InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Een bril kopen bij een goede opticien: tips

Een bril kopen bij een goede opticien: tips

Een bril kopen bij een goede opticien: tips Bij het kopen van een bril kiest u bij voorkeur een goede opticien. Een goede opticien let op meer dan een leuk montuur. De glazen van een bril horen goed geslepen te zijn en een bril mag geen pijn doen. Andere tips bij het kopen van een bril zijn: vragen naar de garantie. Er is garantie op het afpassen van de bril, maar ook op fabricage- en montagefouten. Onderstaande tips helpen u om goed voorbereid bij de opticien binnen te stappen.

Een goede opticien

Bij het kopen van een bril let u op meer dingen dan een leuk montuur en goede glazen. Helaas maken opticiens fouten. Een bril kopen gaat in fases en een goede opticien hoort aan iedere fase die bij de aanschaf komt kijken, voldoende aandacht te geven. want wat heeft u aan een bril met een geweldig montuur en goed glazen, als de bril pijn doet omdat hij niet goed is afgesteld? In de praktijk blijken veel brillen gewoon rot aan te voelen op het hoofd. Het is de taak van de opticien om hier goed op te letten. Ook de afstand van de glazen tot het oog, is een belangrijk punt. De afstand tussen brillenglazen en hoofd mag niet te groot zijn, omdat u dan slechter door de bril kijkt.

Tips! Een goede opticien let op

  • Afstand van de glazen tot het oog
  • Noodzaak om de neussteunen bij te stellen
  • Lengte van de brilpoten, deze mogen niet te kort zijn
  • Neusbrug van de bril: deze mag geen irritatie veroorzaken
  • As van de cilinder die in de goede richting hoort te staan
  • Brillenglazen die ingeslepen zijn zodat de centra voor de pupillen zitten, in breedte en in hoogte

Een goede bril

Helaas werkt niet iedere opticien alle punten even nauwkeurig af, waardoor men toch vermoeide ogen krijgt, niet optimaal ziet, irritatie op de neusbrug heeft of een bril heeft die makkelijk afzakt. Een afwijkende dioptrie is zelfs gebruikelijk in het opticienvak, omdat een afwijking van 0.12 (sterker of zwakker) de norm mag zijn. Ook zitten de centra van de glazen die echt tegenover de pupillen horen te zitten vaak maar liefst een halve centimeter te hoog. Het is niet de bedoeling dat een brildrager zijn hoofd naar beneden of omhoog moet doen om iets beter te kunnen zien. Ook de afstand tot de pupillen luistert nauw, indien deze afstand niet goed is krijgt men hoofdpijn en kan zelfs gaan dubbelzien.

Aanbetaling

Bij het kopen van een bril wordt ook gelet op afwerking van de brillenglazen ten opzichte van het montuur, kieren horen hier niet tussen te zitten. Toch blijkt dit in de praktijk wel redelijk vaak het geval te zijn. Kijk vooral uit, wanneer u een bril dezelfde dag nog kan ophalen. De kans is dan groot dat deze onzorgvuldig klaargemaakt is. Kies daarom liever geen opticien waar u een aanbetaling voor de bril moet doen. Een aanbetaling van minimaal 50 euro is not done. Alleen de opticien die is aangesloten bij Nuvo kan een aanbetaling vragen van maximaal 25% van de koopsom.

Goede opticien geeft goede garantie

Houdt u er wel rekening mee dat het twee weken kost om aan een bril te wennen. Wanneer u na die twee weken nog steeds klachten heeft, gaat u terug naar de opticien die gaat beoordelen en onderzoeken waar de klachten vandaan komen. Een klant heeft twee maanden garantie op het afpassen van een bril. Wat betreft fabricage- of montagefouten heeft de klant één tot twee jaar garantie. Wanneer u een opticien kiest die is aangesloten bij Nuvo, heeft u de mogelijkheid om naar de Geschillencommmissie Optiek te gaan: www.sgc.nl.

Voordat u de bril betaalt bij de opticien kijkt u of

  • Het montuur qua dikte en gewicht geschikt voor uw gezicht is, een kleiner montuur is mooier bij sterke glazen
  • Er kieren tussen glazen en montuur zitten
  • De glazen goed vastzitten en niet bewegen, dit geldt ook voor schroefjes en andere onderdelen
  • Montuur en glazen krasvrij en zonder beschadigingen zijn
  • De bril goed blijft zitten zonder af te zakken, u goed door de glazen kunt kijken en of de bril niet irriteert

Dit is niet goed bij een bril

  • Een montuur die scheef staat
  • Neussteunen die ingedrukte plekken op de neus achterlaten
  • Oorpoten (oortips) die niet onvoldoende stevig achter het oor rusten
  • Poten die tegen de slapen aangedrukt zitten
  • Ongelijke afstand links en rechts tussen afstand van montuur tot het gezicht
  • Metaal dat het gezicht raakt

Hoe maakt u een bril het beste schoon?

