Niet kunnen wennen aan een nieuwe bril

Niet kunnen wennen aan een nieuwe bril Wanneer je net een nieuwe bril hebt aangeschaft bij de opticien dan moet je hier altijd aan wennen. Vaak heeft dit te maken met een verandering van de sterkte of de cilinder waardoor je ogen even nodig hebben om zich aan te passen. Er kunnen ook andere reden zijn waarom je echt even moet wennen aan je nieuwe bril. Dit kan komen doordat de glazen net een andere afstand van de ogen kunnen hebben, doordat de glazen kleiner zijn, de glazen dunner geslepen zijn of de randen van het montuur dikker zijn.

Nieuwe bril went niet

Bijna iedereen moet even wennen aan een nieuwe bril

Brildragers die normaliter maar één montuur hebben kennen het vrijwel allemaal, dat vervelende gevoel wanneer je net een nieuwe bril hebt en merkt dat het best wel flink anders is dan voorheen. Soms is dat zelfs zo erg dat je het idee hebt dat je helemaal niet kunt wennen aan de nieuwe bril. Bij de meeste mensen duurt het minimaal een week voordat het weer helemaal gewoon aanvoelt. Het kan echter ook voorkomen dat er iets niet goed is waar je echt niet aan kunt wennen. In dat geval moet je terug naar de opticien. In dit artikel worden de meest voorkomende problemen met een nieuwe bril besproken en worden tips gegeven over wat je in zo'n situatie het beste kunt doen.

Dit artikel heeft betrekking op enkelvoudige glazen. Van multifocale glazen is bekend dat veel mensen aanpassingsproblemen hebben en er vaak helemaal niet aan kunnen wennen. Hierbij wordt dan ook vaak een omruilgarantie geboden binnen een bepaalde periode. Je hebt de bril dan als het ware een paar weken op proef.

Veel voorkomende problemen bij een nieuwe bril

Klachten die voorkomen nadat je net een nieuwe bril hebt aangeschaft zijn onder andere:
  • Knellende pootjes en uitstekende pootjes
  • Neuspads laten afdrukken achter
  • Kuilen en golven in de weg zien
  • Niet scherp kunnen zien door de zijkanten van het glas
  • Pijnlijke en tranende ogen

Knellende pootjes

Vaak zijn er klachten die te maken hebben met de pootjes van de bril. Het afstellen daarvan is precisiewerk en wanneer de pootjes knellen of hinderlijk tegen de achterkant van het oor aan drukken dan is dit vaak niet direct merkbaar wanneer je de bril ophaalt bij de opticien. Na de bril enkele uren gedragen te hebben merk je echter dat de pootjes pijnlijk knellen en een rode plek achterlaten op, naast of achter het oor. Ook kan het gebeuren dat de pootjes wat aan de lange kant zijn. Ze kunnen dan in de weg zitten wanneer je bijvoorbeeld met je hoofd tegen een kussen aanzit.

Gelukkig is dit probleem eenvoudig op te lossen. De opticien kan door middel van een apparaat met hete lucht de pootjes verhitten zodat ze buigzamer worden. Ze kunnen dan vervolgens in een andere stand gebogen worden. De druk op de pijnlijk plek wordt dan verlicht. Probeer nooit zelf de pootjes te verbuigen! Deze buigen niet goed wanneer ze niet verhit zijn en het risico bestaat dat ze breken of knakken. Gaat je montuur op de manier kapot dan valt het niet onder de garantie en zul je zelf moeten opdraaien voor de kosten van de reparatie.

Neuspads laten afdrukken achter

Veel monturen hebben neuspads of neusvleugeltjes. Deze laten soms een rode afdruk achter op de neus. Vaak is dit een gevolg van een verkeerde afstelling van de pads. Bij mensen met een hoge sterkte en dikke en dus zware glazen komt dit probleem het vaakst voor. Vaak kan dit probleem opgelost worden door het bijstellen van de houdertjes of padsteunen waar de pads inzitten. Ook kunnen er vaak andere soorten pads ingezet worden, ronde in plaats van ovale. Ook bestaan er speciale comfortpads, met een hoger draagcomfort. In zeldzame gevallen is men allergisch voor de siliconen pads. In dat geval kunnen deze ook vervangen worden door allergievrije pads met een titaniumkern.

