InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Snel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelen

Snel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelen

Snel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelen Hoe moet je blauwe plekken op benen en armen behandelen? Hoe ontstaan blauwe plekken en wat te doen bij spontane blauwe plekken. Iedereen heeft weleens een blauwe plek gehad, maar een blauwe plek ontstaat normaal gesproken nooit zomaar. Spontane blauwe plekken kunnen op een achterliggende ziekte wijzen.

Blauwe plekken; wat zijn het?

Een blauwe plek is een kneuzing van de bloedvaatjes. Door de kneuzing, die die vaak wordt veroorzaakt door stoten of vallen, gaan de bloedvaatjes lekken. De lekkage in het weefsel is van buiten zichtbaar als een blauwe plek. Een blauwe plek is rood/paars/blauw/groen/geel van kleur. De verkleuring is te wijten aan het feit dat het lichaam het gelekte bloed gaat opruimen. De gelekte rode bloedcellen met hemoglobine gaan dood en hebben geen functie meer en worden door het lichaam afgebroken. Dit afbraakproces gaat in fasen en tijdens elke fase ontstaat een ander afvalproduct. Tijdens de eerste fase, bij de afbraak van hemoglobine ontstaat hematoidine dit is groenig van kleur. Tijdens de tweede fase ontstaat een gele kleur dit komt doordat het afvalproduct bilirubine vrij komt dat geel van kleur is. Een ander woord voor een blauwe plek is een hematoom. Het woord hematoom betekent bloeduitstorting in de huid. De genezing van een blauwe plek duurt enkele dagen tot weken en is mede afhankelijk van je gezondheid en het formaat van blauwe plek. Gelukkig zijn blauwe plekken vaak o nschuldig en genezen vrij snel. Maar let op, een blauwe plek is niet meer onschuldig als deze spontaan ontstaan. Bij het spontaan ontstaan van blauwe plekken is er vaak sprake van een ziekte of aandoening die het spontaan ontstaan van blauwe plekken ten gunste komt.

Snel of spontaan blauwe plekken op hele lichaam

Heb je snel blauwe plekken nadat je, je been of arm hebt gestoten? Of als je bent gevallen? Het snel of spontaan krijgen van blauwe plekken kan verschillende oorzaken hebben. Meestal ligt een probleem met de bloedvaten of bloedstolling ten grondslag aan het spontaan ontstaan van blauwe plekken.

Oorzaken voor spontane blauwe plekken

Er zijn verschillende oorzaken voor het spontaan ontstaan van blauwe plekken. De meest voorkomende zijn:
  • Vitamine C, B12, K, gebrek
  • Een dunne huid/dunne vetlaag (vrouwen krijgen sneller blauwe plekken dan mannen)
  • Bijwerkingen medicijnen
  • Schildklierproblemen
  • Bloedarmoede
  • Ziekte van willebrand
  • Trombocytopenie
  • Hemofilie
  • Ouderdom (op oudere leeftijd wordt het lichaam kwetsbaarder en de huid dunner)
  • Syndroom van Ehlers Danlos
  • Levercirrose
  • Leukemie

Blauwe plekken behandelen

Stoot je met je scheenbeen tegen de tafel of met je hoofd tegen de lamp? Dan kun je verschillende dingen doen om het ontstaan van een blauwe plek verminderen. Plaats ijs op de blauwe plek voor ongeveer tien tot twintig minuten. Door het ijs zal de bloedtoevoer afnemen en wordt de blauwe plek minder groot. Bij een stootplek aan het been kun je tevens je been omhoog houden om de doorbloeding te verminderen. Na een dag helpt warmte om te zorgen dat de blauwe plek sneller wegtrekt. Je kunt de plek bijvoorbeeld verwarmen met warme kompressen. Eet voldoende en gezond voor goede bloedstolling.

Moet ik naar de dokter?

Het is altijd aan te raden een dokter te bezoeken wanneer je last krijgt van spontane blauwe plekken. Zoals de lijst boven aangeeft kunnen de oorzaken zeer divers zijn en soms ook ernstig. Luister naar je lichaam, voorkomen is altijd beter dan genezen.
Gerelateerde artikelen
Hematomen, blauwe plekkenEen blauwe plek is het meest voorkomende type bloeduitstorting. Blauwe plekken worden veroorzaakt door je bijvoorbeeld e…
Blauwe plekken bij een mensBlauwe plekken bij een mensWie heeft het nu nog nooit meegemaakt? Dat je jouw been stoot en er een blauwe plek op komt. Sommige mensen hebben het n…
Blauwe plekken: oorzaken, symptomen, behandeling en tipsBlauwe plekken: oorzaken, symptomen, behandeling en tipsWie heeft er nog nooit een blauwe plek gehad? Die donkere, pijnlijke plek die ontstaat ten gevolge van een valpartij is…
EDS; Ehlers-Danlos Syndroom TEST JEZELF diagnoseEDS; Ehlers-Danlos Syndroom TEST JEZELF diagnoseDe diagnose Ehlers-Danlos Syndroom wordt vaak niet tijdig en/of correct gesteld. In dit artikel vindt U een klinische sc…
Zijn blauwe plekken ongevaarlijk?Zijn blauwe plekken ongevaarlijk?Als antwoord op de vraag in de titel, in de meeste gevallen is het niet gevaarlijk. De een kleurt snel en de ander nauwe…

Reageer op het artikel "Snel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelen"

Reacties

Petronella de Vries, 15-04-2019 08:43 #4
Heb maanden met jeuk op verschillende plaatsen op mijn lichaam gehad. De dermatoloog heeft mijn een zalf voorgeschreven en nu is die jeuk bijna verdwenen. Maar nu krijg ik spontaan grote blauwe plekken op armen en benen als ik mij maar licht stoot of aangedrukt voel op die plaats. Wat is daar aan te doen? Ben een vrouw van 83 jaar maar heb
altijd een bijzondere goede en mooie huid gehad en werd /wordt altijd goed verzorgt door mij.

Mart van Heiningen, 30-12-2015 12:36 #3
Is spontaan op gekomen op mijn rechter, achterkant van mijn arm en op mijn allerboog een zeurend pijn. ik neem 3 keer per
dag 2 parasetemol ik heb dit nu 3 dagen. moet ik hier mee door gaan? ben nog niet bij een arts geweest, meeste zijn weg
of alleen bereik baar voor spoetgevallen

A. Voesenek, 24-08-2015 09:35 #2
Heb veel last van blauwe plekken op mijn beide armen. Ik gebruik wel flitiform, een puffer voor mijn astma copd, is hier verband mee te verklaren?

Kees, 03-08-2014 15:53 #1
Hoe kan men blauwe plekken ontstaan door prednison (dun worden van de huid) toch nog enigszins behandelen? Bestaat er en middel (zalf) die wat verlichting geeft! Hoe ouder je bent hoe sneller de huid jammer genoeg reageert. Op de benen en armen zijn ze veelvuldig aanwezig, Bij andere huid onderdelen is weinig te zien.

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 06-08-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!