InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Tryptofaan: eet je depressie weg!

Tryptofaan: eet je depressie weg!

Tryptofaan: eet je depressie weg! Tryptofaan is een van de aminozuren in ons lichaam. Tryptofaan, ook wel l-tryptofaan genoemd, wordt geroemd om de positieve effecten die het heeft op de stemming en op een depressie. Tryptofaan wordt namelijk door het lichaam omgezet in 5-HTP wat vervolgens weer omgezet wordt in het zogenaamde geluksstofje serotonine.

Voeding en gezondheid

Dat de voeding een directe invloed heeft op onze gezondheid is al langer bekend. Er bestaan zelfs hele richtlijnen voor wat je op een dag allemaal binnen moet krijgen aan bepaalde voedingsstoffen en in welke hoeveelheden. Hierbij wordt echter met name aandacht besteed aan de lichamelijke gezondheid. Maar hoe zit het met de psychische gezondheid?

Depressie

Een depressie of depressieve stoornis is een psychische aandoening die gekenmerkt wordt door een depressieve stemming en/of verlies van interesse en plezier gedurende tenminste twee weken. Daarnaast kunnen er klachten zijn als een prikkelbare stemming, verlies van energie, concentratieproblemen en terugkerende gedachten aan de dood.

Op elk willekeurig moment lijdt circa 6% van de bevolking aan een depressie. Over het gehele leven bezien krijgt ongeveer 15% van de mensen een depressie. Daarnaast heeft een groot deel van de bevolking regelmatig of wel eens last van een depressieve bui of een dipje. Een depressie is dus een ernstige aandoening die vele mensen treft.

Tryptofaan

Tryptofaan, vaak afgekort tot trp, is een van de 20 aminozuren die van nature in het lichaam voorkomen. Tryptofaan behoort tot de categorie essentiële aminozuren.

Tryptofaan speelt een belangrijke rol bij de productie van serotonine, een van de vele neurotransmitters in ons lichaam. Serotonine is een stof in de hersenen die geassocieerd wordt met de stemming, seksuele activiteit, eetlust, slaap en emotie. Tryptofaan wordt in het lichaam omgezet in 5-hydroxytryptofaan, afgekort tot 5-HTP, wat vervolgens weer omgezet wordt in serotonine. Het verhogen van de hoeveelheid tryptofaan in het lichaam verhoogt dus indirect de hoeveelheid serotonine in het lichaam.

Waar zit in tryptofaan in?

De natuurlijke variant van trypotfaan wordt l-tryptofaan genoemd en komt van nature voor in bepaalde voedingsmiddelen, waaronder:
  • Bananen
  • Melk
  • Kikkererwten
  • Chocolade

Bij de drogist en apotheek zijn voedingssupplementen verkrijgbaar welke l-tryptofaan bevatten en welke de hoeveelheid tryptofaan in het lichaam dus verhogen. Naast de effecten op de stemming heeft tryptofaan ook invloed op de slaap, werkt het kalmerend en heeft het een positieve invloed op de opbouw van spieren waardoor het ook onder bodybuilders een gewilde stof is.

Bijwerkingen tryptofaan

Naast alle positieve effecten kan tryptofaan ook enkele bijwerkingen hebben welke als vervelend ervaren worden door de meeste mensen. Deze treden over het algemeen in de eerste paar weken van gebruik op en verdwijnen daarna weer. Tryptofaan kan bijvoorbeeld duizeligheid, wazig zien en vermoeidheid veroorzaken.

Daarnaast mag tryptofaan niet tegelijkertijd met bepaalde medicijnen gebruikt worden, waaronder antidepressiva.

Tryptofaan: eet je depressie weg?

Maar is tryptofaan nu wel zo'n wondermiddel?

Tryptofaan verhoogt de hoeveelheid serotonine in het lichaam dus, indirect. Maar de wetenschappers zijn er nog niet precies achter hoe een depressie nu precies veroorzaakt wordt. Sommige depressieve mensen hebben wel voldoende serotonine in het lichaam, maar bij hen wordt de beschikbare serotonine te snel afgebroken door cellen in de hersenen waardoor de stof niet lang genoeg haar werk kan doen. Dan kan je de hoeveelheid serotonine wel verhogen, maar het probleem wordt er niet mee opgelost. Tryptofaan zal dus niet bij iedereen de stemming verbeteren.

