InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kopen van een leesbril

Kopen van een leesbril

Kopen van een leesbril De meeste mensen hebben op een zekere leeftijd een leesbril nodig. Het kopen van een leesbril hoeft niet duur te zijn. Dit kan al vanaf tien euro en kan zowel bij winkels als het Kruidvat en de Hema als online. De meeste mensen hebben vanaf hun 40e levensjaar een leesbril nodig omdat vanaf dat moment hun ooglens minder flexibel wordt en daardoor niet helemaal meer bol kan staan. Zij kunnen daardoor niet alles van dichtbij meer scherp zien. Lees er alles over in dit artikel. Veel mensen hebben op latere leeftijd behoefte aan een leesbril. Dit is een heel natuurlijk verschijnsel. Dit komt omdat het oog in de meeste gevallen vanaf het 40e levensjaar langzaam aan accommodatievermogen begint te verliezen. Daardoor wordt de ooglens minder flexibel. De ooglens kan niet meer bol genoeg staan om voorwerpen die zich dichtbij het oog bevinden scherp te zien. Dit verschijnsel heet ook wel presbyopie. Het is een leeftijdsgebonden aandoening die in de meeste gevallen voor komt. De leesbril gaat dit effect tegen waardoor iemand van dichtbij weer scherp kan zien.

Leesbril nodig

Iemand die al slechte ogen heeft, met andere woorden bijziend of verziend is, krijgt de voor presbyopie benodigde correctie opgeteld bij de al bestaande achterstand. Dit wordt ook wel aangeduid als additie. Het kan daardoor dus voorkomen dat een leesbril negatief is. Die leesaditie kan in de meeste gevallen in de gewone bril geïntegreerd worden. In dat geval is er sprake van een bifocaal of een multifocaal brillenglas. In het laatste geval is er sprake van een geleidelijke overgang in het brillenglas in het leesgedeelte en het verafgedeelte. Daar kan rekening mee worden gehouden door de bril hoger of lager op de neus te zetten.

Hoe weet ik of ik een leesbril nodig heb?

De eerste ontdekking dat u een leesbril nodig heeft komt meestal op het moment dat u moeite heeft om een boek te lezen doordat u bijvoorbeeld de letters niet meer goed kan lezen. Dit kan ook bijvoorbeeld het geval zijn wanneer u van een computerscherm leest of muzieknoten. Mogelijk zult u denken dat dit door vermoeidheid komt, doordat u bijvoorbeeld al langere tijd op het scherm tuurt. Dit zou evenwel heel goed kunnen. De beste manier om daar achter te komen is door langs te gaan bij de opticien. De opticien is altijd bereid een gratis oogtest af te nemen. In dat geval weet u ook waar u aan toe bent en waar u precies staat.

Kopen van een leesbril

Een leesbril hoeft niet heel duur te zijn wanneer u besluit er eenmaal een te kopen. Dit komt omdat een leesbril niet speciaal op maat gemaakt hoeft te worden. Dat is in sommige andere gevallen met brillen wel het geval, bijvoorbeeld omdat er een cilinder in het glas moet worden geslepen. Daarbij komt dat leesbrillen vaak maar dun glas hebben, dat eenvoudig gemaakt hoeft te worden. Doordat de meeste mensen de leesbril maar af en toe dragen en vooral binnenshuis zijn de monturen vaak eenvoudig. Er worden daardoor geen extra kosten in rekening gebracht voor bijvoorbeeld het design.

Waar kan ik een leesbril kopen?

Er zijn meerdere winkels die goedkoop leesbrillen aanbieden. Een bekende verkoper van leesbrillen is het Kruidvat. U kunt daar al voor een bedrag onder de tien euro een bril kopen. Dat is makkelijk in het geval dat u uw bril bijvoorbeeld kwijt raakt op vakantie of als deze beschadigd raakt. Andere bekende verkopers van leesbrillen zijn onder andere SpecSavers, Pearle en zelfs de Aldi. Bij een SpecSavers kan er nog wel degelijk een speciaal montuur gekozen worden. In dat geval bent u wel een stukje duurder uit. Ook online zijn er verschillende winkels te vinden waar u een leesbril kunt kopen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kopen van een leesbril"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-10-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!