InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Stress - Lichamelijke Symptomen Test

Stress - Lichamelijke Symptomen Test

Stress - Lichamelijke Symptomen Test Stress ontstaat niet van de ene op de andere dag. Een bepaalde portie stress hoort bij het leven. Negatieve stress betekent dat de belasting groter is dan je draag-kracht. Lichamelijke kenmerken van stress kunnen o.a. zijn: trillende handen, spanningshoofd-pijn, slapeloosheid, onregelmatige hartslag, kortademigheid, niet goed kunnen concentreren, lusteloosheid, uitgeput gevoel. Aan de hand van een aantal vragen c.q. symptomen kun je checken hoe groot de kans is dat je last hebt van stress.

Stress Spanning Lichamelijke Aanpassing

Stress betekent druk of spanning. Stress heeft te maken met een aanpassing aan veranderde omstandigheden om ons heen. Spanning brengt het lichaam in een staat van paraatheid en brengt vele lichamelijke reacties teweeg:
  • Bepaalde hormonen worden afgescheiden, o.a. adrenaline en noradrenaline
  • Vrijkomen van bloedsuiker als energiebron
  • Versnelling van de ademhaling
  • Vertraging van de spijsvertering
  • Toename van transpiratie

Stress is niet altijd schadelijk voor onze geestelijke en lichamelijke gezondheid. Positieve kortdurende stress kan zelfs voor succes zorgen als men er op een goede manier mee omgaat. Sommige mensen voelen zich juist op hun best in stressvolle situaties. Ze gaan beter presteren als ze onder druk staan en deadlines moeten halen of een belangrijke prestatie moeten leveren. Ook kortdurende negatieve stress hoeft niet altijd schadelijk te zijn. Maar tegen langdurige negatieve stress is ons lichaam niet goed opgewassen. Indien dit chronisch wordt, is er kans op een Burnout. Meer informatie over burnout en een test om te kijken of je Burnout kenmerken vertoont, kun je vinden in Burnout & Burn Out Test .

Stress ontstaat als de belasting groter is dan je draagkracht. Het lichaam gaat dan protesteren, je stemming daalt en anderen in je omgeving merken ook een verandering in je. Hieronder wordt ingegaan op de lichamelijke symptomen bij stress.

Stress - Lichamelijke Symptomen Test

Lichamelijke kenmerken bij Stress

Hieronder staan lichamelijke kenmerken c.q. symptomen van stress genoemd.
Beantwoord de vragen met ja of nee, wat in jou geval van toepassing is.

Vragen Symptomen Stress Test

ja / nee --- Heb je vaak last van spanningshoofdpijn? (band om je hoofd)

ja / nee --- Heb je vaak last van trillende handen?

ja / nee --- Transpireer je meer dan normaal?

ja / nee --- Is je bloeddruk hoger dan normaal?

ja / nee --- Heb je vaak last van lage rugpijn?

ja / nee --- Lijd je al langere tijd aan slapeloosheid? (inslapen of vroeg wakker)

ja / nee --- Zijn je nek- en schouderspieren hard en gespannen?

ja / nee --- Heb je regelmatig last van een onregelmatige hartslag of hartkloppingen?

ja / nee --- Voel je regelmatig beklemming op je borst?

ja / nee --- Voel je je vaak lusteloos en moe, zonder duidelijk aanwijsbare redenen?

ja / nee --- Heb je vaak spijsverteringsproblemen? (maagklachten, darmstoringen)

ja / nee --- Ben je soms een beetje kortademig?

ja / nee --- Heb je last van oorsuizingen?

ja / nee --- Kan je je vaak moeilijk concentreren?

Hoe meer vragen je met 'ja' hebt beantwoord, hoe groter de kans is dat je last hebt van stress. Hierbij dient opgemerkt te worden dan er ook andere oorzaken kunnen zijn voor bovengenoemde symptomen. Mocht je meerdere van deze symptomen herkennen, is het raadzaam om je huisarts of een deskundige te raadplegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stress - SymptomenStress - SymptomenSymptomen van stress zijn in 4 categorieën onder te verdelen. Lichamelijke symptomen, Gedragssymptomen, Emotionele sympt…
Test - Persoonlijkheidstype A of B?Test - Persoonlijkheidstype A of B?Persoonlijkheidstype A of B? Test welk persoonlijkheidstype jij bent. Je persoonlijkheid speelt een grote rol in het ont…
Hoe voorkom je stress die uitmondt in een burn-out?Hoe voorkom je stress die uitmondt in een burn-out?Door gezonde stress presteert u beter. Zodra de stress verdwijnt, daalt de spanningen kunnen lichaam en geest zich herst…
Stress verminderenStress verminderenVeel mensen hebben last van stress. Dat wordt alleen maar erger. In het slechtste geval kan dit leiden tot een burn-out.…
Wat veroorzaakt stress?Wat veroorzaakt stress?Wat is stress en waar komt het vandaan? De oorzaken van stress zijn soms moeilijk te bestrijden, omdat de niet iedereen…
Bronnen en referenties
  • Van Wijgaarden, B. A.C. Stress, symptomen en klachten. Lisse: Swets & Zeitlinger

Reageer op het artikel "Stress - Lichamelijke Symptomen Test"

Reacties

Chiara, 29-10-2014 23:26 #3
Ik heb sinds een paar weken last van regelmatig terugkerende hoofdpijn. Geen scherpe/extreme hoofdpijn, maar een meer zeurderige beklemmende hoofdpijn. Soms gepaard met wat duizeligheid. Ook is het mij laatst opgevallen dat ik (vooral 's nachts) onbewust heel erg mijn kaken op elkaar klem. Ik weet niet of dit de oorzaak is van de hoofdpijn of het gevolg van iets anders. Ik weet niet of dit echte stresssymptomen zijn maar doordat ik er vaker last van heb (vooral de hoofdpijn) probeer ik zo min mogelijk medicijnen in te nemen omdat het meestal toch niet werkt, of maar voor korte duur. nu is mijn vraag of dit deze symptomen op stress kunnen duiden en wat ik hieraan kan doen?

Ronny, 30-05-2012 11:08 #2
Ik heb alle symptomen van de test. Ik loop er al 3 jaar mee, ben toen bij de dokter geweest en die schreef mij oxazepam voor! Ik neem er 2 a3 op een dag, maar ik blijf met de lichamelijke spierspanning zitten! Wat kan ik nu nog doen om daar af te komen? Reactie infoteur, 30-05-2012
Beste Ronny,

Ik ben geen arts, maar het blijvend slikken van 2 á 3 oxazepam lijkt mij uiteindelijk de oplossing niet. Overleg eens met je huisarts over een doorverwijzing naar een andere dicipline zodat er aan een eventueel probleem dat 'achter' de stress zit gewerkt kan worden en/of je hier op een meer acceptabele manier mee leert omgaan.
Medicatie kan een tijdelijke verlichting betekenen maar biedt waarschijnlijk geen oplossing.

Mvg

M. de Ridder, 11-05-2008 22:39 #1
Ik heb bijna alle symptomen. Naar wie kan ik gaan, behalve de huisarts? en kan ik mij ziek melden?

Infoteur: Sila
Laatste update: 31-08-2007
Subrubriek: Leven
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!