InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Het verschil tussen griep en verkoudheid

Het verschil tussen griep en verkoudheid

Het verschil tussen griep en verkoudheid Wanneer heeft u nou griep en wanneer heeft u last van een verkoudheid? Vaak weten mensen dit niet te onderscheiden. Een verkoudheid wordt vaak door het rhinovirus veroorzaakt en bij griep is dit het influenzavirus. Griep en verkoudheid komen vaak voor in de winter en herfst, om uzelf te beschermen kunt u een griepprik halen en een goede hygiëne er op nahouden.

Wat is het verschil tussen griep en verkoudheid?

Zowel verkoudheid als griep worden veroorzaakt door een virus. Er zijn meer dan 200 virussen die een verkoudheid kunnen veroorzaken, het meest voorkomende virus is het rhinovirus. Griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus. Griep komt vaak op binnen enkele uren terwijl verkoudheid langzamer opkomt. Bij verkoudheid kunt u verhoging hebben, maar bij griep is er vaak sprake van koorts. Verkoudheid merkt u vaak in het bovenste gedeelte van uw lichaam en bij griep merkt u dat uw gehele lichaam zwak is.

Symptomen verkoudheid

  • verstopte neus of loopneus
  • drukkend gevoel van het hoofd
  • hoofdpijn
  • niezen
  • keelpijn
  • vastzittende hoest
  • oorpijn
  • vermoeid
  • verhoging

Symptomen griep

  • koorts
  • spierpijn
  • droge hoest
  • keelpijn
  • verstopte neus
  • hoofdpijn
  • vermoeidheid
  • weinig eetlust
  • koude rillingen

Griepprik

Als u onder een risicogroep valt wordt het aangeraden om de griepprik te halen, u krijgt dan elk jaar een uitnodiging om de griepprik te halen. De griepprik sluit niet uit dat u griep krijgt maar de kans is kleiner. Mocht u wel griep krijgen dan is de kans dat deze milder is dan als u geen griepprik heeft gehad.

Griep of verkoudheid voorkomen

U kunt griep of verkoudheid niet helemaal uitsluiten, wel kunt u bijvoorbeeld goed uw handen wassen tijdens de herfst en wintermaanden. De reden dat mensen vaak in de herfst en winter griep of verkoudheid krijgen is bepaald door het weer. Ons immuunsysteem is zwakker tijdens de herfst en winter. Ook zitten we meer binnen waardoor mensen elkaar sneller kunnen besmetten. Een goede multivitamine kan helpen in de herfst en winter om net even wat meer vitamine binnen te krijgen. Ook zijn er op de markt verschillende immuunversterkers te verkrijgen, een voorbeeld hier van is echinacea. Om anderen niet te besmetten als u zelf ziek bent is het belangrijk uw handen voor uw mond te houden als u niest of hoest. Ook is het belangrijk om de handen vaak te wassen, zeker voordat u een maaltijd bereidt voor een ander. Ook kunt u oscillococcinum preventief slikken of bij de eerste symptomen.

Verlichting bij griep of verkoudheid

Vaak is paracetamol, neusspray en keeltabletten voldoende bij een verkoudheid. Ook rust en uitzieken is aan te bevelen. Als paracetamol bij griep niet voldoende helpt tegen de symptomen kunt u eventueel ook ibuprofen slikken. Ibuprofen is een zwaardere pijnstiller dan paracetamol en is bovendien ook ontstekingsremmend. Slikt u nog andere medicijnen? Vraag dan aan uw drogist of apotheker of deze gecombineerd kunnen worden met ibuprofen. Ook is het mogelijk dat ibuprofen maagklachten veroorzaakt. Als u een gevoelige maag heeft geef dit dan aan bij de drogist of apotheek zij kunnen dan een maagbeschermer meegeven. Bij griep is het belangrijk dat uw het lichaam laat rusten zodat deze kan werken om het virus te bestrijden. Griep kan behoorlijk lang duren, zorg dat u voldoende rust neemt in deze periode.

Wanneer naar de dokter met griep of verkoudheid?

  • als de koorts langer dan vijf dagen aanhoudt
  • als u koorts hebt nadat deze verdwenen was
  • 65 plussers
  • als u bloed ophoest
  • bij ijlen
  • kinderen jonger dan twee jaar
  • kinderen ouder dan twee, na drie dagen
© 2015 - 2019 Taranaomi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Griep
  • http://griep.mpict.nl/naar-de-huisarts-met-griep/
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/G/Griepprik

Reageer op het artikel "Het verschil tussen griep en verkoudheid"

Infoteur: Taranaomi
Gepubliceerd: 20-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!