InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Stress verminderen

Stress verminderen

Stress verminderen Veel mensen hebben last van stress. Dat wordt alleen maar erger. In het slechtste geval kan dit leiden tot een burn-out. Het is mogelijk online testen te doen om te zien of u de symptomen heeft van stress. Als dat zo is zijn er verschillende dingen die u kunt doen tegen stress. Dit artikel geeft tips die de stress doen verminderen, zoals bijvoorbeeld meer bewegen of het doen van ademhalingsoefeningen. Er zijn steeds meer mensen die last hebben van stress en hun aantal neemt toe. Stress is een bepaalde vorm van spanning die zich vertaalt in lichamelijke en/of geestelijke ongemakken. Deze stress ontstaat in reactie op prikkels van buiten. Er is veel onderzoek gedaan naar stress. Daaruit blijkt dat mensen die zich in bepaalde omstandigheden begeven daar in ieder geval meer kans op hebben dan anderen. Deze factoren kunnen zijn: lawaai, te weinig slaap, het gebruik van een bepaalde drug of veel alcohol en een hoge omgevingstemperatuur. Verder treef stress vaker op als er een bepaalde verwachting is waar iemand aan moet voldoen, bijvoorbeeld een bepaalde norm die gehaald moet worden. Stress gaat daarom ook vaak gepaard met werkdruk, omdat in deze omgeving vaak (hoge) prestaties worden verwacht van mensen. Als u wilt weten of u stress heeft om de symptomen van stress is het ook mogelijk online een test de toen.

Stress verminderen

Op de korte termijn kan stress nadelig zijn, omdat het tot veel fysiek ongemak kan leidden, en het beïnvloedt het denkvermogen van iemand. Dit kan overigens twee kanten opwerken, mensen gaan sneller beslissingen maken en dat kan in sommige omstandigheden, bijvoorbeeld in het leger of op de beurs, goed zijn, maar men maakt ook minder goed doordachte beslissingen. Zeker wanneer iemand heel erg gestrest is moet worden gevreesd voor dat laatste. Op de lange termijn is stress nadelig, omdat het de gezondheid schaad. Het is ten eerste niet goed voor het hart als iemand te vaak gestrest is, maar uit onderzoek is ook bewezen dat mensen met veel stress een grotere kans hebben op overgewicht.

Wat te doen tegen stress

Er zijn echter wel degelijk zaken die mensen kunnen doen tegen stress. De eerste is door bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen. Iemand moet dan een stille plek opzoeken en zijn hand op de duik leggen en vervolgens diep door de neus ademen. Wanneer de longen vervolgens gevuld zijn met lucht moet u 1 seconde lang uw adem inhouden. Deze oefening moet dan een aantal keren herhaald worden. Een andere mogelijkheid is om meer te gaan bewegen. Op deze manier verbruikt u uw te veel aan energie. Tegelijkertijd verzet het ook uw gedachte en hoeft u niet de hele tijd te denken aan de situatie waar u zo gestrest door raakt.

Tips om stress te verminderen

Andere zaken die u kunt doen om stress te verminderen komen uit dit zelfde principe voort, namelijk het verplaatsen van uw gedachten. Mensen met stress krijgen regelmatig het advies van artsen om bijvoorbeeld te gaan tuinieren of aan yoga te gaan doen. Ook zwemmen of het luisteren van muziek kan er toe leiden dat u de nodige rust krijgt. Een laatste optie die u heeft is stressvolle situaties proberen te vermijden. Dat kan bijvoorbeeld bestaan uit het niet meer lezen van de krant of niet meer bezig te zijn met uw werk wanneer u thuis bent. Andere mogelijkheden zijn het uitzetten van uw baan. Een allerlaatste optie die u heeft wanneer de stress u te veel in de hand heeft is een andere baan te zoeken die minder stressvol is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Stress verminderen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-12-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!