Hoofdpijn door spanning en stress

Hoofdpijn door spanning en stress In het gehaaste leven dat veel mensen tegenwoordig leiden, is het regelmatig hebben van hoofdpijn eerder regel dan uitzondering. Deze hoofdpijn kan diverse oorzaken hebben; en één daarvan is stress. Stresshoofdpijn valt onder de zogenaamde spanningshoofdpijnen, een hoofdpijnsoort die wordt beïnvloed door stress. Er is ook een relatie tussen stress en de optredende hoofdpijn, maar het is niet zo dat stress de enige oorzaak is; het is alleen de spreekwoordelijke druppel die de emmer doet overlopen.

Triggers voor stresshoofdpijn

Factoren die stresshoofdpijn uitlokken zijn onder andere een gebrek aan slaap en het onvermogen om na werktijd voldoende te kunnen ontspannen. Kenmerkend voor deze hoofdpijnvorm is dan ook, dat de hoofdpijn in veel gevallen pas na een dag werken en/of tegen de avond optreedt.

Kenmerken van hoofdpijn door stress

Kenmerkend voor stresshoofdpijn is zoals gezegd, dat deze vaak tegen de avond optreedt. De hoofdpijn kan daarbij enkele minuten tot enkele dagen (!) aanhouden, en er kan gevoeligheid voor licht en geluid bij ontstaan. Het dagelijkse leven wordt er echter in de meeste gevallen niet door beïnvloed. Het grote gevaar van stresshoofdpijn is, dat het interval tussen de klachten vaak steeds verder afneemt. In het begin heeft u er één of meerdere malen per dag last van, maar als u niets onderneemt om de uitlokkende factoren zoals stress en een tekort aan slaap te beperken, dan kan stresshoofdpijn zelfs dagelijks gaan optreden.

Behandeling en preventie van stresshoofdpijn

Treedt er stresshoofdpijn op, dan kunt u zo goed als elke vrij verkrijgbare pijnstiller gebruiken om de pijn te verlichten. Voorbeeld hiervan is de overbekende aspirine, maar ook ibuprofen en paracetamol helpen over het algemeen goed. Hebt u een wat zwaardere vorm van stresshoofdpijn, dan heeft u wellicht een op recept verkrijgbaar middel nodig, en moet u zich dus eerst tot de huisarts wenden. Stresshoofdpijn is uiteraard niet gewenst en kan eigenlijk maar op één manier worden voorkomen: door de spanningen die ten grondslag liggen aan de hoofdpijn zoveel mogelijk te vermijden. Maar hiervoor moet u ze uiteraard wel eerst onderkennen.

Chronische spanning en hoofdpijn

Iedereen heeft wel eens een drukke periode in zijn leven. De kinderen, een drukke veeleisende baan of andere omstandigheden veroorzaken dan tijdelijk veel stress, en daar is op zich niet mis mee. Anders wordt het als u last heeft van spanningshoofdpijn als gevolg van chronische spanningen, dus niet tijdelijke spanningen. De hoofdpijnstillers zoals genoemd helpen dan in veel gevallen niet of niet meer, en het wordt dan zaak om de veroorzakende spanningen aan te gaan pakken. Dit zal niet meevallen, maar is wel noodzakelijk. Psychologische of sociale hulpverlening kan u van chronische spanningen afhelpen, of deze in ieder geval voor een groot deel terugdringen.

Eigenschappen van spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn ontstaat door te gespannen en verkrampte spieren en wordt ervaren als een drukkende band om het hoofd of pijn aan de achterzijde van het hoofd. Een onjuiste lichaamshouding, overbelasting, onjuiste slaaphouding en spanning en stress kunnen leiden tot spanningshoofdpijn. Om beter met de spanning te kunnen omgaan of door het aanleren van een goede houding, kunnen de klachten die gepaard gaan met spanningshoofdpijn al een stuk verminderen. Fysiotherapie, Mensendieck, Yoga en ontspanningsoefeningen kunnen de spanningshoofdpijn doen verminderen en zelfs voorkomen.

Lees verder

© 2013 - 2020 Annika_schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Berzin, Pixabay
  • www.hoofdpijn.nl

Reageer op het artikel "Hoofdpijn door spanning en stress"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 16-12-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!