InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verkoudheid: verstopte neus, niezen, koorts, keelpijn, hoest

Verkoudheid: verstopte neus, niezen, koorts, keelpijn, hoest

Verkoudheid: verstopte neus, niezen, koorts, keelpijn, hoest Verkoudheid symptomen bestaan uit verstopte neus, niezen, koorts, keelpijn en hoest. Verkoudheid wordt veroorzaakt door een verkoudheidsvirus en kan gepaard gaan met de volgende symptomen: een verstopte neus; niezen; lichte verhoging (koorts); keelpijn (en pijn bij het slikken, slikpijn); hoest (hoesten); hoofdpijn (met soms geringe nekpijn); oorpijn; tranende (rode) ogen; pijnlijke lymfeklieren in de hals; koortsuitslag; verlies van smaak en reuk; enigszins verminderde eetlust; soms extra benauwdheid, vaak raken kaak- en voorhoofdsholte ontstoken, sneller moe of vermoeid. Verkoudheidsvirussen worden bijna altijd overgedragen van mens op mens of via besmette voorwerpen, en deze boosdoeners zijn zeer besmettelijk. Verkoudheid wordt zeer gemakkelijk overgedragen. Goede hygiëne is daarom belangrijk.

Verkoudheid

Wat is (de oorzaak van) verkoudheid?

Verkoudheid wordt veroorzaakt door een verkoudheidsvirus, waarvan er vele soorten bestaan waaronder het RSV-virus, adenovirussen, rhinovirussen en coronavirussen. Bij verkoudheid is het slijmvlies in de luchtwegen ontstoken. Het gaat meestal alleen om het slijmvlies in de neus- en keelholte en/of bijholten. Keelpijn is vaak het eerste verschijnsel van verkoudheid. Daarna volgen symptomen als hoofdpijn, spierpijn en een loopneus. Soms krijgen kinderen bij verkoudheid koorts, dat is een temperatuur van 38º C of hoger. Volwassenen krijgen bijna nooit verhoging van een verkoudheid. Meestal gaat een verkoudheid vanzelf na 1-3 weken over. Bij kinderen duurt het soms iet langer.

Verkoudheid / Bron: Istock.com/DirimaVerkoudheid / Bron: Istock.com/Dirima
Vatbaar
Mensen zijn extra vatbaar voor besmetting met het verkoudheidsvirus als hun conditie door bijvoorbeeld oververmoeidheid, aanhoudende spanning of werkdruk of slechte voeding is verminderd.

Verkoudheid symptomen: verstopte neus, niezen, koorts, keelpijn, hoest

Verkoudheid kan gepaard gaan met de volgende verschijnselen:

Overdracht van het verkoudheidsvirus

De virussen zijn aanwezig in druppeltjes snot, slijm en speeksel. Door praten, hoesten of niezen worden deze virussen door de lucht verspreid. Virussen kunnen ook overgedragen worden via handen en voorwerpen, zoals een deurknop, een toetsenbord van een computer, een telefoon, enz. Als iemand na het vastpakken van een besmet voorwerp, zijn mond, neus of ogen aanraakt, dan kan hij besmet worden. De weerstand van de persoon speelt hierbij een belangrijke rol.

Verkoudheid besmetting voorkomen

Mensen die verkouden zijn, zijn besmettelijk vanaf het moment dat de klachten ontstaan aan neus of keel. Na een paar dagen neemt over het algemeen de besmettelijkheid af.

Besmetting voorkomen
Besmetting kan voorkomen worden door de volgende maatregelen in acht te nemen:
  • was regelmatig de handen met water en zeep;
  • raak zo min mogelijk mond, neus of ogen aan, zodat virussen niet overbracht worden naar je lichaam.
  • droog de handen altijd af met een schone (papieren) doek;
  • droog nooit je handen af aan een stoffen handdoek waar andere mensen ook hun handen aan afdrogen of waar uzelf eerder je handen aan hebt afgedroogd;
  • nies of hoest bij voorkeur in de holte van je elleboog, of eventueel in een papieren zakdoek die je slechts eenmaal gebruikt en na gebruik weggooit;
  • maak voorwerpen zoals deurklinken en toetsenborden regelmatig schoon.
  • was regelmatig het beddengoed en op 60°C;
  • was regelmatig de stoffen knuffelberen van de kinderen;
  • ventileer doorlopend woon- en slaapruimten;
  • vermijd indien mogelijk contact met besmette mensen.

