InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Griep en hoe je er het snelst vanaf komt

Griep en hoe je er het snelst vanaf komt

De griep, iedereen krijgt het wel eens en je wilt er uiteraard dan ook zo snel mogelijk weer vanaf komen. In dit artikel vind je handige tips om de ellende een beetje te verzachten en er zo snel mogelijk weer bovenop te komen.

Geneesmiddelen

Eigenlijk is er geen echt geneesmiddel tegen de griep zelf omdat het veroorzaakt wordt door een virus, je lichaam moet het dus zelf oplossen. De middelen die op de markt zijn tegen griep en verkoudheid helpen vaak alleen om de klachten enigszins te onderdrukken.

Het innemen van vitamine C-supplementen wanneer je al griep hebt heeft geen zin, vitamine C-supplementen werken pas als ze al langere tijd gebruikt worden.

Wat kan je zelf doen?

Rusten

Om je lichaam te helpen zo snel mogelijk van het griepvirus af te komen is het belangrijk om jezelf rust te gunnen en in een stabiele omgeving qua temperatuur te blijven. Als je steeds van buiten naar binnen gaat, belast je het lichaam alleen maar, waardoor het langer zal duren voor je herstelt.

Eten en drinken

Vaak heb je weinig trek in eten als je griep hebt, vanwege misselijkheid of het gevoel dat je niet echt iets proeft van het eten. Het is niet erg om weinig te eten als je griep hebt, als je maar wel voldoende drinkt. Thee (met een beetje honing) is vaak wel prettig om te drinken, mits niet al te sterk. Denk er hierbij wel om dat je niet de 'gewone thee' drinkt, deze onttrekt namelijk juist vocht uit je lichaam, wat niet goed voor je is. Groene thee of een kruidenthee is daarentegen prima en zelfs heel goed voor je. Probeer geen alcohol of koffie te gebruiken, dit onttrekt ook vocht uit je lichaam, vocht dat je juist hard nodig hebt om zo snel mogelijk afvalstoffen te kunnen afvoeren. Melkproducten kun je beter vermijden, deze zorgen voor extra slijmvorming en dat is zeer onprettig.

Vaak wordt het nuttigen van wat kippensoep aangeraden wanneer je griep hebt. Het is geen fabeltje dat je je van kippensoep beter gaat voelen, het is zelfs wetenschappelijk bewezen. De stoom die van je warme soep afkomt zorgt ervoor dat de verstopping van je neus minder wordt en de kruiden die erin zitten, zoals knoflook en peper worden al jaren gebruikt tegen aandoeningen van de luchtwegen. Als je dus trek hebt in wat eten, is kippensoep een goede keuze.

Stomen

Wanneer je erg last hebt van een verstopte neus of verstopte holtes wil een stoombad nog wel eens verlichting geven. Breng water aan de kook in een pan, haal de pan van het vuur en voeg kamille, eucalyptus en tijm toe. Ga boven de pan hangen met een handdoek over je hoofd en adem de stoom in. Dit kan in het begin heel onprettig voelen, maar het maakt het slijm los en helpt bovendien tegen keelpijn.

Uitzieken

Het allerbelangrijkste bij griep is dat je vooral de tijd neemt om rustig uit te zieken. Neem de tijd om te slapen en te rusten en gun je lichaam de tijd om tegen het griepvirus te vechten. Wanneer je te gauwje reguliere bezigheden weer oppakt, is de kans aanwezig dat de symptomen net zo snel weer terug komen omdat je nog niet hersteld bent en je weerstand heel laag is door de griep.

Doktersbezoek

Als de koorts te hoog wordt (boven de 40 graden Celcius), er binnen een week geen enkele verbetering optreedt of in het geval van zieke ouderen (>80) of kinderen is het raadzaam om een arts te raadplegen.

Griep voorkomen -> zorg voor een goede weerstand

Om te voorkomen dat je (weer) griep krijgt is het zaak om ervoor te zorgen dat je een goede weerstand hebt. Vaak wordt het gebruik van Echinacea aangeraden om je weerstand te verhogen, maar er is nooit wetenschappelijk bewezen dat het echt helpt. Het schijnt ook gebruikt te kunnen worden wanneer het kwaad al geschied is, dan zou het de duur van de verkoudheid verkorten.

Andere manieren om je weerstand op peil te brengen zijn onder andere; voldoende (1,5 á 2 liter) drinken, gevarieerd en regelmatig eten, voldoende bewegen (minimaal een half uur per dag levert al een significante bijdrage aan het verhogen van de weerstand) en uiteraard zorgen voor een goede nachtrust.
© 2010 - 2018 Flew, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep of verkoudheid deze winter, maar gezond blijven! Hoe wordt griep veroorzaakt? Wat is het verschil tussen grie…
Griep of verkoudheid?Griep of verkoudheid?Je voelt je niet zo lekker. Je neus snottert en je hoest wat. Men zegt dan al snel dat ze een ‘griepje’ hebben, maar dat…
Middeltjes tegen keelpijn, griep en verkoudenheidJe hoeft niet altijd meteen naar de dokter te lopen wanneer je een beetje verkouden bent. Ontdek hier enkele natuurlijke…
Wie verkouden is, heeft nog geen griepWie verkouden is, heeft nog geen griepIn de koude jaargetijden zijn hoesten en snotteren aan de orde van de dag. Maar dat wil nog lang niet zeggen dat de pati…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia Kring-apotheek.nl Gezondheidsplein.nl

Reageer op het artikel "Griep en hoe je er het snelst vanaf komt"

Reactie

Jan Keesma, 12-03-2013 15:15 #1
Hoe kan je met griep, op een goede manier bewegen?

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 10-12-2010
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!