Kuilen en golven in de weg zien

Een veel gehoorde klacht bij mensen die voor het eerst door hun nieuwe glazen kijken is dat het lijkt alsof er kuilen of golven in de grond zitten bij het lopen. Waar een weg gewoon vlak is lijkt hij hobbelig of zitten er vreemde dieptes is. Sommige mensen beschrijven dit als een gevoel dronken te zijn. Ook kan het zijn dat je het gevoel hebt dat je ineens twintig centimeter langer of korter geworden bent. Dit kan allemaal een gevolg zijn van het feit dat de ogen zich nog moeten aanpassen. Omdat bijvoorbeeld ook het inschatten van de afstand tot de stoep even lastig kan zijn is het aan te raden niet direct in de auto of op de fiets te stappen maar de ogen eerst even de tijd te gunnen om hieraan te wennen. Pas wanneer dit langer dan een paar dagen aanhoudt is het verstandig om terug te gaan naar de opticien. Wellicht is er toch iets misgegaan bij het opmeten van je ogen en heb je een verkeerd recept gekregen.

Niet scherp kunnen zien door de zijkanten van het glas

Zie je uitsluitend scherp wanneer je recht naar voren kijkt en is het beeld erg onscherp of lang uitgerekt wanneer je je ogen naar de zijkant beweegt? Waarschijnlijk heb je een wat hogere sterkte en zijn de glazen van je bril dunner geslepen om beter in het montuur te passen er ervoor te zorgen dat de bril niet te zwaar wordt. Ook dit vergt wat aanpassing van je ogen. Soms kan dit wel twee weken duren. Duurt het langer, ga dan even langs bij de opticien. Er zijn mensen die helemaal nooit kunnen wennen aan dunner geslepen glazen. Voor deze groep zit er niets anders op dan te gaan voor de wat dikkere glazen. Is vastgesteld dat dit het probleem is dan zal de opticien meestal kosteloos nieuwe glazen voor je bestellen.

Als je het gevoel hebt dat alles wat je door de buitenste delen van je glazen ziet krom of uitgerekt is dan kan dit ook nog komen doordat de afstand tussen je ogen en het glas niet goed is. Dit kan eenvoudig verholpen worden door de pootjes wat bij te laten stellen. Heb je altijd contactlenzen gedragen en stap je over van lenzen naar een bril dan kan zich dit probleem ook voordoen. Dat komt omdat je er aan gewend bent dat de lens direct op je oog ligt, waar deze nu ineens wat verder van je ogen afstaat. Dit is alleen een kwestie van wennen en moet met een paar dagen meestal al beter gaan.

Pijnlijke en tranende ogen

Wanneer je net een nieuwe bril hebt kan het voorkomen dat je de eerste dagen veel last hebt van vermoeide en tranende ogen. Soms komt zelfs hoofdpijn en lichte misselijkheid voor. Deze klachten kunnen horen bij het moeten wennen aan de nieuwe glazen, zeker wanneer er veel veranderd is aan de sterke. Als deze klachten lang aanhouden dan zou dit erop kunnen wijzen dat de sterkte van de glazen niet goed is. Wellicht is er een fout gemaakt bij de oogmeting. Bij twijfel zal de opticien aanbieden de oogmeting over te doen en te controleren of de positionering van het glas in het montuur wel juist is. Twijfel je aan de uitkomst van de oogmeting of trek je de vaardigheid van de degene die de oogmeting verricht in twijfel? Je kunt altijd bij een andere opticien langs gaan voor een gratis oogmeting. Hierbij hoef je helemaal niet te zeggen dat het eigenlijk gaat om een 'second opinion'.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eyelove: voordelig uit voor een complete bril op sterkteEyelove: voordelig uit voor een complete bril op sterkteBij Eyelove kan je voor weinig geld een nieuwe bril op sterkte kopen. Daarvoor ga je naar de DA drogist, want Eyelove we…
Een bril kopen bij een goede opticien: tipsEen bril kopen bij een goede opticien: tipsBij het kopen van een bril kiest u bij voorkeur een goede opticien. Een goede opticien let op meer dan een leuk montuur.…
Welk soort brilmontuur bij dikke glazen?Welk soort brilmontuur bij dikke glazen?Ook als je flink bijziend of verziend bent, wil je er met een bril aantrekkelijk uitzien. En bovendien wil je graag dat…
Bril online kopen: Valkuilen en tipsBril online kopen: Valkuilen en tipsWanneer je toe bent aan een nieuwe bril (glazen en montuur), is de verleiding groot om snel een bestelling te plaatsen v…

Hematomen, blauwe plekkenEen blauwe plek is het meest voorkomende type bloeduitstorting. Blauwe plekken worden veroorzaakt door je bijvoorbeeld e…
Naproxen gevaarlijk bij maag-darmklachtenNaproxen gevaarlijk bij maag-darmklachtenNaproxen is een van de vele NSAID's die zonder recept verkrijgbaar zijn bij de apotheek en drogist. Velen vragen zich af…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Niet kunnen wennen aan een nieuwe bril"

