanneer je eenmaal het zout in je bezit hebt is het niet zo moeilijk meer om er sole van te maken. Je neemt een jampotje of een fles en die vul je voor 1/3 met het zeezout, daaraan voeg je dan voor 2/3 aan zuiver water toe. Bronwater is favoriet, maar kraanwater kan ook. Dan schud je de pot of fles even heel goed en het grootste gedeelte van het zout zal dan oplossen in het water. Er zal altijd wat zout overblijven op de bodem dat niet is opgelost, dat kun je gewoon zo laten. Dan neem je 1 theelepeltje van de Sole en dat doe je in een glas water en dat drink je 1x per dag. Twee glazen water op een dag kan ook nog maar alles wat je daarboven drinkt is voor eigen risico want het is heel krachtig spul.

Goed voor je cellen

Zoals Mike zegt in een interview: ‘Je cellen staan te jubelen, want het komt via een vochtige substantie, water in dit geval, je bloed binnen en vind daardoor rechtstreeks de weg naar je cellen zonder dat daar enige vertering aan te pas komt. Dus het effect is vrijwel onmiddellijk'.

Hoe lang kun je Keltisch zout bewaren?

Oneindig! De bedoeling is dat je het buiten het zonlicht legt op een koele en donkere plaats. Kan ook in de koelkast. En dan blijft het in feite oneindig goed. Denk maar eens na… iets dat het oneindige leven heeft. Wat denk je dat het met jou gaat doen?

Voed de tuin en/of moestuin

Ook de planten in de tuin of je zelfgekweekte groenten en fruit kun je bemesten met sole. Je zult zien dat de planten er groter en beter van zullen worden. De oogst zal groter zijn. het handigste is dan om een gieter te nemen van 5 of 10 liter en dan ga je uit van 1 eetlepel zout op 5 liter water. Bij 10 liter dus 2 eetlepels. En uiteraard kun je sole ook voor de kamerplanten gebruiken. Een theelepeltje in een gieter water is al voldoende.

Probeer het eens uit. Voor de prijs hoef je het echt niet te laten want het is veel goedkoper dan al die chemische middelen die ze in het tuincentrum verkopen. Én, het is een deel van de natuurlijk kringloop als je het op deze manier gebruikt. Het spoelt terug in de aarde en vandaar weer naar de zee zodat de kringloop rond is.

Wil je het zelf ook gaan gebruiken? Dan even googlen voor adressen.
© 2010 - 2017 Yoan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Keltisch zeezout is een gezond zoutKeltisch zeezout is een gezond zoutKeltisch zeezout is een speciaal soort zout dat zeer veel mineralen en sporenelementen bevat. Daardoor is het veel gezon…
Zeezout als meststof; bemesten met Keltisch zeezoutZeezout is een gezonde bron van mineralen. Keukenzout of tafelzout is erg ongezond. Hoe zit dat? In Keltisch zeezout, ee…
De geneeskracht van Keltisch zout en HimalayazoutDe geneeskracht van Keltisch zout en HimalayazoutZout is niet ongezond, tenimste als je Keltisch Zeezout of Himalyazout neemt. Dat zijn gezonde natuurzouten waar behalve…
Jodium en gejodeerd zout, gevaren en voordelenJodium is een belangrijk element. Het regelt onder andere de waterhuishouding. Jodium staat vooral bekend omdat het het…
Mike - De kip die 18 maanden zonder kop leefdeBent u in de stemming voor een macaber maar waargebeurd verhaal? Dan laten we u graag kennismaken met Mike, the Headless…
Bronnen en referenties
  • Bron:Mike Donkers

Reageer op het artikel "Keltisch zeezout"

Reacties

Mike, 30-07-2017 09:03 #25
Goedemorgen
Ik heb vanochtend een Sole gemaakt.
Een groot glas water en een heel klein mespuntje van Keltisch zeezout erin gedaan.
Binnen een paar seconden begon ik heel erg duizelig te worden en begon mij slap te voelen.
Het voelde aan alsof ik tegen de vlakte zou gaan
Is dit normaal want nu durf ik het niet meer te nemen. Reactie infoteur, 31-07-2017
Ik heb zoiets nog nooit gehoord. Maar… ik weet het ook niet. Normaal gesproken doe je een pot nemen en daar 1/3 vullen met het zout, dan 2/3 water erbij. Schudden en dan 1 theelepel daarvan in een glas water… Meer weet ik ook niet. Ik gebruik het al jaren. Je zou het eens aan Juglen Zwaan kunnen vragen of aan Mike Donkers. Die weten er veel van. Gewoon namen even ingeven op internet en dan via hun site even vragen.