U spoelt de bril af met koud water en gebruikt hierbij een milde zeep. Daarna droogt u de bril af met een schone doek. Dit kan een theedoek zijn of een microvezeldoekje. Kunststof glazen worden beschadigd door het gebruik van papieren zakdoekjes.
© 2011 - 2019 Ssandra3108, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Eyelove: voordelig uit voor een complete bril op sterkteEyelove: voordelig uit voor een complete bril op sterkteBij Eyelove kan je voor weinig geld een nieuwe bril op sterkte kopen. Daarvoor ga je naar de DA drogist, want Eyelove we…
Wat doet een opticien?Wat doet een opticien?Als opticien help je mensen bij het kopen van een bril of contactlenzen en repareer je brillen. Je weet veel van het oog…
Heb ik een leesbril nodig?Heb ik een leesbril nodig?Veel mensen merken dat zij, naarmate ze ouder worden minder goed kunnen lezen. Wanneer ga je over tot aanschaf van een l…
Welk soort brilmontuur bij dikke glazen?Welk soort brilmontuur bij dikke glazen?Ook als je flink bijziend of verziend bent, wil je er met een bril aantrekkelijk uitzien. En bovendien wil je graag dat…
De keuze en het onderhoud van een brilDe keuze en het onderhoud van een bril35% van de Belgische bevolking draagt een bril. Dat zijn zo'n 3675000 brillen in België. Zonnebrillen en extra monturen…
Bronnen en referenties
  • www.sgc.nl
  • www.vergelijk.nl

Reageer op het artikel "Een bril kopen bij een goede opticien: tips"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Polet, 13-01-2016 12:43 #4
Kunnen brilglazen overgezet worden in een ander montuur? Reactie infoteur, 08-04-2016
Ik denk het wel!

Groet,

Conny Geel, 07-10-2013 12:43 #3
Geachte
ik zie hierboven staan dat je je bril met een milde zeep mag afwassen, kan dat dan met afwasmiddel b.v. Dreft? Wat bedoelt u met milde zeep?
Groet

Menou, 23-07-2013 01:07 #2
Op het laatst nog een stukje dialect erdoor haha.
Goed artikel. Reactie infoteur, 25-07-2013
Heb gelijk even gekeken wat u bedoelt, en ik zie het, haha.
Ik ga het gelijk even oanpassen.
Bedankt!
mvg
Sandra

H. Goutier, 23-06-2013 14:01 #1
Ik ben nu 6x terug geweest met mijn bril, heb al een licht montuur gekocht, maar de pads blijven in mijn neus drukken wat veel pijn doet.
Hans Anders geeft als antwoordt, kan er niets aan doen.
Wat moet ik nu doen.? Reactie infoteur, 29-06-2013
Beste meneer Goutier
Het lijkt me normaal, dat Hans Anders wél dit probleem voor u oplost! De pads van een bril zouden niet in een neus moeten blijven drukken. Dat hoort niet zo. 'Kan er niks aan doen', dat is niet iets om genoegen mee te nemen. Drukkende pads kunnen zelfs migraineklachten geven.

Ik heb nog eea voor u opgezocht (http://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is)
Uw rechten als een product niet goed is

Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. U hebt met de verkoper namelijk een koopovereenkomst gesloten. Dat betekent dat hij volgens de wet een goed product moet leveren. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd kunnen gebruiken. Als u het tenminste op een normale manier gebruikt. Misschien heeft de verkoper gezegd dat u het product ergens speciaal voor kunt gebruiken. Dan moet het product daar ook aan voldoen. Als de verkoper bijvoorbeeld zegt dat schoenen waterdicht zijn, dan moet u ermee door de plassen kunnen lopen. En als de verkoper zegt dat een horloge waterdicht is, dan moet u er mee kunnen zwemmen.

Hans Anders moet het gewoon oplossen of geld teruggeven. Er kunnen ook grotere of zachtere pads opgezet worden en dit hoort kosteloos gedaan te worden. Dan zijn er ook nog meedraaiende pads. Ook is het verstandig dat de opticien nog even kijkt, of de neusbreedte wel helemaal goed is. (van de bril).

Ik hoop dat u wat heeft aan deze tips,
mvg
Sandra

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 25-07-2013
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 2
Reacties: 4
Medische informatie…
Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Schrijf mee!