InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat te doen bij hoofdpijn

Wat te doen bij hoofdpijn

Hoofdpijn kan door heel veel oorzaken komen. Lees hier wat voor soorten hoofdpijn er zijn, waardoor het komt, wat je er aan kunt doen en wanneer je contact op moet nemen met de dokter. Hoofdpijn kan veel oorzaken hebben, maar meestal komt het door spanning of stress. Daarnaast kan het ook optreden bij gewone infectieziektes zoals griep of verkoudheid, maar ook een slecht gebit, een te hoge bloeddruk of een slecht klimaat kunnen hoofdpijn klachten geven. De drie meest voorkomende hoofdpijnen zijn:
  • Spanningshoofdpijn
  • Migraine
  • Voorhoofds- of aangezichtshoofdpijn

Spanningshoofdpijn

Zoals de naam al doet vermoeden komt deze vorm van hoofdpijn door spanningen en stress. Deze spanning en stress uiten zich vaak door een verhoogde spanning in de spieren van de nek en schouders. Bij deze vorm van hoofdpijn heb je vaak het gevoel dat er een strakke band om het voorhoofd zit.

Migraine

Migraine is een vorm van hoofdpijn die vooral in aanvallen optreedt. Meestal begint een migraine aanval met een verminderd zicht en dan volgt een hevige hoofdpijn die vaak maar aan 1 kant van het hoofd zit. Daarnaast kan een aanval ook gepaard gaan met misselijkheid en braken. Na de aanval voelt het hoofd meestal zwaar aan. Migraine kan meestal worden behandeld met medicijnen en deze helpen het beste wanneer je ze inneemt als je de migraineaanval op voelt komen. De precieze oorzaak van migraine is niet bekend maar waarschijnlijk spelen hoge druk, vermoeidheid, veel roken, stress, menstruatie, drinken en luchtdrukveranderingen een grote rol.

Voorhoofds- of aangezichtshoofdpijn

Deze vorm van hoofdpijn kan optreden wanneer men een voorhoofdsholte ontsteking heeft of na een flinke verkoudheid. Ook kan het veroorzaakt worden door overbelaste spieren rond de ogen, door bijvoorbeeld turen of bij gebruik van een verkeerde bril. In dit geval treedt de hoofdpijn dan vaak op in de loop van de dag of ís avonds. En als laatste kan deze vorm van hoofdpijn komen door een slecht zittend gebit. Hierdoor raken de kaken overbelast en dat kan hoofdpijn geven.

Wat kunt u zelf doen bij hoofdpijn

Wanneer u last van hoofdpijn heeft is het belangrijk dat u zorgt voor frisse lucht. Vermijd daarom rokerige ruimtes en zorg binnenshuis voor een goede ventilatie. Neem daarnaast voldoende nachtrust in een goed geventileerde en koele ruimte. Wanneer u vermoed dat de hoofdpijn komt doordat u minder gaat zien laat dan u ogen opmeten. Wellicht heeft u een bril nodig.

Bij spanningshoofdpijn moet u nagaan of u misschien een verkeerde werkhouding heeft waardoor de nek en schouderspieren overbelast raken. Als dit het geval is moet u proberen om een andere werkhouding te vinden waarbij de spanning van de nek en schouder afgaat.

Bij migraine is het vooral belangrijk om zoveel mogelijk oorzaken uit te schakelen. Denk hierbij aan stress, zware (werk)druk, onregelmatig leven, te weinig nachtrust, veel alcohol drinken en veel roken.

Contact op nemen met huisarts

Neem contact op met de huisarts:
  • Als u denkt dat u migraine heeft.
  • Als de hoofdpijn meerdere dagen aanhoudt.
  • Als u na verkoudheid voorhoofdshoofdpijn houdt, terwijl de andere klachten wel verdwenen zijn.

Direct contact opnemen met de huisarts:
  • Als u plotseling en zonder enige aanleiding heftige hoofdpijn krijgt.
  • Als u na een ongeval of val hoofdpijn krijgt of houdt.
© 2011 - 2019 Kinie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoofdpijn of migraine?Hoofdpijn of migraine?Iedereen wordt er wel eens mee geconfronteerd: die stekende, knagende, krampende of zeurende pijn in je hoofd die je bel…
Leer omgaan met chronische hoofdpijnLeer omgaan met chronische hoofdpijnBijna iedereen heeft wel eens last van hoofdpijn en dit kan door verschillende oorzaken ontstaan. Vaak gaat het vanzelf…
Migraine: niet zomaar hoofdpijnMigraine: niet zomaar hoofdpijnMigraine is een specifieke vorm van hoofdpijn en heeft een aantal typische kenmerken die aan internationale criteria vol…

Reageer op het artikel "Wat te doen bij hoofdpijn"

Reactie

Maartje, 02-03-2013 15:54 #1
Hallo. mijn moeder heeft al een aantal maanden hoofdpijn. het komt waarschijnlijk door haar werkhouding, maar zijn er nog meer dingen die ze kan doen? ze is namelijk mondhygiëniste dus een andere werkhouding is moeilijk. reageer zo snel mogelijk. vriendelijke groet Maartje

Infoteur: Kinie
Gepubliceerd: 24-06-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!