InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bijwerkingen van medicijnen melden bij Lareb

Bijwerkingen van medicijnen melden bij Lareb

Medicijnen hebben nagenoeg allen bijwerkingen. De balans tussen de werkende stoffen en de bijwerkingen moet echter zodanig zijn dat het verantwoord is om een medicijn op de markt te brengen. Op het moment dat een medicijn beschikbaar komt voor patiënten zijn de mogelijke bijwerkingen bekend. Toch kunnen er door de gebruikers van de geneesmiddelen soms nog nieuwe bijwerkingen worden ervaren. Het is dan belangrijk om die bijwerkingen te melden aan een speciale instelling het Lareb die verder onderzoek pleegt.

Nederlands Bijwerkingen Centrum: Lareb

Een organisatie die zich daarmee bezighoudt is het Nederlands Bijwerkingen Centrum genaamd Lareb. Die instelling verzamelt zoveel mogelijk bijwerkingen van medicijnen en vaccins die gemeld worden door artsen en andere zorgverleners en door apotheken maar ook bijwerkingen die door patiënten zelf worden gemeld. Op die manier wordt ontdekt of een bepaalde bijwerking opvallend veel voorkomt en worden nieuwe bijwerkingen bekend.

Bijwerkingen ontdekken in de praktijk

Hoewel getracht wordt om zoveel mogelijk bijwerkingen te leren kennen tijdens de uitgebreide onderzoeken bij de ontwikkeling van een geneesmiddel, komt het toch voor dat pas tijdens veelvuldig gebruik door patiënten een nieuwe bijwerking bekend wordt. Om die reden zijn meldingen uit de praktijk van groot belang. Ook als niet helemaal duidelijk is of de bijwerking door het vaccin of het medicijn wordt veroorzaakt is melding toch belangrijk. Nadere onderzoeken kunnen hier dan uitsluitsel over geven. Door het melden van bijwerkingen door patiënten kan door hen een goede bijdrage worden geleverd aan de veiligheid van geneesmiddelen en vaccins.

Wie melden bijwerkingen?

Het melden van bijwerkingen door patiënten is vooral belangrijk in de volgende gevallen:
  • Als de bijwerking niet is vermeld op de bijsluiter.
  • Bijwerkingen van een nieuw geneesmiddel of vaccin.
  • Bijwerkingen bij kinderen.

Artsen en apothekers zijn verplicht om gevallen te melden waarbij ernstige bijwerkingen leiden tot:
  • Een (verlenging van) een ziekenhuisopname.
  • Blijvende arbeidsongeschiktheid of invaliditeit.
  • Aangeboren afwijking bij een kind.
  • Levensbedreigende situatie of overlijden.

Procedure door Lareb bij meldingen

Elke melding van een bijwerking bij het Lareb wordt uitvoerig geanalyseerd. De meldingen worden in eerste instantie gecontroleerd op volledigheid, eventuele onduidelijkheden en kwaliteit. Bij onduidelijkheden en soms om een beter beeld te krijgen wordt (indien mogelijk) contact opgenomen met de melder. Daarna wordt de melding vergeleken met eerdere meldingen (zelfs wereldwijd) waarna de melding verder wordt bestudeerd om nieuwe bijwerkingen te ontdekken. Jaarlijks gaat het om ongeveer 2.000 ernstige meldingen op een totaal van ongeveer 10.000. Het aantal meldingen is overigens geen aanwijzing voor de mate van de ernst van de bijwerkingen omdat sommige medicijnen nu eenmaal veel vaker worden gebruikt dan andere en dus ook het aantal meldingen daarom groter kan zijn.

Actie na meldingsdoorgave aan CBG

Belangrijke meldingen worden anoniem doorgegeven aan het CBG (College ter Beoordeling van Geneesmiddelen). Dit college is verantwoordelijk voor de handelsvergunning die fabrikanten krijgen bij een nieuw medicijn en voor de geneesmiddelenbewaking. Bij nieuwe signalen onderneemt het CBG indien nodig actie door bijvoorbeeld de leverancier van het product er op te ijzen dat de bijwerking moet worden opgenomen in de bijsluiter. In zeer ernstige gevallen, met kans op gevaarlijke bijwerkingen, kan het CBG het medicijn of vaccin van de markt halen.

