InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tryptofaan supplement: depressie natuurlijk behandelen

Tryptofaan supplement: depressie natuurlijk behandelen

Depressieve klachten komen vaak voor en worden vaak behandeld met antidepressiva. Sommige mensen vinden het prettiger om hun depressieve klachten met een natuurlijk product te behandelen. Tryptofaan, een essentieel aminozuur, wordt vaak in verband gebracht met een depressie. Tryptofaan zorgt er namelijk voor dat er het "geluksstofje" serotonine (5 HTP) aangemaakt kan worden.

Depressieve klachten

Mensen met depressieve klachten hebben last van een depressieve stemming en/of halen weinig tot geen plezier meer uit activiteiten waar ze voorheen wel plezier uit haalden. Om officieel van een depressieve stoornis te mogen spreken, moet men aan nog een aantal criteria voldoen. Zo moeten de depressieve klachten minstens twee weken aanwezig zijn en moeten andere symptomen aanwezig zijn, zoals verlies van energie en terugkerende gedachten aan de dood.

Depressieve klachten en depressie komen vaak voor. Ongeveer 15% van de mensen krijgt in zijn of haar leven een depressieve stoornis. Depressieve klachten zonder dat voldaan wordt aan de officiële criteria van een depressieve stoornis komen nog veel vaker voor.

De meeste mensen komen vanzelf wel weer uit hun dipje. Zonder hulp uit een depressie geraken is echter veel lastiger. Artsen schrijven vaak antidepressiva zoals een SSRI voor, maar niet iedereen vindt dit even prettig. Antidepressiva hebben namelijk nogal eens vervelende bijwerkingen. Sommige mensen grijpen daarom naar alternatieve manieren om depressieve klachten te behandelen. Het aminozuur tryptofaan blijkt een rol te kunnen spelen bij depressieve klachten.

Aminozuren

Tryptofaan is een zogenaamd aminozuur, een molecuul die een belangrijke rol speelt bij de aanmaak van eiwitten in het menselijk lichaam. Eiwitten op hun beurt zorgen er weer voor dat diverse lichamelijke processen goed kunnen functioneren. Sommige aminozuren kunnen door het lichaam zelf geproduceerd worden. Andere aminozuren kunnen niet door het lichaam zelf geproduceerd worden, deze worden essentiële aminozuren genoemd. Gelukkig kan de mens deze essentiële aminozuren uit de voeding halen. Essentiële aminozuren bevinden zich echter niet in alle voedingssoorten. Het is daarom belangrijk dat men voor een gevarieerd en verantwoord eetpatroon zorgt, zodat men voldoende essentiële aminozuren binnen krijgt.

Tryptofaan

Het aminozuur tryptofaan wordt vaak geassocieerd met de stemming. Tryptofaan zorgt er namelijk voor dat het lichaam voldoende serotonine aan kan maken. Serotonine, ook wel 5 HTP genoemd, is een stofje dat in de hersenen voorkomt en betrokken is bij de stemming. Bij mensen met depressieve klachten blijkt er vaak iets mis met de serotonine huishouding. Er is dan vaak te weinig serotonine beschikbaar. Dit kan veroorzaakt worden door onvoldoende productie van serotonine. Serotonine kan alleen aangemaakt worden wanneer het lichaam een voldoende voorraad tryptofaan heeft. Je kunt hier zelf aan bijdragen door te zorgen dat je voldoende tryptofaan binnenkrijgt.

Tryptofaan voedingssupplementen bij depressieve klachten

Normaal gesproken krijg je bij een gezond en gevarieerd dieet ruim voldoende tryptofaan binnen. De World Health Organisation (WHO) raadt mensen aan iedere dag minstens 4 mg tryptofaan per lichaamsgewicht aan. Tryptofaan is onder andere aanwezig in kikkererwten, melk, chocolade, bananen en bepaalde soorten kaas. Sommige mensen lukt het door omstandigheden echter niet om voldoende producten met tryptofaan tot zich te nemen. Een gemiddeld Westers dieet bevat namelijk slechts 0.5 mg tryptofaan per dag. Een tryptofaan supplement kan dan uitkomst bieden. Voedingssupplementen met tryptofaan zijn onder andere verkrijgbaar bij de drogist en apotheek. Voordat je met dergelijke voedingssupplementen begint, is het verstandig met je huisarts te overleggen. Deze kan je adviseren over de juiste dosering en eventuele andere hulpverlening.
© 2014 - 2019 Fngli, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tryptofaan, effectief bij depressie?Tryptofaan, effectief bij depressie?Tryptofaan is één van de essentiële aminozuren, die ons lichaam niet zelf aan kan maken en die we uit ons voedsel moeten…
Tryptofaan: eet je depressie weg!Tryptofaan: eet je depressie weg!Tryptofaan is een van de aminozuren in ons lichaam. Tryptofaan, ook wel l-tryptofaan genoemd, wordt geroemd om de positi…
Het voedingssupplement tryptofaanHet voedingssupplement tryptofaanTryptofaan is een voedingssupplement dat inzetbaar is bij vermindering van stress omdat het een rol speelt bij de stemmi…
5HTP oplossing voor winterdepressie en hulp bij afslanken5HTP oplossing voor winterdepressie en hulp bij afslankenEen winterdip, depressie, zwaarmoedigheid. De wintermaanden vergen extra veel van ons, de lage temperaturen en weinig zo…
Tryptofaan, een belangrijk essentieel aminozuurTryptofaan is een belangrijk aminozuur dat gelukkig in vele verse voedingsoorten zit. Wie verse producten tot zich neemt…
Bronnen en referenties
  • Parker, G. & Brotchie, H. (2011). Mood effects of the amino acids tryptophan and tyrosine. Acta Psychiatrica Scandinavica, p. 1 - 10.
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tryptofaan
  • http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie/

Reageer op het artikel "Tryptofaan supplement: depressie natuurlijk behandelen"

Infoteur: Fngli
Gepubliceerd: 12-08-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!