Huisarts onderzoekt kind / Bron: Istock.com/michaeljungHuisarts onderzoekt kind / Bron: Istock.com/michaeljung

Wanneer huisarts raadplegen bij verkoudheid?

Baby's en kinderen

Overleg bij baby's jonger dan drie maanden als die langer dan één dag een temperatuur van 38ºC of hoger hebben en bij baby's die jonger zijn dan zes maanden die oorpijn hebben of moeten hoesten. Het is ook verstandig een arts te raadplegen bij kinderen die langer dan vijf dagen hoesten en bij kinderen van zes maanden tot twee jaar oud, die langer dan 24 uur oorpijn hebben of die ouder zijn dan twee jaar, die langer dan drie dagen oorpijn hebben.

Volwassenen

Volwassenen doen er goed aan contact op te nemen met de huisarts bij benauwdheid of als er bloed of veel slijm loskomt bij het hoesten, of als het hoesten langer dan twee weken duurt. Ook bij koorts die langer duurt dan drie dagen (bij verkoudheid) of als de koorts terugkomt na een periode koortsvrij te zijn geweest, is contact met de huisarts op zijn plaats. Ten slotte is het langer dan vijf dagen bestaan van pijn in bovenkaak, kauwpijn, kiespijn of pijn bij het voorover bukken of het langer dan 7 dagen duren van keelpijn, reden om advies in te winnen.

Raadpleeg bij twijfel of bij het signaleren van in jouw ogen verontrustende symptomen, altijd de huisarts.

Verkoudheid behandelen

Normaal gesproken gaat een verkoudheid na 1-3 weken vanzelf over.

Algemene maatregelen

Zorg voor een goede nachtrust, en voor een goede luchtvochtigheid en ventilatie in de leefomgeving. Daarnaast is het van belang gezond te eten voldoende te drinken.

Neus snuiten of ophalen?

Vermijd het om frequent en krachtig de neus te snuiten. Dit prikkelt namelijk het slijmvlies in de neus, dat al geïrriteerd en ontstoken is. Ook zorgt (krachtig) snuiten ervoor dat besmet slijm in de voorhoofdsholten en oren kan komen. Dit kan een voorhoofdsholteontsteking of een oorontsteking veroorzaken. Het is verstandiger de neus op te halen waardoor het slijm uit de bijholten weggezogen wordt, en het snuiten achterwege te laten.

Stomen

Bij sommige mensen geeft stomen met heet water verlichting van de klachten, doch het versnelt de genezing niet. Het is van belang het hoesten niet te onderdrukken met allerlei middeltjes. Hoesten heeft namelijk een belangrijke functie: het houdt de luchtwegen schoon.

Zoutwaterdruppels

Zoutwaterdruppels en xylometazoline-druppels kunnen helpen bij een verstopte neus.

Niet roken

Voorkom blootstelling aan sigarettenrook, want dit irriteert de slijmvliezen en vertraagt de genezing aanzienlijk.

Paracetamol

Tegen koorts kun je desgewenst paracetamol nemen; voor kinderen is er kinderparacetamol (paracetamol speciaal voor kinderen) Geef kinderen geen pijnstillers met acetylsalicylzuur, vanwege een verhoogde kans op het syndroom van Reye.

Dropje bij keelpijn

Bij keelpijn kun je het beste op een snoepje of dropje zuigen.

Weerstand verhogen

Gebruik Sambucol om je weerstand te vergroten en verkoudheid effectief te bestrijden. Sambucol is geconcentreerde vlierbesextract met bewezen antivirale werking.