Kennis van Lareb wereldwijd delen

De wetenschappelijke kennis die Lareb opdoet wordt wereldwijd gedeeld via organisaties als de EMA (European Medicines Agency) en de WHO (World Health Organization). De EMA geeft ondersteuning aan een aantal wetenschappelijke comités die elk verantwoordelijk zijn voor een bepaald aspect met betrekking tot geneesmiddelen. De WHO brengt wereldwijd de gezondheidszorg in kaart en coördineert activiteiten op het gebied van de gezondheidszorg met als doel de gezondheid van de wereldbevolking te bevorderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijsluiters bij medicijnen of geneesmiddelenEen bijsluiter is een bedrukt vel papier met daarop de beschrijving van de samenstelling van een medicijn, de wijze waar…
Geneesmiddelenbewaking taak van het CBGHet gebruik van een medicijn is nooit geheel zonder risico. Om de risico’s zoveel mogelijk te beperken worden in de ontw…
Bijwerkingen van medicijnen melden aan LarebBijwerkingen van medicijnen melden aan LarebWie medicijnen gebruikt kan last krijgen van bijwerkingen. Soms kan hierbij zelfs een gevaarlijke situatie ontstaan. De…
Zwarte driehoek en extra controle op geneesmiddelenElk nieuw geneesmiddel wordt uitgebreid onderzocht voordat het op de markt verschijnt. De groep waarbij het middel wordt…
Bijwerkingen van PrednisonPrednison wordt als medicijn voorgeschreven aan personen met bepaalde ontstekingsreacties, bepaalde vormen van bloedkank…
Bronnen en referenties
  • Lareb.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Bijwerkingen van medicijnen melden bij Lareb"

Reacties

G. Roos, 31-05-2017 13:57 #3
L.S.,
Sinds ik gedotterd ben en er stent is geplaatst, ( nu 4 maanden geleden ), moet ik naast mijn gebruikelijke medicijnen; t.w.: Sotalol;
Losanox;
Atorvastatine;
Alfuzosine;
Furosomide;
Trajenta tabl. 5mg;
Acenocoumorol;
Isosorbid mon ret.;
Spironolaction,

het medicijn Clopidogrel gedurende een jaar gebruiken.
Sinds ik dit middel gebruik, heb ik s'morgens, tussen het wakker worden en wakker zijn, last van hallucinaties.
Is het wellicht mogelijk dat het gebruik van Clopidogrel samen met Acenocoumorol dit verschijnsel veroorzaakt en zo ja is er dan een ander alternatief, waardoor dit kan worden voorkomen.
Gaarne verneem ik van u.
Met vriendelijke groet,

G. Roos Reactie infoteur, 31-05-2017
Het best lijkt mij een arts te raadplegen maar zie ook mijn artikel: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/149774-hypnagoge-en-hypnopompe-hallucinatie-angstige-gewaarwording.html

Gerard Verschraagen, 10-03-2017 13:30 #2
Dames, heren
Ik ben een leek v.w.b medicijnen. Voor het volgende krijg ik van mijn artsen dan ook niet de handen op elkaar.

Begin januari 2015 begon ik Pradaxa te gebruiken. Eind december 2015 liet mijn huisarts bloedonderzoek doen. Er bleek toen van alles mis: alkolische fosfaten>1500, asar 148, aLAT 201., bilirubine 11,9.

Na scans en ERCP werd galwegkanker geconstateerd met een prognose "nog enkele weken te leven". Maar op 31 december 2017 werd me verteld dat ik helemaal geen kanker heb. Op het internet zag ik dat Pradaxa niet gegeven mag worden aan leverpatiënten en dat het medicijn afwijkende bloedwaarden kan geven op de hierboven genoemde punten. Zou er een verband bestaan?

H. G. Kroez4, 03-05-2016 12:19 #1
Kreeg wegens te hoge bloeddruk metoprololsuccinaat *(Sandoz retard 50) voor geschreven. Na een maand kreeg ik ernstige haaruitval. Inname gehalveerd. Na twee weken begonnen mijn nagels te brokkelen. Ben toen gestopt met innemen.
Nu, na een maand, nog steeds iets haaruitval (maar nog wel meer dan "normaal") en brokkelende nagels. Ik loop de hele dag met een vijl in mijn zak.
Bloeddruk: bij laatste meting: perfect.

Opmerking van arts: er bestaan geen geneesmiddelen, alleen maar bestrijdingsmiddelen met de nodige bijwerkingen.
Waarvan akte!

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 03-04-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Veilige medicijnen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!