InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Goedkope of dure leesbril?

Goedkope of dure leesbril?

Goedkope of dure leesbril? Wie nog maar net een leesbril nodig heeft kan vaak prima toe met een leesbrilletje van een paar euro van de drogist. Maar een standaardbrilletje is niet voor iedereen geschikt. Voor-en nadelen van kant-en-klare leesbrilletjes.

Ouderdomsverziendheid

Naarmate de leeftijd vordert, neemt het vermogen van de ogen om scherp te stellen af. Om een voorwerp dichtbij goed te kunnen zien, moet de ooglens opbollen. De ogen van kinderen kunnen dit goed aan, maar bij zestigers is nog maar weinig over van dit vermogen. Dit komt omdat de kern van de ooglens bij het verstrijken van de jaren stijver wordt. Dit heet ouderdomsverziendheid of presbyopie. Vanaf ongeveer 45 jaar wordt dit duidelijker merkbaar, bijvoorbeeld bij het lezen van de krant.

Standaard leesbrilletjes

Iedereen moet op een gegeven moment aan de leesbril. Boven de 45 krijgen we massaal moeite met lezen. Gelukkig is dit vaak goedkoop op te lossen met zo’n standaardbrilletje. Ze zijn goedkoop, je hoeft je ogen niet eerst uitgebreid te laten opmeten en je pakt het brilletje in het voorbijgaan mee. Ook sommige opticiens bieden kant- en klare leesbrillen aan. Het nadeel aan standaardbrilletjes is dat ze niet op maat gemaakt zijn. Duurdere brillen bij de opticien zijn dat wel. Het is maar net of je iets goeds wilt voor je ogen of niet.

Ogen opmeten

Het is altijd een goed idee de ogen bij de opticien te laten opmeten als je voor de eerste keer een leesbril nodig hebt. De opticien kan namelijk de oogdruk controleren en zien of er sprake is van glaucoom, een oogziekte die boven het veertigste levensjaar vaker voorkomt. Na het laten opmeten van je ogen kun je zelf beslissen wat voor soort bril je wilt.

Kant- en klare brilletjes zijn vaak prima om snel even in de winkel een prijskaartje te lezen of om thuis de wasmachine in te stellen. Bij langdurig aaneengesloten gebruik, bijvoorbeeld achter de computer, is het soms handiger een op maat gemaakt exemplaar aan te schaffen.

In de praktijk kunnen veel 45- tot 60-jarigen met een standaardvariant toe. Vooral als de ogen nog maar beperkt achteruit zijn gegaan. Daarbij maakt het niet zoveel uit of er verschil is in sterkte tussen links en rechts. Als mensen al een bril hebben voor bijziendheid is het complexer om afwijkingen op de juiste wijze te corrigeren met een goedkope leesbril.

Waar kun je op letten

De prijs: Kant- en klare brilletjes zijn al verkrijgbaar vanaf 3 euro. Ze zijn er ook boven de 20 euro. Het verschil zit ‘m dan voornamelijk in het hippe montuur. Op maat gemaakte brillen beginnen bij 40 euro. Deze zijn dus meer dan tien keer zo duur. Brillen waarvoor je nog meer moet betalen gaat het meeste geld naar het montuur, de glazen blijven hetzelfde. Wel hangt er een prijskaartje aan extra dunne glazen of extra’s als ontspiegeling en een anti-kraslaag.

Sterkte: Kant- en klare leesbrillen zijn in beperkte sterkten verkrijgbaar. Dit varieert van +1 tot +3 of +4. Wie een hogere sterkte nodig heeft zal zich een duurdere bril moeten laten aanmeten. De sterktes van de standaardbrillen lopen met grote stappen op, vaak met een halve ‘dioptrie’ in plaats van een kwart. Je kunt dus +1,5 of +2,5 krijgen, maar niet +1,25 of +2,75.

Links en rechts: De glazen van goedkope leesbrillen zijn links en rechts altijd hetzelfde. Veel mensen hebben links een andere afwijking dan rechts. Je kunt dan even zo goed een goedkope leesbril aanschaffen, want in de praktijk merk je hier weinig van. Als het leidt tot dubbel zien of ‘een vervelend trekkend gevoel rond de ogen’, zit er niks anders op dan een duurdere bril te kopen.

Pupilafstand: De afstand tussen het linker- en rechterpupil verschilt van mens tot mens. De opticien past de bril aan op de individuele pupilafstand. Bij standaardbrillen wordt uitgegaan van een gemiddelde. Bij kant- en klare brillen ligt het centrum van de lenzen daardoor vaak niet recht voor de pupil. Dit kan tot ongemakken leiden, maar hoeft niet.

