InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blauwe plekken bij een mens

Blauwe plekken bij een mens

Blauwe plekken bij een mens Wie heeft het nu nog nooit meegemaakt? Dat je jouw been stoot en er een blauwe plek op komt. Sommige mensen hebben het nooit en andere heel vaak. Blauwe plekken komen veel voor. Als je jezelf stoot of valt ontstaat er een onderhuidse bloeding. Dat is te zien aan de blauw paarse vlek die op die plaats verschijnt. De plek voelt beurs aan en kan alle kleuren van de regenboog krijgen. Met name oudere mensen zijn gevoeliger voor het krijgen van deze bloeduitstortingen.

Hoe kan een blauwe plek ontstaan

Een bloeduitstorting ontstaat doordat er kleine bloedvaatjes in de huid worden beschadigd en gaan lekker. Het bloed hoopt zich op onder de huid. Na enkele dagen wordt het door het lichaam afgebroken. Dit doen vooral de witte bloedlichaampjes. Die ruimen het bloed weer op. Hierdoor verandert de blauwe plek ook van kleur, totdat de plek weer de oude is. In sommige gevallen kunnen de blauwe plekken ineens ontstaan door langdurig gebruik van bepaalde medicijnen. Ook kunnen ze worden veroorzaakt door een insectenbeet.

Bron: Julos, RgbstockBron: Julos, Rgbstock

Ongezond eten niet goed voor blauwe plekken

Door ongezond te eten heb je meer kans op blauwe plekken. Vroeger heette dat scheurbuik. Dit kwam voor bij zeelieden die tijdens lange reizen geen verse groenten en fruit aten. Tegenwoordig komt het wel eens voor bij mensen met extreem ongezonde eetgewoonten. Maar dit betekent gelukkig nog niet dat iemand met veel blauwe plekken ongezond leeft.

Oorzaak van een blauwe plek

De grootte van de blauwe plek is afhankelijk van de oorzaak. Het vallen van een fiets levert in het algemeen een grotere bloeduitstorting op dan wanneer je jezelf stoot aan de hoek van de tafel. Meestal is een blauwe plek na een week verdwenen. Grotere bloeduitstortingen kunnen nog wat langer zichtbaar blijven. Je houdt er gelukkig niets aan over.

Bron: Mzacha, RgbstockBron: Mzacha, Rgbstock

Medicijngebruik en blauwe plekken

Pijnstillers kunnen blauwe plekken veroorzaken. Het langdurig gebruik van bepaalde medicijnen kan blauwe plekken veroorzaken. Dit kan gebeuren bij sommige pijnstillers. Deze medicijnen remmen onder anderen de functie van de bloedblaadjes, die nodig zijn voor het herstel van iedere wond. Daardoor ontstaan sneller blauwe plekken na een klein stootje. Ook bloedverdunners kunnen de gevoeligheid voor blauwe plekken vergroten. Medicijnen gebruik je echter niet zonder reden. Soms moet je de bijwerkingen, zoals bijvoorbeeld de blauwe plekken helaas maar op de koop toenemen. Bespreek dit soort zaken altijd met je huisarts. Het kan zijn dat er een alternatief mogelijk is.

Bron: Crisderaud, RgbstockBron: Crisderaud, Rgbstock

Kun je nog iets doen tegen een blauwe plek

Wat doe je tegen blauwe plekken? Een blauwe plek na een val of een stoot is dus meestal niet ernstig en gaat vanzelf weer over. En je kunt er helaas niets aan doen om hem sneller te laten verdwijnen. Wel kan je de pijn verlichten door de plek te koelen met koud stromend water of een ijskompres. Zon ijskompres kun je bijvoorbeeld maken door wat ijsklontjes in een washand te doen en deze voorzichtig op de blauwe plek te leggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Maxxl2, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • www.blauweplekken.net
  • www.dokter.nl
  • Afbeelding bron 1: Julos, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Mzacha, Rgbstock
  • Afbeelding bron 3: Crisderaud, Rgbstock

Reageer op het artikel "Blauwe plekken bij een mens"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 11-08-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!