InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Heb ik een leesbril nodig?

Heb ik een leesbril nodig?

Heb ik een leesbril nodig? Veel mensen merken dat zij, naarmate ze ouder worden minder goed kunnen lezen. Wanneer ga je over tot aanschaf van een leesbril?

Minder goed kunnen zien bij het lezen

Het eerste signaal dat de ogen achteruit beginnen te gaan is het niet meer kunnen lezen van de kleine lettertjes. Dit merk je vaak het eerst bij het lezen van verpakkingen van producten. Bijvoorbeeld de lettertjes op de achterkant van een flesje shampoo. In de jaren daarna verslechtert het zien van dichtbij langzaam maar zeker. Je houdt de tekst die je aan het lezen bent steeds verder van je af om zo de letters helder te kunnen zien. Wanneer je op normale afstand probeert te lezen, dan zijn de letters troebel en onscherp.

Wanneer een leesbril?

Wanneer je slechts moeite hebt met het lezen van hele kleine lettertjes, dan is een leesbril nog niet noodzakelijk. Naarmate je zicht slechter wordt, ga je het lezen steeds lastiger vinden. Dan wordt het tijd om naar de opticien of oogarts te stappen. Een goede, gediplomeerde opticien is goed genoeg, wanneer je geen andere oogklachten hebt dan niet meer goed van dichtbij kunnen lezen.

Wat voor leesbril heb ik nodig?

Mensen die nog geen bril hebben zijn bij de keuze van een leesbril in het voordeel. Je hebt dan alleen een enkelvoudige bril nodig met + glazen. De opticien zal de exacte sterkte van de benodigde leesbril bepalen. Wanneer je eenmaal je eerste leesbril bij de opticien hebt laten aanmeten, dan kun je extra goedkope leesbrillen in een goedkope winkel, zoals bijvoorbeeld een drogist, bijkopen. Je hoeft dan slechts te letten op de juiste sterkte en je kunt zo je kant en klare leesbril aanschaffen. Dit is erg handig, mensen met een leesbril raken hun bril namelijk nogal eens kwijt, omdat zij deze alleen nodig hebben bij het lezen en de bril dus niet doorlopend dragen. Wanneer je onverhoopt vergeten bent je leesbril in je tas te stoppen, als je weggaat, dan kun je er onderweg eventueel eentje kopen voor onder de vijf euro.

Mensen die al een bril hebben omdat zij niet goed in de verte kunnen zien hebben al een bril of lenzen die zij doorlopend dragen. Wanneer deze mensen een leesbril nodig hebben, dan is er een aantal opties mogelijk.
  • Men gaat van een enkelvoudige bril over naar multifocale glazen. Dit zijn glazen die zo geslepen zijn dat het bovengedeelte van het glas geschikt is om in de verte scherp te zien en het ondergedeelte om goed mee te kunnen lezen. De bovenkant van het glas is dan - en de onderkant +.
  • Als je lenzen hebt om in de verte goed te kunnen zien, dan kun je een leesbril voor dichtbij kopen. Je gebruikt dan je leesbril bovenop je lenzen. De lenzen blijven gewoon zitten en de leesbril zorgt voor versterking bij het lezen.
  • Ook kun je, wanneer je al lenzen draagt multifocale lenzen aanschaffen. Deze lenzen werken hetzelfde als een multifocale glazen en je hebt dan geen aparte leesbril nodig.
  • Als laatste kun je naast je bril voor het kijken in de verte een leesbril aanschaffen. Je moet dan bij het lezen van bril wisselen. Dit kan als lastig worden ervaren, maar sommige mensen kunnen niet goed wennen aan multifocale glazen, omdat de overgang van - naar + in de glazen vervelend gevonden wordt. Zij zullen liever steeds de ene bril afzetten en de andere opzetten.
Gerelateerde artikelen
Goedkope of dure leesbril?Goedkope of dure leesbril?Wie nog maar net een leesbril nodig heeft kan vaak prima toe met een leesbrilletje van een paar euro van de drogist. Maa…
Alternatieven voor de leesbril: leeslenzen en operatiesAlternatieven voor de leesbril: leeslenzen en operatiesEen leesbril. Veel mensen proberen dit hulpmiddel zo lang mogelijk uit te stellen door de krant wat verder van zich af t…
Multifocale lenzen: ijdeltuiten gered van leesbrilMultifocale lenzen: ijdeltuiten gered van leesbrilDe leesbril. Sommigen vinden dat je ook daar een fashion statement van kunt maken, anderen 'zien' dat niet voor zich. Co…
Presbyopie oftewel leeftijdsverziendheidPresbyopie oftewel leeftijdsverziendheidMoet u uw leeswerk steeds verder van u afhouden om de letters nog te kunnen lezen en lijken uw armen hierbij altijd te k…
Wat doet een opticien?Wat doet een opticien?Als opticien help je mensen bij het kopen van een bril of contactlenzen en repareer je brillen. Je weet veel van het oog…

Reageer op het artikel "Heb ik een leesbril nodig?"

Reacties

James, 20-02-2014 12:03 #3
Beste Tessa,
Laat altijd je ogen controleren. Je hebt er maar twee dus wees er zuinig op. Vaak is de meting kosteloos en dan weet je gelijk wat er aan de hand is.
En wie weet heb je een standaard sterkte, dan hoef je niet een hele dure bril te hebben. Er zijn vele goedkopere leesbrillen verkrijgbaar bij oa de boekhandel en tegenwoordig zelfs online.
Succes!

Tessa, 18-06-2012 15:13 #2
Ik draag bijna mijn hele leven al een bril voor veraf en met cylinder. Nu merk ik dat ik de laatste tijd als ik priegelwerkjes moet doen (bv draad in naald steken) niet door mijn bril kijk, maar juist er onderdoor. Is dit een teken dat ik aan een leesbril toe ben (ik ben 43), of is er iets anders aan de hand? Ik wil wel langs de opticien gaan, maar krijg pas over een jaar geld terug van de verzekering voor een nieuwe brilů

Milouda, 12-02-2012 15:28 #1
Hoi ik heb laatse tijd veel last van mijn ogen, soms wil ik alleen mijn ogen dicht houden.ik weet niet wat ik moet doen, het voelt zo raar als ik naar iets kijk dan voel ik branding of scherpwind in mijn ogen.ik kan wel lezen maar niet te lang anders heb ik weer last. Reactie infoteur, 12-02-2012
Je kunt het beste even langs de opticien gaan. Die kan je ogen testen en aan de hand daarvan kijken of je een bril nodig hebt of dat je misschien een oogarts moet bezoeken.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 15-09-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!