InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Muggenbeten. Hoe infectie en jeuk voorkomen bij muggenbeet?

Muggenbeten. Hoe infectie en jeuk voorkomen bij muggenbeet?

Muggenbeten kunnen erg hard jeuken. Wanneer de beet opengekrabd wordt en de muggenbeet geïnfecteerd is wordt dat zelfs nog erger. Het jammere is dat we de muggen meestal niet zien komen waardoor ze ons ongehinderd kunnen bijten. Wat we wel kunnen doen is het verzorgen van de beten zodat onze huid niet geïnfecteerd zou geraken. Volg daarom deze handige tips.

In dit artikel

Hoe herken je een muggenbeet?

De gewone muggenbeet

Een gewone muggenbeet ziet er uit als een klein rood bultje op de huid en jeukt intens. Het bultje verdwijnt vaak al snel, soms zelfs na enkel uren, de jeuk duurt echter nog heel wat langer. Doordat sommige mensen zich blijvend krabben aan een muggenbeet wordt deze telkens opnieuw geactiveerd en kan ze zelfs de huid infecteren.

De culicosis

Wanneer de huid sterker reageert dan normaal wordt dat een culicosis genoemd. Behalve een bultje ontstaat er dan een blaas of blaar op de plaats waar de mug gebeten heeft. Na enkele dagen verdwijnt het bultje en de blaar zonder verdere gevaren. Wanneer er echter voortdurend gekrabd wordt aan de beet zal deze, net als bij de gewone muggenbeet, kunnen infecteren.

Een muggenbeet behandelen tegen infectie

Wanneer een muggenbeet herhaaldelijk gekrabd wordt kan ze openen waardoor bacteriën hun weg naar binnen vinden. Hierdoor kan de huid infecteren wat erg gevaarlijke gevolgen kan hebben. Daarom is het aangeraden om volgende stappen te volgen nadat de mug gebeten heeft:

  1. Reinigen: Nadat de mug toegeslagen heeft en het bultje zichtbaar geworden is dient deze gereinigd te worden. Hiervoor heeft men geen speciale reinigings- of ontsmettingsmiddelen nodig, gewoon zuiver water en wat zeep volstaan. Bij het reinigen mag men wel niet te bruusk te werk gaan om de beet niet te openen of beschadigen.
  2. Wees voorzichtig: Wees voorzichtig bij iedere dagtaak. Wanneer een beet tegen een ander oppervlak schuurt kan het scheuren op beschadigd geraken waardoor infectie waarschijnlijk is. Een kleine pleister op de beet is daarom geen overbodige luxe.
  3. Jeuk stoppen: Ga langs bij de apotheek en vraag naar een hydrocortison zalf om het jeuken te stoppen. Zo verdwijnt de neiging om te blijven krabben waardoor de beet niet ongewild beschadigd geraakt. Ook een antihistaminicum kan helpen.
  4. Bescherm tegen uzelf: Wanneer de jeuk te overheersend is zal een zalfje niet steeds werken. Het minste wat je dan kan doen is je vingernagels knippen om de beschadiging aan de muggenbeet te beperken.
  5. Blijven verzorgen: Eénmaal reinigen is niet genoeg, de beet dient regelmatig gedept te worden met water en zeep. Warme kompressen om de muggenbeet winden kan de infectie genezen en waterstofperoxide kan de infecties helpen bestrijden.
Gerelateerde artikelen
Muggenbeten - natuurlijke behandelingenMuggenbeten - natuurlijke behandelingenNa muggenbeten is een huidreactie met jeuk, roodheid en zwelling normaal. Gevaarlijk is het niet, maar lastig zoveel te…
Wat helpt bij muggenbetenWat helpt bij muggenbetenHet is om gek van te worden. Nauwelijks is het licht uit, of het zoemen begint. Doe je het licht weer aan, dan is er nie…
Wat te doen tegen muggenbeten?Wat te doen tegen muggenbeten?Met de eerste warme dagen komen ook weer de insecten tevoorschijn. Heel vervelend zijn de muggen die onmiddellijk op zoe…
Muggen in de slaapkamer: muggenbeten voorkomen en behandelenMuggen in de slaapkamer: muggenbeten voorkomen en behandelenMuggen in de slaapkamer zijn vervelend. Na een mooie lente- of zomerdag is de kans groot dat enkele muggen indien je g…
Muggenbeet, wat te doen?Muggenbeet, wat te doen?In de zomer hebben weer veel mensen last van muggenbeten en de daardoor ontstane muggenbulten. Ze jeuken en zien er niet…
Bronnen en referenties
  • Ehow.org

Reageer op het artikel "Muggenbeten. Hoe infectie en jeuk voorkomen bij muggenbeet?"

Reactie

Anna, 03-08-2018 09:57 #1
Een opmerking bij punt 3, jeuk stoppen. Hydrocortisonzalf kun je niet zo kopen, ook niet bij de apotheek. Dat gaat alleen op recept. Er zijn wel vrij verkrijgbare zalfjes te koop bij b.v. de drogist.

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 06-09-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!