InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Pas op met kapotte spaarlampen! Ze zijn gevaarlijk

Pas op met kapotte spaarlampen! Ze zijn gevaarlijk

Pas op met kapotte spaarlampen! Ze zijn gevaarlijk Spaarlampen zijn er inmiddels in alle vormen en maten en noodgedwongen zijn wij er aan gewend geraakt omdat er immers geen gloeilampen meer verkocht gaan worden. Maar de voorlichting over spaarlampen is op zijn minst ‘niet volledig’ want afgezien van de energiebesparing is er nog meer aan de hand met ‘de spaarlamp’.

Wegen de voordelen wel op tegen de nadelen?

Dat de spaarlamp een stuk goedkoper is in het stroomverbruik word er wel bij verteld maar dat deze lampen kwik en andere ongezonde gassen bevatten die zeer schadelijk zijn voor de gezondheid staat niet op de verpakking. Volgens het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Milieubeheer is dit niet nodig omdat de hoeveelheid kwik in de lampen binnen de wettelijke eisen valt. (Telegraaf)

Schadelijke stoffen.

Een bedrijf in Duitsland heeft een laboratorium onderzoek gedaan naar de lampen waaruit is gebleken dat een brandende spaarlamp bepaalde gassen afgeeft die kankerverwekkend kunnen zijn. Dit is bekendgemaakt in het consumenten programma ‘Markt’ bij onze oosterburen. De onderzoekers ondervonden dat er bij alle brandende lampen een cocktail van giftige dampen vrijkomt waaronder Fenol. Dit is een schadelijke stof die kanker kan veroorzaken. De labonderzoekers raden iedereen dan ook af om een spaarlamp te gebruiken op het nachtkastje of op het bureau. De stoffen komen vooral vrij wanneer de lamp warm is, en wanneer de ruimte klein is, is het effect natuurlijk des te groter.

Zwangere vrouwen en kinderen opgelet!

Een klein gelukje is dan dat de lampen minder snel breken dan de gloeilamp maar wanneer dit wel gebeurt word aangeraden om gelijk de ruimte te luchten en voor zwangere vrouwen word aangeraden om de ruimte zo snel mogelijk te verlaten. Dat geldt trouwens ook voor kinderen. Wanneer de lamp breekt komt er ongeveer 7 microgram kwik vrij en dat is 20 keer zoveel als is toegestaan binnenskamers. Dit is gebleken bij een test die is gedaan bij brandende lampen. Bij het opruimen van de kapotte lamp wordt aangeraden handschoenen te gebruiken.

Nog meer nadelen?

Nog een nadeel is het soort licht dat de lampen geven. Meer en meer komen er berichten dat dit soort licht dat minder helder is dan de gloeilamp ook depressies zou kunnen veroorzaken evenals epilepsie en dat ze een laagfrequente elektromagnetische straling afgeven die volgens het WHO leukemie kan veroorzaken.

‘Het valt reuze mee'.

Natuurlijk valt het volgens de lampenfabrikanten allemaal reuze mee en komen de stoffen maar in geringe mate voor zodat er geen risico voor de gezondheid kan ontstaan. Maar ja, zij verdienen er dan ook hun ‘brood’ mee. Wel word aangeraden om een kapotte spaarlamp niet in de afvalbak te gooien maar als chemisch afval te behandelen. Nou dat zegt al weer genoeg zou ik zo zeggen.

Zijn er nog andere opties?

Gloeilampen zijn niet meer. Dus wat is dan eventueel een optie om spaarlampen te weren? Een andere mogelijkheid is om LED lampen of halogeenlampen te gebruiken. Ook deze lampen besparen op energie, ze zijn zuiniger dan de oude gloeilamp, al is het niet zo heel er veel, maar bevatten geen schadelijke stoffen, en dat is in ieder geval mooi meegenomen. Persoonlijk vind het licht dat ze geven veel te wit en ongezellig. Toch maar een kaarsje dan?
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.kassa.vara.nl , www.demorgen.be , www.depers.nl

Reageer op het artikel "Pas op met kapotte spaarlampen! Ze zijn gevaarlijk"

Infoteur: Yoan
Laatste update: 13-08-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!