Reacties

Hr Korebrits, 22-06-2019 21:26 #8
Ik heb een nieuwe bril gekocht toen ik hem kocht paste het precies. Er zijn nieuwe glazen in gezet en nu is de bril veel kleiner en smaller en kraken tot en met. Wat kan ik hier mee doen. gr hr korebrits

Johan, 23-07-2018 15:09 #7
Roland, ik herken je problemen zeker voor een deel! Na twee dure multifocale brillen waar ik niets mee kon, ben ik inmiddels weer terug bij een gewone bril en een lees/computerbril. De laatste opticien waar ik ben geweest gaf aan dat de combinatie van een lui oog, een compleet verschillende cylinder in beide ogen (staan bijna haaks op elkaar), en een incompleet gezichtsveld in één oog een multifocale bril ongeschikt voor mij maakten. Die werkt alleen wanneer je ogen goed samenwerken, en dat doen die van mij juist niet. Reactie van de opticien waar ik de laatste multifocale bril heb gekocht, en terug ben geweest om af te stellen en bij te stellen tot ik het uiteindelijk moedeloos opgaf: "nooit van gehoord!" Daar had ik dus helemaal niks aan. De eerste bril heb ik om kunnen ruilen; met de tweede ben ik helaas door blijven lopen op advies van dezelfde opticien die mij aangaf dat de gewenningsperiode bij mij waarschijnlijk langer was.

Ik hoop nog steeds een keer op een oplossing waardoor ik het met een enkele bril af kan, maar de huidige multifocale brillen zijn dat niet. Ondanks allerlei beloften zoals vloeiend in elkaar overlopende scherptegebieden enzo. Ik ga alleen nog een nieuwe multifocale bril proberen als ik duidelijke garanties krijg, met b.v. een gewenningsperiode van zes maanden.

Roland, 22-02-2018 09:24 #6
Dit is de enige website waarover ik iets kan vinden over het gevoel langer te lijken of kleiner met de bril op en als je hem af doet. Alleen is dat bij mij geen 20 centimeter maar soms wel een meter! Met de nieuwe multifocale bril lijk ik soms op stelten te lopen/staan, maar ik heb dat ook met mijn zonnebril op sterkte die niet multifocaal is! Zet ik de bril af, dan lijk ik prompt een meter te zakken en een dwerg te zijn geworden!
Ik heb overigens een flinke cilinder…
Maar er is meer. Mijn oude multifocale bril uit 2013 had nauwelijks een leesgedeelte (ik kon er dan ook niet mee lezen) en mijn nieuwe lijkt juist vooral uit leesgedeelte te bestaan, want ik zie veraf alleen scherp als ik recht vooruit kijk en mijn hoofd mee beweeg. Kijk ik een beetje opzij of omlaag dan wordt het meteen waziger. Het kijk-comfort is weg. Die ouwe bril keek prettiger, op het lezen na dan. Nu kan ik niet meer op de bank hangen/liggen, want dan zie ik alles wat geschreven staat op tv onscherp, tenzij ik er recht voor ga zitten, zelfs als ik de bril wat meer op het puntje van mijn neus schuif…
Onbezorgd bril-dragen is er voor mij bijna nooit bij geweest. Wennen aan veranderingen is altijd lastig, zeker als je daar sowieso moeite mee hebt, maar na een paar maanden hoop je toch dat het allemaal lekker kijkt, en dat je onbezorgd kunt staan, wandelen en zien. Helaas…
Soms vraag ik me af of er iets mis is met mijn hersenen (in combinatie met het zicht) en met het evenwichtsorgaan. Diverse opticiens hebben geduldig van alles uit de kast gehaald om de problemen te verhelpen, maar de kijk-ergernissen en kijk-zorgen blijven, de symptomen verdwijnen niet, vooral niet met dat lang en klein-gevoel… Je wordt er soms bijna gek van! En ja, als je een huisarts hebt die jou en jouw problemen nauwelijks serieus lijkt te nemen, dan ga je daar ook niet meer zo snel heen…

Helen, 21-08-2017 14:51 #5
Laat bij problemen bij een nieuwe bril de opticien eens kijken naar de inclinatie van de bril ten opzichte van de oude… Mijn nieuwe bril stond 4mm schuiner dan mijn oude, wat veel problemen veroorzaakt. De opticien heeft ze qua inclinatie nu gelijk gemaakt en dat was een wereld van verschil. Bij de een is het afstellen van een bril net wat preciezer dan bij de ander.

