InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Stress en stressverwerking: de invloed op het immuunsysteem

Stress en stressverwerking: de invloed op het immuunsysteem

Stress en stressverwerking: de invloed op het immuunsysteem Dat stress een slechte invloed kan hebben op ons immuunsysteem is redelijk logisch te voorspellen. Ons immuunsysteem verdedigt ons tegen aanvallen van allerlei bacteriën, schimmels, virussen... Wanneer we continu aan veel stress onderhevig zijn zullen we onze weerstand stilletjes aan verliezen en zijn we vatbaarder voor ziektes. Langdurige negatieve stress kan op 2 manieren (die wel voor een deel met elkaar in verband staan) resulteren in een verzwakt immuunsysteem en ziekte.

Wanneer word je echt ziek van stress?

Als het verwerken van stress leidt tot een ongezonde levensstijl

Om te kunnen omgaan met negatieve stress gaan we vaak gedragingen stellen die ons een gelukzalig gevoel geven of ons lichaam tot rust laten komen. Mensen die stress op een goede manier weten aan te pakken gaan bv. een stukje hardlopen of een lange wandeling maken 'om hun hoofd' leeg te maken. Anderen gaan proberen om de vele negatieve stress te verdrijven met een hobby. Echter kiezen veel mensen ervoor om stress op een slechte manier aan te pakken. Ze gaan bv. te veel drinken, kiezen voor drugs, gaan overmatig gokken, worden kettingroker, laten hun nachtrust vallen.... .Het ontspannen en het verdrijven van negatieve gevoelens staat hier centraal. Indien stress (vooraleer men zich wou ontspannen op deze slechte manier) op dat moment nog geen echte lichamelijke klachten veroorzaakte, zal het wel door dit gedrag een verzwakt immuunsysteem teweegbrengen.

Op deze manier hebben mensen er dus voor gekozen om de stress die ze ervaren en willen proberen te verwerken, zelf op een bijkomstige negatieve manier te laten inwerken op hun lichaam. Aan deze vorm van 'stressverwerking' valt dus eigenlijk wel iets te doen, indien men op zoek gaat naar een stabiele vorm van ontspanning die werkelijk rust biedt aan de persoon. Vaak, en vooral als men op een 'slechte' manier wilt ontspannen, zal de ontspanning in nog meer stress resulteren. Bij stress maakt ons lichaam meer adrenaline aan en bij dergelijke ontspanningen gaan we er vaak juist zelf voor zorgen dat de productie van adrenaline in ons lichaam nog verhoogd.

Voorbeeld: gokverslaving
Eén van de beste voorbeelden die in dit geval kan aangehaald worden is de roes waarin dwangmatige gokkers terechtkomen. Gokken en het winnen geeft een gelukzalig gevoel en is voor vele gokkers een manier om je even te ontspannen en de zorgen te vergeten. Toch is de invloed van overmatig gokken op het lichaam en de sociale omgeving zeer slecht. Het is aangetoond dat dwangmatig gokken tot chronische gezondheidsklachten kan leiden (zowel lichamelijk als psychisch). Voorbeelden van lichamelijke klachten zijn: trillen, zweten, maagpijn, slapeloosheid en hoofdpijn. Psychische klachten zijn: ontstaan van een depressie, verhoogde impulsiviteit, agressie en bij zeer velen ook angstaanvallen.

Stress zorgt ervoor dat ons eigen lichaam stresshormonen zal aanmaken

Stresshormonen die vrijkomen gedurende een lange periode van stress (waarbij er onvoldoende tijd genomen wordt om tot rust te komen of te ontspannen) zullen na een tijd ervoor zorgen dat ons immuunsysteem wordt aangetast, waardoor we meer vatbaar worden voor ziektes. Deze invloed op ons immuunsysteem kunnen we dus in mindere mate controleren, omdat we nu eenmaal niet kunnen ontsnappen aan allerlei dagdagelijkse verplichtingen en problemen. Deze hormonen op zich kunnen er al voor zorgen dat we ziek gaan vallen. We kunnen er wel voor proberen zorgen dat we ons op een stabiele manier zullen ontspannen, maar dat biedt nog steeds geen garantie voor het 'niet ziek' vallen, indien bv. de stresshormonen zo'n oploop nemen dat ze overmatig aanwezig zijn in ons lichaam. In dat geval zullen we zeker ziek vallen.
© 2011 - 2019 Brunos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Fein, T et. all , Sociale psychologie, Gent: Academia Press 2007,687 pagina’s.

Reageer op het artikel "Stress en stressverwerking: de invloed op het immuunsysteem"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 22-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!