Medicijnen: list en bedrog

Medicijnen: list en bedrog Medicijnen: vrije verkoopmarkt, bedrog, oplichting, bijwerkingen, verkopen. Medicijnen uitvinden en verkopen levert veel geld op, maar kost ook een hoop geld voordat het op de markt komt. De farmaceutische industrie probeert zijn medicijn zo goed mogelijk te verkopen. Soms worden de bijwerkingen verzwegen en artsen beloond om hun medicijn te verkopen aan de patiënt.

Er gaat veel geld om in medicijnen

Een medicijn ontwikkelen kost veel tijd en geld. Gemiddeld duurt het twaalf jaar en 800 miljoen euro om een nieuw medicijn te ontwikkelen en op de markt te brengen. Vooral onderzoek naar de juiste werking en de bijwerkingen van het medicijn kosten veel tijd en geld. Dit geld moet terugverdiend worden. Hoe langer onderzoek naar een medicijn gebeurt, hoe meer geld het de farmaceutische industrie kost. Hierdoor wil de industrie soms wel eens wat smokkelen met de informatie: eerder gevonden bijwerkingen worden niet vermeld. Zouden deze wel vermeld worden, dan is nieuw onderzoek, en dus ook meer geld, nodig. Voor de patiënt betekent dit dat er soms bijwerkingen optreden die niet vermeld staat op de bijsluiter van het medicijn.

Huisartsen worden beloond

De huisartsen worden beloond om bepaalde medicijnen voor te schrijven. De farmaceutische industrie probeert hun eigen medicijnen zoveel mogelijk te verkopen. Dat doen ze door zogenaamde vertegenwoordigers langs huisartsen te sturen. Deze proberen het medicijn goed te verkopen aan de huisarts door de huisarts te belonen. Bijvoorbeeld door de huisarts een cadeau te geven wanneer deze het medicijn tien maal voorschrijft aan patiënten. De meeste huisartsen hebben zelf niet in de gaten dat ze zo beïnvloed worden. Ongeveer de helft van alle huisartsen krijgt te maken met dit soort beloningen en schrijft hierdoor andere en duurdere medicijnen voor.

Invloed op de patiënt

Doordat huisartsen duurdere medicijnen voorschrijven, krijgen patiënten te maken met hogere kosten. Soms worden de duurdere medicijnen niet vergoed op slechts gedeeltelijk. De meeste zorgverzekeraars willen geen dure medicijnen vergoeden als er ook goedkopere op de markt zijn. Ook komt het voor dat huisartsen andere medicijnen voorschrijven die minder geschikt zijn voor de aandoening of ziekte van de patiënt. Hoewel de arts voldoende medische handboeken heeft, gaat deze toch vaak af op de informatie die de vertegenwoordiger geeft. En die komt met alle mogelijke verkooppraatjes om het medicijn te kunnen verkopen.
De patiënt is vaak de dupe door het niet werken of onvoldoende werken van dure medicijnen. Maar ook de huisarts is de gebeten hond: deze wordt door de patiënt bestempeld als slechte arts.

Moet de patiënt beter opletten?

De patiënt is zich vaak van geen kwaad bewust: we gaan ervan uit dat een huisarts of andere arts een betrouwbaar ondersoort is met verstand van zaken. Medicijnen die worden voorgeschreven, hoe duur ook slikken we voor zoete koek. Immers, een arts wordt gezien als een betrouwbaar iemand die alleen voorschrijft wat nodig is. Toch? Dit mogen we aannemen, maar niet altijd is dit het geval. Artsen verdienen ook geld met het voorschrijven van medicijnen. En wordt veelal beloond voor het voorschrijven van bepaalde medicijnen. Omdat sommige artsen zich vaak niet bewust zijn van het spelletje dat de farmaceutische industrie speelt duperen ze de patiënten onbedoeld en ongewild.

Artsen hebben vaak niet in de gaten dat ze met één en hetzelfde bedrijf te maken hebben, wanneer ze in aanraking komen met meerdere personen. De farmaceutische industrie speelt een goed spel door meerdere artsenbezoekers rond te sturen. Huisartsen zijn soms niet voldoende bijgeschoold en missen hierdoor een stuk informatie wat betreft de nieuwe medicijnen. Hierdoor laten ze zich overhalen om medicijnen voor te schrijven waarvan er bijwerkingen verzwegen worden of die veel te duur zijn.