Mantel, 15-07-2017 14:51 #24
Als noch in de supermarkten noch in de reformwinkels het echte Keltische zout met de vereiste mineralen aanwezig zijn, waar dan in België liefst of anders in Nederland kan dit product aangekocht worden? En gaat daar dan op de verpakking opstaan, hoeveel mineralen en dewelke erin zitten? Wat niet het geval is bij aankoop supermarkt.

Kan dit product de oplossing bieden aan tandvleesontsteking of zweren in de mond of hoge bloeddruk bij katten? Of te hoge slechte cholesterol bij de mens? Reactie infoteur, 20-07-2017
Zoekt u op de website van breiz -import
vriendelijke groet…

Helene, 10-06-2016 19:32 #23
Ik gebruik 's ochtends en voor het slapen gaan 1 tl sole in een glas water. Zou ik vocht vast kunnen houden door gebruik van dit zout. Ik plas beduidend minder en drink wat ik altijd drink. Bulletproof coffee 's morgens en verder water. Bij voorbaat dank voor reactie. Reactie infoteur, 12-06-2016
Persoonlijk denk ik van niet. Maar als je wilt kun je ook het volgende artikel hier op infonu lezen waarin te lezen staat dat dit zout juist goed is voor je vochtbalans.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/121777-keltisch-zeezout-is-een-gezond-zout.html

Eveline Daniels, 12-02-2016 19:24 #22
Beste meneer Donkers,
Is het normaal dat je na de sole 2x pd neemt je s nachts vaker moet plassen? Gebruik het pas 2 dagen. Verder heb ik last van Netelroos kan ik een bad maken van Keltisch zout en zo ja hoeveel. Word gek van de jeuk na het douchen. Hopelijk weet U er wat van.
Dank bij voorbaat.
Met vriendelijke groet,
Eveline

Lievens G., 01-01-2016 17:48 #21
Ik neem al een 2maanden keltisch zeezout en in begin hielp dat héél goed, vermoeidheid (extreme) en ook voor lage bloeddruk, maar als ik opsta is bloeddruk maar negen bovendruk en onder 7.2, mag ik daar meer van nemen? Briendelijke dank op voorhand!
Ps spijtig dat er niet meer uitleg staat voor wat het allemaal goed is! Is daar geen boek van?
Lievens G. Reactie infoteur, 08-01-2016
Ja hoor, er zijn boeken en ook pdf's van om nog veel meer te lezen over Keltisch zeezout. Typ bijvoorbeeld in uw adressenbalk 'boeken Keltisch zeezout' en dan vindt u diverse linken naar meer informatie. Succes

D. J. V. Velsen, 23-12-2015 19:53 #20
Is keltisch zeezout ook goed voor duiven? Kun je dit dagelijks geven, en ook in de verhouding 1/3 zout en 2/3 water Reactie infoteur, 08-01-2016
Ook voor dieren en planten schijnt Keltisch zeezout heel goed te zijn. Zoek het op tijdens het surfen… Ik zal u een link nog nasturen…

Coby, 01-12-2015 13:32 #19
Is keltisch zeezout ook goed tegen psoriasis?

Van der Velde, 11-10-2014 15:26 #18
Ik koop gewoon bulk Magnesium Chloride zout via internet bedrijf in Geleen. Is goedkoop en puur magnesium. Zij leveren ook een omschrijving voor het maken van Sole. Ik ga het weer gebruiken als olie. "Olie" is eigenlijk Sole, een verzadigde zout oplossing, voelt aan als olie, insmeren op de hele huid, kan prikken, even wennen, 30 minuten laten inwerken en dan afspoelen.

Casper, 10-10-2014 13:32 #17
Wat is trouwens het beste moment om de Sole te drinken? Reactie infoteur, 10-10-2014
Mijn gewoonte, en dat is volgens mij ook het beste moment is 'smorgens bij het opstaan. Voordat ik mijn bakje koffie drink, pak ik eerst altijd een glas water met sole daarin. Goed begin van de dag!

Casper, 09-10-2014 18:36 #16
Net gelezen over het drinken van water met zout, Sole genaamd.

Mijn vraag; als je het zout met het water klaar gaat maken in bv een jampot en schudden, kan je het bewaren in de koelkast;
*Hoelang blijft dit water met het zout na schudden goed in de koelkast en
*moet je elke dag voordat je een eetlepel in een glad doe, de jampot opnieuw schudden?
*en zou u de email sturen met een link naar de site waar alles over het juiste merk te lezen staat.

Nanja, 12-09-2014 13:43 #15
Ik lees hieronder ergens dat je niet mag doorverwijzen van de overheid als het om gezonde producten gaat. Ik zou het heel fijn vinden als je mij tips kunt mailen waar ik de goede variant kan kopen.

