InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Waarom jeuken muggenbulten?

Waarom jeuken muggenbulten?

Waarom jeuken muggenbulten? Muggenbulten kunnen gedurende het zomerseizoen een behoorlijke domper zijn op de vakantiepret. Zeker wanneer u meerdere keren door een mug geprikt bent kan de jeuk voor een behoorlijk ongemak zorgen. De meeste mensen zullen niet heftig reageren op een muggenbeet, maar toch kunnen de beten gedurende enkele dagen flink jeuken en gezwollen zijn.

De mug

Wanneer u geprikt bent zal die altijd gedaan zijn door een vrouwtjesmug. Mannetjesmuggen steken namelijk geen mensen. De vrouwelijke muggen hebben namelijk enkele voedingsstoffen uit het bloed nodig om te kunnen overleven. Om te kunnen steken hebben ze een naaldvormige neus die ook wel proboscis genoemd wordt. Met die neus zijn ze in staat om door de huid te steken en bloed te zuigen uit een bloedvat. Niet iedere mug steekt overigens mensen. Van de 3500 muggensoorten zijn er maar enkelen die bloed zuigen bij mensen. Helaas komen juist deze soorten bijna overal voor.

Bloedstolling

Een geopend bloedvat is eigenlijk een open wond. Het bloed dat hieruit komt zal normaalgesproken snel stollen om te wond te stollen. Om dit te voorkomen injecteert de mug een klein beetje speeksel in de openwond. Dit speeksel bevat allerlei stoffen die bekend staan als anticoagulatia of antistolling. Deze anticoagulatia remmen de bloedstolling gedurende een korte periode, maar lang genoeg voor de mug om zich aan het bloed te voeden.

Waarom jeuken muggenbulten?

De anticoagulatia blijven ook in de wond achter wanneer de mug weer vertrokken is. Het lichaam reageert op deze stoffen door middel van een lichte allergische reactie. Bij deze reactie komt er histamine vrij rond de wond. Het vrijkomen van histamine heeft weer verschillende effecten. Ten eerste gaan de bloedvaatjes wijd open staan en zal het gebied rond de beet gaan zwellen en rood worden. Tegelijkertijd zal door deze allergische reactie de muggenbeet gaan jeuken. Deze jeuk en zwelling kan in duur variëren van enkele uren tot verscheidene dagen. Wanneer aan de bult wordt gekrabt, dan zorgt dit ervoor dat het gif zich verder verspreid en zodoende wordt de bult groter en duurt het langer voordat hij weer verdwijnt.

Hoe muggenbeten behandelen?

Om de jeuk te stoppen zijn er verschillende middeltjes beschikbaar, onderaan dit artikel staan ze opgesomd. Sommige van de huis-tuin en keukenmiddeltje zijn er op gericht om de werking van het muggengif onschadelijk te maken. Dit is bijvoorbeeld het geval bij azijn of ammoniak. Andere middelen zijn er juist op gericht om te jeuk weg te nemen of te verlichten. Denk aan menthol of calamine. Ondanks dat histamine de stof is die de "jeukzenuwen" prikkelt is het helaas niet mogelijk om met anti-histaminica de jeuk weg te nemen. Dit anti-allergiemiddel kan helaas niet lokaal op de huid worden ingezet.

Wat helpt tegen jeuk van een muggenbult?

Om de jeuk wat te verlichten kan men:
  • Een zalf of lotion met calamine, menthol of zink gebruiken.
  • De beet deppen met azijn
  • De beet deppen met ammoniak
  • Koelen met een koud kompress
  • Aanstippen met een watje met Tea Tree Olie
© 2011 - 2019 Pernambuco, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://members.multimania.nl/bouwmeester11/newpage9.html

Reageer op het artikel "Waarom jeuken muggenbulten?"

Reactie

Nienke, 08-08-2013 10:18 #1
Ik zie bij sommige dingen tandpasta staan. Maar als ik dan weer naar een andere pagina ga staat er geen tandpasta bij, help dat nou wel of niet? En zo ja hoelang moet je dan wrijven? Reactie infoteur, 28-08-2013
Beste Nienke,

Tandpasta helpt wel enigszins, maar niet zo heel erg. Het droogt de bultjes wat sneller uit waardoor ze minder jeuken. Het is in ieder geval geen wondermiddel.

Groet Pernambuco

Infoteur: Pernambuco
Laatste update: 18-12-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!