InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Griep of verkoudheid: verschillen en overeenkomsten

Griep of verkoudheid: verschillen en overeenkomsten

Griep of verkoudheid: verschillen en overeenkomsten Griep of verkouden? Ken de overeenkomsten en verschillen tussen griep en een (forse) verkoudheid. Als je wakker wordt en je moet niezen, hoesten, en je voelt je slap en koortsig, hoe weet je dan of je symptomen van verkoudheid of griep hebt? Het is belangrijk om het verschil tussen griep en verkoudheid te leren kennen. Zowel griep als verkoudheid zijn virale luchtweginfecties. Een verkoudheid is een mildere luchtweginfectie dan de griep. Met een verkoudheid kun je vaak nog wel functioneren, maar met griep voel je je behoorlijk ziek gedurende een paar dagen tot weken. De griep kan ook leiden tot ernstige gezondheidsproblemen zoals longontsteking en ziekenhuisopnames, vooral onder risicogroepen. Bijvoorbeeld mensen met een langdurige ziekte van hart of longen.

Griep of verkoudheid?

Verkoudheid gaat gepaard met hoesten en proesten / Bron: Ljupco/Istock.comVerkoudheid gaat gepaard met hoesten en proesten / Bron: Ljupco/Istock.com

Wat zijn de symptomen van verkoudheid?

Verkoudheid begint meestal met een zere keel, die na een dag of twee weer verdwijnt. Een loopneus en een verstopte neus volgen, inclusief hoesten op de vierde en vijfde dag. Koorts is ongebruikelijk bij volwassenen, maar een lichte verhoging is mogelijk. Kinderen hebben meer kans op koorts als ze verkouden zijn. Aanvankelijk heb je last van waterige neusafscheiding, maar na enkele dagen wordt deze vaak dikker en donkerder. Enkele honderden verschillende virussen kunnen verkoudheid veroorzaken. Verkoudheid wordt veroorzaakt door rinovirussen en soms is een coronavirus de verwekker.

Verspreiding verkoudheidsvirus

Via vochtdruppeltjes in de uitgeademde lucht verspreiden verkoudheidsvirussen zich gemakkelijk. Deze worden ingeademd en je kunt verkouden worden als je afweer het laat afweten. Het verkoudheidsvirus kan ook via de handen worden overgedragen. Een verkouden persoon zit aan zijn neus of hoest in zijn hand en geeft daarna een ander de hand of raakt iets aan dat daarna door anderen wordt aangeraakt, bijvoorbeeld een deurklink of een toetsenbord.

Hoelang duurt een verkoudheid gemiddeld?

Verkoudheid symptomen duren meestal ongeveer een week. Een verkouden persoon is vaak het meest besmettelijk als de verkoudheid op zijn hoogtepunt is. Daarna neemt de besmettelijkheid af. Een gewone verkoudheid gaat vanzelf over. Wel kan het hoesten, niezen of snotteren soms eens een paar weken duren.

Wat zijn de symptomen van griep?

Griep ontstaat door het influenzavirus, waar er meerdere varianten van zijn. De symptomen van griep of influenza zijn meestal ernstiger dan de symptomen van verkoudheid en komen snel opzetten. De symptomen van griep zijn onder meer keelpijn, hoge koorts, koude rillingen, hoofdpijn, spierpijn in het hele lichaam en hoesten (een droge hoest). Je kunt je flink ziek voelen door griep.

Hoelang duurt griep?

Griep gaat meestal vanzelf over. De koorts en pijn verdwijnen vaak na 2 tot 5 dagen, maar het kan wel een paar weken duren voordat je je weer helemaal de oude voelt. Een veel voorkomende complicatie van de griep is longontsteking, vooral bij kinderen, ouderen of mensen met long- of hartproblemen. Als je kortademigheid opmerkt, schakel dan de huisarts in. Een andere veel voorkomend symptoom van longontsteking is koorts die terugkomt nadat het één of twee dagen is weggeweest.

Verspreiding griepvirus

Net als het verkoudheidsvirus, kan het griepvirussen je lichaam binnenkomen via de slijmvliezen van de neus, ogen of mond. Je raakt besmet als je het virus inademt of wanneer het virus via je handen in je neus of mond terechtkomt. Het griepvirus is aanwezig in druppeltjes snot, slijm en speeksel en via de lucht of via de handen verspreidt deze lastpak zich van de een naar de ander. Dit kan door hoesten, niezen of praten, door een besmet voorwerp beet te pakken, of door iemand de hand te geven.

Is het griep of verkoudheid?

Hoe weet je of je griep hebt of 'slechts' verkouden bent? Neem je temperatuur op, zo luidt vaak het advies. Griepsymptomen lijken vaak heel erg op de symptomen van een (forse) verkoudheid met een verstopte neus, hoesten, pijn en malaise. Maar een verkoudheid gaat bij volwassenen zelden gepaard met koorts, terwijl griep vaak plotseling begint met hoge koorts en koude rillingen. Deze tabel kan helpen bepalen of er sprake is van verkoudheid of griep.

SymptomenGriepVerkoudheid
KoortsGriep vangt vaak plotseling aan met hoge koorts en koude rillingenSoms koorts, vaak mild
HoofdpijnVaakSoms
SpierpijnSpierpijn kan optreden in bijvoorbeeld armen, benen en de rugGering
Vermoeidheid, algeheel gevoel van malaiseGebruikelijk, kan 2-3 weken durenSoms
Gevoel van uitputtingVaak in het begin van de griepNooit
Verstopte neusSomsVaak
NiezenSomsVaak
Keelpijn, zere keelSomsVaak
Pijn op de borst, hoestenKomt vaak voor, kan ernstig zijnMild tot matig; droge hoest

Wanneer kan men verkouden worden of griep krijgen?

Ook al kan men verkouden worden in ieder seizoen, toch komen verkoudheden veel meer voor in de herfst en in de winter. Griep komt in Nederland elk jaar voor, meestal in de wintermaanden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep of verkoudheid deze winter, maar gezond blijven! Hoe wordt griep veroorzaakt? Wat is het verschil tussen grie…
Wie verkouden is, heeft nog geen griepWie verkouden is, heeft nog geen griepIn de koude jaargetijden zijn hoesten en snotteren aan de orde van de dag. Maar dat wil nog lang niet zeggen dat de pati…
Middeltjes tegen keelpijn, griep en verkoudenheidJe hoeft niet altijd meteen naar de dokter te lopen wanneer je een beetje verkouden bent. Ontdek hier enkele natuurlijke…
Zorg dat je geen griep krijgtDe griep, iedereen heeft het wel eens. Het is een vervelende ziekte welke wordt veroorzaakt door een virus. Lees hoe je…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: The Italian Voice, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.symptomen-behandeling.nl/1/verkoudheid_besmettelijk_585561.html
  • http://www.webmd.com/cold-and-flu/cold-guide/flu-cold-symptoms
  • https://www.thuisarts.nl/verkouden/ik-ben-verkouden
  • https://www.thuisarts.nl/griep/ik-heb-griep
  • http://www.merckmanual.nl/mmhenl/print/sec23/ch273/ch273i.html
  • Afbeelding bron 1: Ljupco/Istock.com

Reageer op het artikel "Griep of verkoudheid: verschillen en overeenkomsten"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Griep en verkoudheid
Medische informatie…
Schrijf mee!