InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hematomen, blauwe plekken

Hematomen, blauwe plekken

Een blauwe plek is het meest voorkomende type bloeduitstorting. Blauwe plekken worden veroorzaakt door je bijvoorbeeld ergens tegen te stoten. Sommige mensen krijgen sneller blauwe plekken dan anderen, dit kan veel verschillende oorzaken hebben.

Hematoom

Een hematoom, simpel genoemd een blauwe plek, wordt veroorzaakt door stoten, knijpen, vallen of door een klap. Een hematoom is dus een bloeduitstorting. Een blauwe plek ziet blauw/paars en het voelt vervelend als er op wordt gedrukt. Veel grotere blauwe plekken kunnen pijnlijk aanvoelen, en soms zelfs erg jeuken. Vrouwen krijgen over het algemeen eerder blauwe plekken dan mannen. Ook ouderen hebben meer kans op blauwe plekken, omdat ze minder vet onder de huid hebben en een veel gevoeligere huid hebben. Hun huid is minder flexibel, en vooral ook dunner. Een blauwe plek is bijna altijd onschuldig. Dit is niet het geval als je erg snel of uit het niets blauwe plekken krijgt. Dit kan dan te maken hebben met aandoeningen of ziektes.

Verschillende soorten medicijnen kunnen ook blauwe plekken veroorzaken. Vooral bij langdurig gebruik van aspirine en bloedverdunners komen spontane blauwe plekken over je hele lichaam vaak voor. De blauwe plekken ontstaan dan door een gering stootje wat je zelf niet eens opmerkt, of door een druk van iemand anders op jou lichaam.

Wat te doen tegen blauwe plekken?

  • Leg wat ijs op de blauwe plek, een ice pack of bijvoorbeeld een zak doperwten van de vriezer. Let wel op dat je dit niet direct op de huid legt, doe er een theedoek of een washandje om heen. Vooral bij grote blauwe plekken kan het verkoelend werken.
  • Hou het lichaamsdeel met de blauwe plek omhoog. Dit vermindert de bloedstroom naar dat gebied. Zo zal het minder gaan verkleuren en daarom ook eerder verdwijnen.
  • Voor blauwe plekken die pijnlijk zijn kun je altijd ibuprofen slikken. LET OP: Pak geen aspirine, dit maakt je bloed dunner en kan de blauwe plek dus alleen maar erger maken!
  • Bij veel en grote blauwe plekken door bijvoorbeeld een ongeluk, is rust erg belangrijk. Als je je spieren laat werken, stroomt er namelijk meer bloed naar dat gebied.

Soms kan het helpen de huid rondom de blauwe plek te masseren. Let op; niet OP de blauwe plek, maar het gebied eromheen! Ook kan het helpen de blauwe plek in te smeren met azijn.

Wanneer is het verstandig de dokter in te schakelen?

  • Bij hoge koorts.
  • Bij kringen rondom je blauwe plek(ken), en/of roodheid en pus. De blauwe plek kan mogelijk geïnfecteerd zijn.
  • En bij extreme druk op of rondom de blauwe plek.

Blauwe plekken zijn nou eenmaal niet te voorkomen, wel kun je voorwerpen in huis waar je je gauw aan kunt stoten verplaatsen zodat er minder kans is je je daar aan stoot. Een ongeluk zit echter in een klein hoekje, en een stootje heb je zo gemaakt. Maar in de meeste gevallen is dit niet erg, en is een blauwe plek niet ernstig en gaat het vanzelf weer over!
© 2014 - 2019 Stacey, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Snel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelenSnel spontane blauwe plekken op benen en armen behandelenHoe moet je blauwe plekken op benen en armen behandelen? Hoe ontstaan blauwe plekken en wat te doen bij spontane blauwe…
Blauwe plek na bloedprikken, onder nagel, geel, en kleurenBlauwe plek na bloedprikken, onder nagel, geel, en kleurenBlauwe plek onder de nagel, onder het oog, na bloedprikken, geel van kleur en andere kleuren. Een blauwe plek is een blo…
Blauwe plekken: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsBlauwe plekken: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsWie heeft er nog nooit een blauwe plek gehad? Die donkere, pijnlijke plek die ontstaat ten gevolge van een valpartij is…
Blauwe plekken of bloeduitstortingen sneller genezenBlauwe plekken of bloeduitstortingen sneller genezenIedereen heeft wel eens een blauwe plek of bloeduitstorting. Een grotere blauwe plek is vervelend en pijnlijk, wat kun j…
Zijn blauwe plekken ongevaarlijk?Zijn blauwe plekken ongevaarlijk?Als antwoord op de vraag in de titel, in de meeste gevallen is het niet gevaarlijk. De een kleurt snel en de ander nauwe…
Bronnen en referenties
  • http://www.ingelicht.be/soorten-bloeduitstortingen-of-hematomen

Reageer op het artikel "Hematomen, blauwe plekken"

Infoteur: Stacey
Gepubliceerd: 17-03-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!