InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat helpt bij muggenbeten

Wat helpt bij muggenbeten

Wat helpt bij muggenbeten Het is om gek van te worden. Nauwelijks is het licht uit, of het zoemen begint. Doe je het licht weer aan, dan is er niets te zien. Wat je wel ziet, is een rode zwelling de volgende dag. Het is een afscheiding uit de speekselklieren van muggen die verantwoordelijk is voor een vervelende jeuk. Het lichaam gaat in de verdediging en scheidt meer histamine af. De huid rondom de prik zwelt op, wordt rood en begint te jeuken. Maar zelfs als het jeukt, krabben moet je onder geen beding, adviseren dermatologen. Wat helpt het beste bij muggenbeten? Wel, het sap van de ui is een bewezen huismiddel bij muggenbeten.

Krabben verergert de jeuk

Steeds meer mensen stellen zich onder behandeling van een arts in verband met muggenbeten. Dat komt onder meer door nieuwe soorten tropische muggen die in Nederland opduiken. Krabben geeft slechts tijdelijk verlichting, daarna wordt de jeuk alleen nog erger. Door de druk die het krabben in de nabijheid van de muggenbult uitoefent, wordt het door de mug afgescheiden speekselvocht alleen maar nog maar verder verspreid. De extra irritatie die dat met zich meebrengt, stimuleert de afscheiding van histamine.

Bacteriën bij muggensteken kunnen leiden tot wondroos

Bovendien bestaat bij krabben het risico dat bacteriën in de huid geraken, met wondroos of belroos als mogelijk gevolg. Daarbij gaat het om een bacteriële infectie van de bovenste huidlaag en de lymfeklieren rond de plek waar men gestoken is. De huid zwelt erg op, wordt warm en er vormt zich een duidelijk waarneembare rode plek. Vaak komen daar nog misselijkheid en koorts bij. Er zit dan niets anders op dan een arts te bezoeken.

Weersta de drang om te krabben

Bij wondroos helpt alleen nog de toediening van een antibioticum. Bovendien moet de betrokken plek worden gekoeld en verdoofd. Daarnaast worden antibacteriële en op basis van cortisonen bereide zalven ingezet. De behandeling kan tot 14 dagen duren, maar soms kan die periode ook aanzienlijk uitlopen. Bijna dagelijks bezoeken patiënten als gevolg van muggenbeten een artsenpraktijk. Wie de drang om te krabben kan weerstaan, kan het risico van een ontsteking aanzienlijk verminderen.

Azijn en uien zijn goede huismiddelen

In plaats van te krabben, kan men de getroffen plek beter koelen. Azijn en uien hebben zich bovendien als zeer werkzame huismiddeltjes bewezen. Ze blinken uit door hun verkoelende en desinfecterende werking. Dermatologen adviseren deze huismiddelen echter alleen dan wanneer het getroffen gebied intact, derhalve ongedeerd is.

Eigen speeksel als eerste hulp

Eveneens een goede EHBO-maatregel is het eigen speeksel: dat werkt verkoelend en dus jeuk-onderdrukkend. Bovendien heeft speeksel nog een ander voordeel: Het bevat afweerstoffen die ertoe bijdragen dat beschadigingen en ontstekingen in de mondholte sneller genezen. Er daarvan kunnen ook muggenbulten profiteren.

Hete lepel niet zonder risico

Een andere mogelijkheid is om een ​​lepel te verwarmen tot 45 à 50 graden, en die tegen de muggenbult drukken. De warmte zorgt ervoor dat de eiwitten in het speekselvocht van de muggen wordt vernietigd. Maar 50 graden is toch al redelijk heet. Je kan de lepel nauwelijks nog vastpakken. Er bestaat dan ook het risico dat je brandwonden oploopt. Dermatologen zijn dan ook erg terughoudend over deze maatregel.

Voorkomen is beter dan genezen

Het meest effectief zijn volgens dermatologen anti-histamine-gels of -lotions, dan wel cortisone bevattende zalven. Zij zorgen ervoor dat de zwelling vermindert en de jeuk afneemt. Maar om te verhinderen dat de huid überhaupt een doelwit voor de kwelgeesten vormt, adviseren artsen om bij het begin van de schemering het huidoppervlak te bedekken. Het meest geschikt is lichtkleurige kleding.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat helpt bij muggenbeten"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 16-08-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!