Alvast bedankt, Nanja

Maureen, 12-07-2014 17:21 #14
Hallo, kan je ook gewoon een beetje zout in een glas water oplossen? Keltisch zeezout bedoel ik en zo drinken? Of moet je echt eerst een sole maken. En kan het kwaad als je al zo eens een glas water met een snufje zout hebt gedronken? Reactie infoteur, 13-07-2014
Nee ik denk niet dat dat kwaad kan. Maar het is veel gemakkelijker om sole te maken. Je kunt ook een klein potje gebruiken als je liever niet teveel maakt. Het zout is helemaal niet duur en je doet er heel lang mee.

Toon, 09-05-2014 14:55 #13
Wij hebben nu Keltisch zeezout gekocht dat bij de tuinen vandaan komt en is volgens het etiket gezuiverd.
Hebben wij dan wel het juiste product?

wie weet het antwoord.

Tim, 11-04-2014 15:03 #12
Ik heb net Keltisch zeezout besteld. Zoals je in het artikel vermeldt, zijn er maar weinig ondernemers die het echte Keltische zout verkopen. Hoe kan ik weten of ik de goede heb? Ik heb Keltisch zeezout (met algen blijkbaar) van Mattison. Is dit de goede? Alvast bedankt. Reactie infoteur, 12-04-2014
Tegenwoordig mag je van de overheid niet meer doorverwijzen naar verkooppunten als het om gezonde producten gaat dus ik zal je een email sturen met een link naar de site waar alles over het juiste merk te lezen staat.

Gabi, 05-04-2014 17:53 #11
Hallo ik heb een sole van keltisch zout gemaakt, kan ik voor een betere smaak een theelepel honig aan mijn glas toevoegen wat ik s'morgens drink? Een heb ik hier dan ook een energiedrank voor bv hardlopen door. Kan mij iemand antwoord geven?

Leonie, 17-03-2014 13:35 #10
Hallo,

Kan het sole bewaard worden in een plastic flesje in de koelkast of kan dat dan ook schadelijk zijn? Reactie infoteur, 18-03-2014
Ik persoonlijk zou het in een glazen pot bewaren.

Luc Engels, 09-01-2014 12:34 #9
Heel interessant. Ik heb echter een vraagje. Hoe zit het met kinderen. Mogen zij ook water drinken met sole, zij het dan nog meer verdund? Reactie infoteur, 18-01-2014
Ik heb het voor u nagevraagd en het is ook voor kinderen geschikt. De hoeveelheid kan dezelfde zijn maar ook minder. Ligt er maar aan wat het kind ' lekker' vindt.

Renée Veelers, 16-09-2013 14:21 #8
Ik heb echt Keltisch zeezout gekocht. Het zit verpakt in plastic zakken en ook bij de leverancier ligt het in plastic zakken hoorde ik van het bedrijf waar ik het online gekocht heb. (praktijk nieuwe tijd). Nu las ik dat dit schadelijk is en dat er door het plastic gifstoffen in het zout komen. Hoe zit dit precies en hoelang mag zout in dit plastic verpakt zijn geweest voordat die giftige stoffen vrijkomen? Reactie infoteur, 17-09-2013
Ik heb even geïnformeerd bij mensen die er meer verstand van hebben dan ik en dit was het antwoord dat ik kreeg:

Hallo Yoan,
Qua vervoer van Bretagne naar de importeur en naar ons gebeurt inderdaad in plastic bulkzakken. In glas is vanwege het gewicht en de breekbaarheid van het glas geen optie en anders een hele kostbare optie. Gelukkig zijn de zakken niet onderhevig aan grote temperatuurs- en luchtdrukverschillen. Daarnaast is het verloop bij ons dusdanig hoog vanwege het aantal bestellingen dat het vanuit Frankrijk binnen maximaal een aantal weken al bij de klant is.
Ons advies [/b]is inderdaad wel dat het verstandig is om het zout, wanneer mensen het thuis hebben, in een glazen of stenen voorraadpot te doen. Zo bewaren wij het thuis ook. Bij Xenos verkopen ze hele nette glazen wekpotten die je uitstekend kunt gebruiken en ook nog eens goedkoop zijn.
Groeten
Praktijk Nieuwe Tijd
Jacques

Mariette Lammers, 10-07-2013 11:43 #7
Goede dag,
graag zou ik willen weten of men naast het drinken van sole zoals aangegeven het niet teveel zal worden als men ook nog met het eten koken dit keltisch zout gaat toevoegen uiteraard voor de smaak.
Mariette. Reactie infoteur, 10-07-2013
Degene die je daar alles over kan vertellen is Mike Donkers. Volg de link, dan kom je op een pagina waar je een intervieuw met kunt beluisteren over Keltisch Zeezout. Als er iemand is die er alles van weet dan is het wel Mike Donkers. Groetjes…
Yoan
http://www.voedingisgezondheid.nl/zout_Keltisch_zeezout.html