Daarnaast wordt een depressie dikwijls veroorzaakt door externe gebeurtenissen, zoals stressvolle gebeurtenissen als het verlies van een partner of te veel stress op het werk. Deze problemen zullen echter niet verdwijnen wanneer je een pilletje slikt. Daarom is het aan te raden om naast het slikken van een medicijn dan wel tryptofaan altijd contact op te nemen met een psycholoog welke je kan leren omgaan met de problemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tryptofaan, effectief bij depressie?Tryptofaan, effectief bij depressie?Tryptofaan is één van de essentiële aminozuren, die ons lichaam niet zelf aan kan maken en die we uit ons voedsel moeten…
Tryptofaan supplement: depressie natuurlijk behandelenDepressieve klachten komen vaak voor en worden vaak behandeld met antidepressiva. Sommige mensen vinden het prettiger om…
Het voedingssupplement tryptofaanHet voedingssupplement tryptofaanTryptofaan is een voedingssupplement dat inzetbaar is bij vermindering van stress omdat het een rol speelt bij de stemmi…
Wat is serotonine?Wat is serotonine?Serotonine is een neurotransmitter. Deze stof heeft verschillende belangrijke functies bij de spijsvertering. Onder ande…
5HTP oplossing voor winterdepressie en hulp bij afslanken5HTP oplossing voor winterdepressie en hulp bij afslankenEen winterdip, depressie, zwaarmoedigheid. De wintermaanden vergen extra veel van ons, de lage temperaturen en weinig zo…
Bronnen en referenties
  • http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie/

Reageer op het artikel "Tryptofaan: eet je depressie weg!"

Reacties

Kimberley Pex, 15-06-2017 19:32 #5
Tryptofaan en ad is inderdaad geen goede combinatie. Maar ad en serotoninerijke voeding wel.

Margareta, 08-11-2014 10:06 #4
Tryptofaan mag niet tegelijkertijd worden gebruikt met antidepressiva. Dat is wat vaag omschreven… Betekent dat tryptofaan in de vorm van voedingssupplement of geldt dat ook voor het dagelijks nuttigen van ook 2 bananen, 2 glazen melk en een stuk chocolade?

H. Jansen, 13-09-2014 12:03 #3
In het artikel wordt vermeld "Tryptofaan, vaak afgekort tot trp, is een van de 20 aminozuren die van nature in het lichaam voorkomen. Tryptofaan behoort tot de categorie essentiële aminozuren. Het is één van essentiële aminozuren maar het lichaam kan het zelf niet aanmaken!

G., 05-07-2012 13:21 #2
"Het verlies van een partner" of stress op het werk, gewoon om iets aan te geven, of om maar weer de eerste te zijn om begripvolheid te tonen, ja, de brutaalsten die vind je onder de meest gezagsvollen.

Sylvia Klaus, 16-02-2011 16:52 #1
Zeer interessant de info te lezen betreffende werking serotonine. Zelf heb ik een afwijkende werking van serotonine. Deze aandoening heet: myoclone dystonie Dit beheerst heel erg het dagelijks leven. Tegenwoordig sla ik mij er aardig doorheen, om mijn overgevoelig aanwezige bewustzijn te proberen in gedachten te ontzenuwen. Dit doe ik vooral door mijn eigen aanwezigheid een beetje naast mijzelf te plaatsen. Moeizaam proces, maar helpt mij wel met mijn zelfbewustzijn te controleren. MC uit zich vooral door ongecontroleerde bewegingen. Zeer storend, vreemd en vermoeiend. Dit is in mijn puberteit tot uiting gekomen. Aan de ene kant angstig, aan de andere kant zeer vechtlustig. Misschien dat mijn reactie medisch iets bij kan dragen tot onderzoek.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 27-03-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Antidepressiva
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!