InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeukende huid: oorzaken & behandeling

Jeukende huid: oorzaken & behandeling

Een jeukende huid is een van de meest voorkomende huidklachten. Vaak is er sprake van een branderig gevoel aan de huid. Jeuk kan variëren van milde jeuk tot ernstige jeuk, die het leven ondraaglijk maakt. Wat zijn de oorzaken van jeuk? Hoe kan jeuk het beste worden behandeld? Welke behandeling is het meest effectief?

Oorzaken jeukende huid

De oorzaak van jeuk staat niet vast en is in de meeste gevallen niet duidelijk. Bij jeuk worden er bepaalde “jeukzenuwen” geprikkeld. De uiteinden van deze zenuwen liggen op de grens tussen opperhuid en lederhuid. Duidelijke oorzaken van jeuk zijn steken van een mug en brandnetelprikkels. Andere mogelijke oorzaken van jeuk die niet direct aanwijsbaar zijn, zijn de volgende:
  • Droge huid
  • Huidaandoeningen, zoals eczeem en psoriasis
  • Galbulten
  • Schimmelinfectie van de huid
  • Parasieteninfecties
  • Lokale jeuk aan de armen of aan de rug
  • allergische reacties die rode plekken, bultjes of blaasjes veroorzaken, bijvoorbeeld een reactie op cosmetica of voedselintolerantie
  • Hooikoorts

Bij jeuk kan er ook sprake zijn van een inwendige oorzaak, zoals suikerziekte, nier – en leverstoornissen en darmparasieten. Onderzoek van bloed en ontlasting kan de oorzaak van de jeuk aan de oppervlakte brengen.

Stress & jeuk

Ook psychische factoren kunnen jeuk veroorzaken, zoals stress. Er kan dan een vicieuze cirkel ontstaan. Door stress verergert de jeuk, de jeuk leidt tot meer stress, de jeuk verergert et cetera.

Medicijnen en jeuk

Bepaalde medicijnen hebben jeuk als bijwerking. Een overgevoeligheid voor stoffen in geneesmiddelen kan leiden tot een droge, jeukende huid of rode/witte bultjes.

Behandeling van jeuk

Als je jeuk hebt, zul je de haast onbedwingbare neiging hebben om te krabben. Krabben verergert echter de jeuk en maakt de huid kapot. Welke behandeling effectief is bij het bestrijden van jeuk, is afhankelijk van de oorzaak. Sommige vormen van jeuk kunnen worden behandeld met crèmes en mentholgel.

Crème en zalf tegen jeuk

Smeer met een crème zonder medicijn en zonder kleur – of hulpstoffen. De crème voorkomt dat de huid verder uitdroogt en kan de jeuk verlichten
Smeer met een lichtverdovende zalf, gel of crème. Deze middelen zijn geschikt voor plekken op de huid zoals muggenbeten, galbulten, waterpokken, omdat ze de huid verdoven en het jeukende gevoel verminderen.

Medicijnen tegen jeuk

Als jeuk veroorzaakt wordt door een allergie, kunnen tabletjes die de allergische reactie tegengaan, worden ingenomen. Ernstiger vormen van jeuk kunnen worden bestreden met corticosteroïdcrèmes en in sommige gevallen door antihistaminica.

De huid koelen

Jeuk kan ook worden behandeld door de huid te koelen. Dat kan door de jeukende huid in te smeren met een ijsklontje, door het deppen van de huid met water en een scheutje azijn of door een koude pakking op de jeukende plek te leggen.
Gerelateerde artikelen
Jeukende benen: mogelijke oorzaken van jeuk aan de benenJeukende benen: mogelijke oorzaken van jeuk aan de benenJeukende benen: mogelijke oorzaken van jeuk aan de benen. Jeuk duidt op de sensatie of prikkeling in de huid die uitlokt…
Mijten (allergie): symptomen, oorzaak en behandelingMijten (allergie): symptomen, oorzaak en behandelingMijten zijn kleine spinachtige insecten die op gras, kruiden, planten en in struikgewas voorkomen. Ze hechten zich meest…
Jeukende handen en jeukende voeten: mogelijke oorzakenJeukende handen en jeukende voeten: mogelijke oorzakenJeukende handen en jeukende voeten kunnen een symptoom zijn van een huidaandoening of een andere onderliggende aandoenin…
Jeukende oogledenJeukende oogledenJeukende oogleden zijn erg vervelend. Soms zijn de oogleden opgezwollen of is de huid op en om de oogleden juist heel er…
Bronnen en referenties
  • Huidinfo.nl
  • Apotheek.nl

Reageer op het artikel "Jeukende huid: oorzaken & behandeling"

Reacties

Wilbrord, 04-05-2017 09:15 #3
Een tien jaren heb ik jeuk op beide benen boven de enkel. De laatste dagen is het weer hevig. Krabben doe ik dan niet meer. Wel erop duwen En soms er enige spuug erop. Zoekend naar een oplossing ben ik zoveel mogelijk glutenvrij gaan eten. Dat leek wel een oplossing, maar nu is het toch weer terug gekomen.
Sinds zes weken gebruik ik Calendulis Plus Cream. For relief of; Eczema, Psoreasis and Dermattis.
Veel jaren heb ik Cematogrol créme = 1- % vaseline gebruikt.
Gistermorgen werd ik vroeg wakker van de jeuk Gisteravond ook enkele uren. Nu is de huid hartstikke rood. Ik durf er nu niet op te smeren.
Graag een advies en voorlichting
Groetend,

W Braakman Schagen

Rijkers, 26-01-2017 14:47 #2
Gaarne een crème die de jeuk vermindert of verdrijft.

Eveline Daniels, 16-02-2016 21:18 #1
Ik heb zika gehad (2 dgn). sindsdien heb ik last van jeuk na douchen aan mijn buik, borsten en armen. Veelal mijn bovenlijf. Ik ben tijdelijk in Suriname, tot april a.s en woon in Nederland. Veel spullen gebruikt zonder succes, heb nu van de huisarts antihistaminica (cetirizine diHcl apotex 10mgr) gekregen. Ben een week bezig van de twee maar nog geen succes. de aanvallen duren ongeveer 20 min en daarna de hele dag geen last.
In Uw artikel lees ik nu van waterallergie. Weet U wat het kan zijn?En vooral hoe ik er vanaf kom. Moet een gevolg zijn van de zika want ik heb nooit last gehad van allergieën.
Dank bij voorbaat.
Met vriendelijke groet,
Eveline

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 28-06-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!