K. de Bruin, 28-05-2013 23:31 #6
Ik heb sel gris fijn gekocht. Is dat ook goed?

mvg k.de bruin Reactie infoteur, 29-05-2013
Ja hoor. Het komt van hetzelfde adres. Breizh

A. van Hout, 10-12-2012 12:52 #5
Hallo.

Ik wil dit graag gaan gebruiken. Ik slik wel medicijnen voor de schildklier en een hoge bloeddruk, kan dit samen gaan?

J. Numan, 28-08-2012 13:39 #4
Er staat dat 1/3 keltisch zout gemengd moet worden met 2/3 water.
Maar water blijft toch niet zo lang goed? Hoe lang kun je de gemaakte "sole" dan houdbaar houden? Ik ben erg benieuwd! Want wil het zeker proberen. Reactie infoteur, 28-08-2012
Ik heb voor je geinformeerd bij Mike Donkers want dat is de man die er echt alles over weet. Zelf gebruik ik de sole net zo lang tot de pot leeg is en dat is dus niet zo vreemd want Mike zegt: 'Mits je het koel en donker bewaart, in of buiten de koelkast, maar buiten direct zonlicht, is de houdbaarheid eeuwig'. Nu kun je het dus met een gerust hart proberen. Succes!

C. Buchner, 24-04-2012 12:38 #3
Mag je zeezout ook gebruiken als je medicijnen slikt voor je schildklier? Reactie infoteur, 25-04-2012
Ik heb je vraag voorgelegd aan Mike Donkers (ze noemen hem de zoutman v h internet) en hij heeft me laten weten dat dit geen probleem is. Verder kreeg ik ook nog een antwoord van iemand die ook schildklierpatiente is en ook Keltisch zeezout gebruikt en ook zij gaf aan dat zij geen problemen heeft en zich energieker voelt. Hoop dat je hier wat aan hebt.

Maria Weegeman, 30-03-2012 13:28 #2
Ik weet niet van wanneer bovenstaand artikel precies is. Er staat dat het Keltisch zeezout nergens te koop is in de winkel…Nu wel: Ik heb gisteren (29 maart 2012) een kilo echt Keltisch zeezout gekocht bij Ekoplaza te Amsterdam (Osdorp) voor 1,99 euro. Ik neem aan dat elke Ekoplaza dit verkoopt. Reactie infoteur, 30-03-2012
Inderdaad is Keltisch zeezout inmiddels op diversen plaatsen verkrijgbaar. Ik zal het artikel aanpassen. Dank je voor de tip.

Sjef van den Broek, 26-11-2011 16:29 #1
Beste…,
Helaas, van diverse "wetenschappers" vernam ik dat er bij het maken van Sole vervuiling
optreed. Er zit n.l. kwik en andere onrechtmatigheden in het Keltisch zeezout. Graag zou ik e.e.a. van u vernemen. Ik maak zelf al zo'n 1/2 jaar sole en vind dat dan jammer. Maar ja.
wie weet wat de uitslag wordt van uw reactie!? Dan heb ik nog een andere vraag: ik zoek n.l. het verkoopadres van het z.g PANZOUT uit?Finland?. Hebt u dat voor mij? In afwachting en vriendelijke groet, Sjef. Reactie infoteur, 27-11-2011
Bron antwoord: Ron Fonteine van Leefbewust.com
Voor kwik in zeezout en in wilde vette vis hoef je niet bang te zijn omdat dit een voor het lichaam opneembare variant is die via de spijsvertering gaan en niet rechtstreeks in het bloed terechtkomen en omdat het in balans staat met vele andere elementen in zeewater, waardoor kwik (maar ook andere potentieel toxische elementen) zelfs een noodzakelijk element wordt. Het is ons geknoei met het isoleren van elementen dat de problemen veroorzaakt, de natuur presenteert ons alles in de juiste balans, samenstelling en verhouding. Lees hier meer over hoe ons essentiële omega-3 en vitamine A en D wordt onthouden uit vette vis uit angst voor kwik: www.fishscam.com. Bereken hier hoeveel kwik je werkelijk moet eten voordat het schadelijk wordt: howmuchfish.com
Eerlijk gezegd heb ik nog niet eerder van Panzout gehoord. Ik zal het zeker op gaan zoeken. Mocht ik iets tegenkomen dan zal ik het u mailen.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 28-08-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 25
Medische informatie…
Schrijf mee!