Cilinderafwijking: Soms is het oog niet mooi rond, maar ovaal. Deze afwijking heet astigmatisme, oftewel cilinderafwijking. De ovaal buigt de lichtstralen op een andere manier af dan een rond oog. Dat kan met een op maat gemaakte bril gecorrigeerd worden. Kant- en klare leesbrillen bieden geen oplossing voor een cilinderafwijking. Het is niet altijd nodig een cilinderafwijking te corrigeren.

Kwaliteit: De glazen van kant- en klare leesbrillen zijn vaak van mindere kwaliteit, waardoor ze het licht meer verstrooien. Er is niet echt verschil in optische kwaliteit. Kant- en klare leesbrillen kunnen niet ontspiegeld worden en zijn vaak krasgevoelig.

Heb je last van zowel bij- als verziendheid en wil je niet steeds van bril wisselen, dan kun je bij de opticien een bril laten aanmeten met bifocale (half maantje in het glas) of multifocale glazen.
© 2009 - 2019 Smeets, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Heb ik een leesbril nodig?Heb ik een leesbril nodig?Veel mensen merken dat zij, naarmate ze ouder worden minder goed kunnen lezen. Wanneer ga je over tot aanschaf van een l…
Kopen van een leesbrilKopen van een leesbrilDe meeste mensen hebben op een zekere leeftijd een leesbril nodig. Het kopen van een leesbril hoeft niet duur te zijn. D…
Multifocale lenzen: ijdeltuiten gered van leesbrilMultifocale lenzen: ijdeltuiten gered van leesbrilDe leesbril. Sommigen vinden dat je ook daar een fashion statement van kunt maken, anderen 'zien' dat niet voor zich. Co…
Kopen van een computerbrilKopen van een computerbrilVeel mensen krijgen last van de ogen wanneer zij te lang achter de computer zitten. De computerbril is de ultieme uitkom…
Presbyopie oftewel leeftijdsverziendheidPresbyopie oftewel leeftijdsverziendheidMoet u uw leeswerk steeds verder van u afhouden om de letters nog te kunnen lezen en lijken uw armen hierbij altijd te k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock

Reageer op het artikel "Goedkope of dure leesbril?"

Reacties

Miranda, 03-06-2014 11:19 #5
Waarom koop je een goeie bril, ipv. een standaard leesbrilletje van de hema. Waarom koop je merkproducten als "het zelfde"product ook bij de aldi ligt : het is alleen maar een ander merk! Het grote verschil tussen kant en klaar en aangemeten is dat de glazen optisch zuiver geslepen zijn, en persoonlijk aangemeten!. Wel of niet ontspiegelen? Een ontspiegeling geeft veel meer rust met kijken, minder schitteringen in de glazen. Tot slot: waarom koop je een auto? Op de fiets kom je er ook, kost alleen wat meer inspanning!

Chantal, 30-11-2013 22:56 #4
Ik vraag me af of er veel verschil zit in brillenglazen. Waarom kun je bij Eyes & More voor 100 euro een bril incl. glazen krijgen (veraf) en bij een goede (dure) opticien ca 800 euro? Eyes & More heeft als merk glas: Freeform. Mijn eigen opticien heeft Essilor of Zeiss.
Waar zit het verschil in? In kijken, in de kwaliteit van het kunststof (snel beschadigd bijvoorbeeld)? Ik zit steeds te zoeken op internet maar ik kom er niet echt achter.
Mijn eigen opticien zegt dat je rustiger kijkt door de dure glazen en eind van de dag minder moe bent in je ogen. Eyes & More zegt dat dat niet zo is en dat het gewoon niet zo duur hoeft te zijn.

Kortom, hoe zit het nu toch met die dure en goedkope kunststof glazen? (veraf, geen multifocaal)

R. Schrauwen, 05-11-2011 11:18 #3
Wat ik mij steeds afvraag is waarom ik de glazen van een leesbril zou moeten laten ontspiegelen. Het zou meer licht doorlaten? Een ander heeft er minder last van? Ik heb een leesbril nodig als ik een boek lees, draag de bril niet de hele dag, is dit waar of zijn het verkooppraatjes?

Jj, 09-12-2010 15:04 #2
U schrijft, "Als het leidt tot dubbel zien of?een vervelend trekkend gevoel rond de ogen?, zit er niks anders op dan een duurdere bril te kopen." Je kan ook gewoon 2 goedkope brilletjes kopen en 1 glas van de ene in de andere bril zetten. Dit is heel gemakkelijk zelf te doen. Scheel heel veel geld!

Evert, 24-07-2010 14:12 #1
Ik koop ook goedkope leesbrillen maar ik erger me dood dat, of het schroefje er uitvalt, net als het je slecht uitkomt of dat het pootje afbreekt. De glazen zijn o.k. maar de bevestiging van de pootjes zijn BAGGER.

Infoteur: Smeets
Gepubliceerd: 26-09-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!