Johan, 17-03-2016 15:15 #4
Ik heb al jaren een cilindrische afwijking. Ik ben nu naar de opticien geweest voor een nieuwe bril. Zit ik achter mijn laptop loopt het hele beeld weg naar een kant. Dus, in mijn geval, is het beeld links kleiner dan rechts. Er zit een groot verschil in. Dit is zowel bij de verziend bril als bij de leesbril het geval. Er wordt nu geadviseerd om eens een week te wachten want het corrigeert zich vanzelf. Loop dus nu de hele dag met een bril op maar het helpt helemaal niets. Mijn vorige brillen hebben dit probleem in het geheel niet. Wat is er nu mee aan de hand? Er was maar een heel kleine afwijking van de scherpte t.o.v. 3 jaar terug gemeten. Ik krijg het gevoel dat de opticien om zuinigheidsreden geen zin heeft in het slijpen van een cilindrisch glas vanwege de hogere kosten. Vermoeden juist? Gaarne advies.

Rico, 06-10-2015 12:46 #3
Hoi Peter,
Ik ervaar exact hetzelfde als jij. In het midden scherp en naar de buitenkanten wazig. Krijg er koppijn van. En dan heb ik een computerbril van bijna 500 Euro… Mijn gewone leesbril van nog geen 100 Euro bevalt beter.
Deze is een half punt minder dan ik op leesafstand nodig heb nu (1,5 i.p.v. 2) maar een computerbril is in feite ook niets anders dan in het onderste gedeelte je leessterkte en in het bovendeel een half punt minder sterkte om op PC afstand scherp te kunnen zien. Heb er aardig spijt van.
Mijn advies aan iedereen zou luiden: koop een normale leesbril die een half punt minder sterk is als je normale leessterkte en gebruik die voor je computer scherm. Veel goedkoper, maar belangrijker nog: veel rustiger. Reactie infoteur, 06-10-2015
Hoi Rico,

Ik zou je aanraden met deze klachten terug te gaan naar de opticien waar je de bril gekocht hebt. Wellicht is de sterkte toch niet optimaal of kan er iets anders gedaan worden om jouw comfort te verhogen. Bij ontevredenheid kunnen vaak gewoon kosteloos nieuwe glazen gemaakt worden.

Groet,
Dessal

Helma, 27-04-2015 02:34 #2
Sinds afgelopen zaterdag heb ik een multifocale bril. Maar zodra ik hem op had kreeg ik al zo'n vertekend beeld! Voor me gevoel leek ik wel heel klein, en ik kreeg in zoals beschreven in het artikel tranende ogen.
In de middag kreeg ik in mijn hoofd een gevoel dat mijn hersenen uit me schedel wilde knallen en kreeg waan ideeën voelde me echt niet lekker worden, misselijk en duizelig.
Heb hem die zondag geprobeerd de hele dag op de houden, maar na de zoveelste huilbui, duizelig en misselijk zijn, omdat ik er niet goed mee om kon gaan en bijna van de trap viel, heb ik hem af gedaan en niet meer op.
Het lijkt nu wel of ik zonder die bril beter zie! Wennen? ja dat zal best maar tegen welke prijs?
Om de haverklap huilen omdat je hersenen het niet aan kunnen kan ook niet de bedoeling zijn, Toch?
Ik wil dinsdag na koningsdag gelijk terug naar de opticien. een nieuwe oogmeting laten doen.

Peter, 17-03-2015 15:19 #1
Ik heb sinds kort een beeldschermbril. Deze voldoet op zich uitstekend, zeker het kleurenfilter, maar bij het kijken naar het beeldscherm moet ik het hoofd continue van links naar rechts bewegen om de regel helemaal scherp te kunnen lezen. Anders lijken de zijkanten wazig. Al met al ernstig vermoeiend. Nu zag ik dat er verschillende kwaliteiten zijn waarbij die wazige zone aan de zijkanten minder wordt naarmate de kwaliteit hoger wordt. Maar dit schijnt te horen bij multifocale brillen en niet bij computerbrillen beweert mijn opticien. Nu vindt ik gezien het extra leesgedeelte een computerbril ook behoorlijk multifocaal trouwens. Ik zou er graag wat extra voor over hebben om van die wazige zijkanten af te komen. Kan ik niet gewoon een computerbril krijgen met ook die hogere kwaliteit als bij multifocale brillen? Mijn opticien denkt van niet…

Infoteur: Dessal
Laatste update: 30-03-2020
Subrubriek: Diversen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!