Het is voor de patiënt heel moeilijk om te kunnen beoordelen of een medicijn wel goed werkend is. Meestal is er wel een goedkopere variant van een bepaald medicijn op de markt te vinden, die net zo goed werkt. Navraag doen bij een andere arts kan hierbij helpen. Ook de apotheek kan hierin advies geven. Gelukkig geldt bovenstaande niet voor alle medicijnen en/of (huis)artsen: tegenwoordig wordt er steeds beter op gelet.
Gerelateerde artikelen
Problemen bij het doorslikken van medicijnen en pillenProblemen bij het doorslikken van medicijnen en pillenEen kleine pil of een grotere capsule is voor de meeste mensen geen probleem om door te slikken. Toch zijn er mensen die…
Wetenschappelijk onderzoekOm nieuwe behandelmethoden en medicijnen te ontwikkelen is wetenschappelijk onderzoek nodig. Uiteraard zijn hier regels…
Bijwerkingen van PrednisonPrednison wordt als medicijn voorgeschreven aan personen met bepaalde ontstekingsreacties, bepaalde vormen van bloedkank…

Muggenbeten. Hoe infectie en jeuk voorkomen bij muggenbeet?Muggenbeten kunnen erg hard jeuken. Wanneer de beet opengekrabd wordt en de muggenbeet geïnfecteerd is wordt dat zelfs n…
Oorlogsbelevenissen van Louise Stolk-PolakIn de hel van het jappenkamp hadden Louise Stolk-Polak en haar moeder elkaar nog. Gedurende de gevangenschap was Louise'…
Bronnen en referenties
  • http://leef.inaandacht.nl/2009/06/04/bedrog-met-medicijnen/

Reageer op het artikel "Medicijnen: list en bedrog"

Reacties

Whatever, 17-09-2013 00:55 #3
@g meijer.

Bij generieke medicijnen is de werkzame stof hetzelfde als bij merkmedicijnen, maar de samenstelling van de hulpstoffen is anders. Daardoor kan het gebeuren dat het generieke medicijn andere reacties in uw lichaam opwekt dan het merkmedicijn. Merkmedicijnen zijn duurder dan generieke medicijnen omdat fabrikanten van merkmedicijnen miljarden besteden aan research naar nieuwe medicatie. Merkfabrikanten krijgen dan een octrooi op de nieuwe werkzame stof en kunnen dan, door het medicijn voor een hoge prijs in de markt te zetten, hun investering terug verdienen. Zo'n octrooi loopt na 20 jaar af, en dan kunnen andere fabrikanten de werkzame stof namaken, en dan speelt marktwerking een grote rol. Gevolg is dat medicijnen die vroeger euro's per tablet kosten, nu enkele centen per tablet kosten.

G. Meijer, 29-12-2011 13:31 #2
Geachte Heer/Mw
Sinds 11 jaar gebruik ik medicijnen n.a.v.Hartinfarct.De eerste +/- 5 jaar gebruikte ik de duurdere medicijnen.Daarna op verzoek van de verzekering over gegaan op goed kopere medicijnen.Nadien toch wel vervelende bijwerkingen gekregen.Wat moet ik nou geloven als de dokter zegt:De werking is hetzelfde als de duurdere medicijnen.Waarom zijn de goedkopere medicijnen dan goedkoper en de duurdere medicijnen dan duurder.Heeft dat te maken met de grondstoffen waarmee het medicijn is gemaakt.is daar ook onderzoek naar gedaan wat de bijwerking kunnen zijn van de goedkopere grondstoffen in het medicijn.
Bij voorbaat mijn dank voor uw antwoordt Met vr.gr.Gcm

De Rouck, 02-10-2011 20:43 #1
Ik had graag geweten of er iets gedaan kan worden aan "ziekte door medicijngebruik".
Mijn man heeft een lange tijd timolol (goedkoop middel) voor glaucoom, voorgeschreven door de oogarts! Mijn man heeft daar de ziekte van peyronie door gekregen, dit staat echter niet vermeld in de bijsluiter, wel in het medisch compendium! Ik vind dat ze dergelijke aandoeningen wel in de bijsluiter zouden moeten zetten. Hij gebruikt nu een ander middel dat meer kost aan de ziekenkas, had hij dit van in begin kunnen gebruiken, dan had hij de ziekte niet gekregen! Ik vraag mij af of wij hier iets kunnen tegen doen! Deze ziekte heeft echter wel zware gevolgen! Reactie infoteur, 03-10-2011
Hallo,
De ziekte peyronie komt zelden voor als gevolg van het gebruik van Timolol oogdruppels. In principe moeten alle bijwerkingen op de bijsluiter vermeld worden, ook degene die zelden voorkomen. Echter, wanneer een bijwerking zeer zelden voorkomt en de lijst erg lang is, kan er besloten worden de bijwerking niet te vermelden, ook wanneer er enige twijfel over de bijwerking bestaat.

Hoe een en ander juridisch is vastgelegd, is mij onbekend. Hiervoor kunt u zich het beste richten tot een medisch advocaat.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 16-09-2013
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!