InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Stress verminderen: De beste tips bij stress en burn-out

Stress verminderen: De beste tips bij stress en burn-out

Stress is niet alleen vervelend maar kan met name op de langere termijn ook echt serieuze negatieve gevolgen hebben voor je gezondheid. Maar wat is stress eigenlijk en hoe wordt het veroorzaakt? Hoe weet je of jouw klachten aan stress gerelateerd zijn? Wat zijn de belangrijkste tekenen en symptomen van een overmaat aan stress? Wat zijn de beste tips om stress te verminderen? Hoe kom je een burn-out ten gevolge van ziekte en stress zo snel mogelijk weer te boven? Hoe kun je stress behandelen?

Wat zijn de oorzaken van stress?

Stress heeft meerdere oorzaken en komt steeds meer voor doordat het leven steeds sneller gaat. Hierdoor komen steeds meer aspecten van het leven onder druk te staan. Anderen verwachten steeds meer van ons in steeds minder tijd en zelf proberen we uit alle macht om verplichtingen en verlangens op meerdere terreinen in ons leven optimaal tegemoet te komen. We zijn echter niet perfect en kunnen niet altijd alles goed doen op het gebied van werk, persoonlijke relaties, familie, verstandig eten en bewegen. Naast al deze factoren zijn mensen ook meer of minder gevoelig voor stress en verschillen ze in hoe ze er mee omspringen. Daardoor kan het zijn dat de één afbrandt en de ander niet.

Wat zijn de belangrijkste stress symptomen?

Stress is in principe een normale reactie van het lichaam, die optreedt wanneer je bedreigd wordt of geconfronteerd wordt met een situatie die je niet in de hand hebt. Wanneer mensen chronische stress klachten ontwikkelen, reageert het lichaam alsof het continu wordt bedreigd en is er voor je eigen lichaam dus de hele tijd sprake van een noodsituatie.

Tekenen van chronische stress zijn onder andere:
  • Geheugen en concentratie stoornissen
  • Angst, slecht slapen en piekeren
  • Onmogelijkheid om jezelf nog te ontspannen
  • Depressie en geïrriteerdheid
  • Je slecht voelen en overal pijn hebben
  • Continue infecties en ontstekingen
  • Een te snelle hartslag en pijn op de borst

Wat zijn de gevolgen van stress op de korte en langere termijn?

Naast de genoemde stressklachten kunnen er op de langere termijn ernstige gevolgen voor de gezondheid optreden, wanneer stress te lang aanhoudt. Stress kan bijvoorbeeld zorgen voor een te hoge bloeddruk, een slecht functionerend immuunsysteem, een hartinfarct of een beroerte, onvruchtbaarheid en voortijdige veroudering. Stress is dus echt gevaarlijk en kan er voor zorgen dat mensen ernstig ziek worden of geestelijke problemen krijgen waarmee ze niet meer kunnen omgaan. Het is dus erg belangrijk om te zorgen dat je bestaande stress vermindert of hier beter mee leert omgaan.

Wat zijn de beste tips om stress te verminderen?

De beste manier om stress te lijf te gaan is door te proberen meer controle te krijgen over je leven, je dagindeling, je emoties, je omgeving en over de manier waarop je met dingen omgaat. Met supplementen en extra vitamines kun je jezelf fysiek ondersteunen maar het is met name van belang dat je je manier van stress coping aanpast. Er bestaan speciale cursussen voor stress management en time management, die je kunnen helpen om beter om te gaan met de prikkels die op je afkomen en die ervoor zorgen dat je de controle over je dagelijks leven meer in eigen hand krijgt.

Hoe kom je een burn-out te boven?

Wanneer je een burn-out hebt, heb je al veel te lang niet geluisterd naar de fysieke en emotionele signalen van je lichaam. Het is daarom allereerst van belang dat je rust neemt en de kans krijgt om afstand te nemen van alles wat er gebeurd is. Om beter te kunnen begrijpen waarom het is misgegaan. Wanneer je het gevoel hebt, dat je beter begrijpt waar de oorzaken van jouw burn-out liggen kun je langzaam aan de slag met opbouwen. Opbouwen op een andere manier dan tevoren, want ook hier is controle het sleutelwoord: jij moet opnieuw controle krijgen over je leven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Understanding Stress: Signs, Symptoms, Causes and Effects
  • Stress Symptoms: Warning signs and symptoms
  • Coping with Stress: Best ways to deal with stress effectively
  • Burn-out: How to live with a burn-out?

Reageer op het artikel "Stress verminderen: De beste tips bij stress en burn-out"

Reactie

Kimberley Pex, 06-04-2014 08:20 #1
Supplementen; bijnierschorshormoon. De weerstand oppeppen;vit. C, extra B complex, vit.E. Taurine en GABA voor rust in je hoofd, extra eiwitten om 't lichaam de broodnodige energie en herstelvermogen terug te geven. Vooral geen extra suiker eten, omdat zo 't evenwicht in de endorine klieren nooit terugkomt. 't Boek van Wilson is 'n openbaring. *Bijnieruitputting, het syndroom van de 21e eeuw*

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 11-02-2012
Subrubriek: Lifestyle
Special: Burn-out
Reacties: 1
Schrijf mee!