Complicaties

Een verkoudheid is de meest voorkomende oorzaak van een piepende ademhaling (stridor) bij kinderen die astma hebben. Een verkoudheid leidt soms tot bronchitis, een longontsteking, een middenoorontsteking of bijholteontsteking. Een secundaire bacteriële infectie komt slechts zelden voor. Voorts kan verkoudheid leiden tot een dikke en ontstoken huig (uvulitis).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips tegen verkoudheidVerkoudheid is een onschuldige ziekte die vanzelf overgaat. Toch kan het erg vervelend zijn. Je hebt voortdurend een loo…
Wat te doen bij een verkoudheid?Wat is een verkoudheid? Een verkoudheid is een reactie van het lichaam op een infectie van de bovenste luchtwegen. binne…
Griep of verkoudheid?Griep of verkoudheid?Je voelt je niet zo lekker. Je neus snottert en je hoest wat. Men zegt dan al snel dat ze een ‘griepje’ hebben, maar dat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/gpointstudio
  • http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/Influenza/faq-griep-verkoudheid.jsp#index_11
  • http://www.kring-apotheek.nl/zz/zz40.html
  • http://www.google.nl/search?hl=nl&safe=active&q=hoofdpijn+duizelig&meta=&aq=f&oq=
  • http://forum.dutchbodybuilding.com/f172/flink-verkouden-86086/
  • http://www.symptomen-behandeling.nl/1/snotneus_verhelpen_verkoudheid_847380_0.html
  • http://www.dokterdokter.nl/mijn-kind/peuter-kleuter/article/5684/verkoudheid-soms-erger-dan-griep
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/Dirima
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/michaeljung
  • Afbeelding bron 3: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Verkoudheid: verstopte neus, niezen, koorts, keelpijn, hoest"

Reacties

Fleur, 18-10-2016 06:56 #5
Ik heb keelpijn en ben verkouden, hoe kan ik dit zo snel mogelijk weg hebben? Reactie infoteur, 19-10-2016
In dit artikel ga ik in op hoe je keelpijn het beste kunt behandelen: https://goo.gl/GlOdpM. Zelf heb ik goede ervaring met Sambucol en extra vitamine C bij het bestrijden van verkoudheid. Het is dan wel belangrijk om hier z.s.m. mee te beginnen, dus zodra de verkoudheidsklachten zich aandienen.

Ziek, 05-06-2015 16:18 #4
Hallo mijn dochter heeft nu al 1 week griep ze wil er graag van af. Ze heeft alle symptomen van de griep hoe kan het zo snel mogelijk over gaan?
groetjes de moeder van de zieke dochter Reactie infoteur, 06-06-2015
Ook in de zomermaanden komt sporadisch griep voor. Het virus kan zich echter niet meer zo goed verspreiden en de symptomen zijn door de bank genomen milder. Ik heb een apart artikel geschreven over wat je kunt doen tegen griep en wanneer je het beste de huisarts kunt raadplegen: http://goo.gl/RqHEpR

Ronald van Onselen, 08-03-2013 13:57 #3
Ik ben verkouden geweest en dat is weer goeddeels over. Maar na zo'n 4 weken nog steeds geen smaak en geur. Is daar iets over te zeggen hoe ik daar vanaf kom. Ik ben 66. De reactie van 24-02-13 las ik van een tijdelijke beschadiging. Heeft het zijn na pakweg 6 weken naar de huisarts te gaan of is het een kwestie van reuk-en smaakloos uitzieken? Reactie infoteur, 01-04-2013
Vaak herstelt de reuk en daarmee de smaak vanzelf weer, nadat de verkoudheid is verdwenen. Ht reuk- en smaakvermogen kan echter ook langdurig (en soms zelfs blijvend) zijn aangetast. Lees hier verder: http://alturl.com/7fker

Lilian Slot, 24-02-2012 10:03 #2
Ik ben sinds 2 weken goed verkouden met name neusverkouden. Maar na de eerste week verdween mijn smaak en reuk. Best akelig. de huisarts vertelde dat dat wel overgaat. heb n neusspray maar mag die maar 5 dagen gebruiken. Mijn neus is goed open alleen praat ik wel nog nasaal? Hoe lang kan mijn smaak en reukvermogen nog wegblijven? Reactie infoteur, 24-02-2012
Reuk en smaak zijn nauw met elkaar verbonden. We ruiken minder als we de neus dichtknijpen. Ook verstopping van de neus als gevolg van een neusverkoudheid tijdelijk tot reukverlies aanleiding geven. De reukzin is dan verminderd doordat geuren de geurreceptoren niet kunnen bereiken. Het reukvermogen heeft invloed op de smaak. Daardoor merken verkouden mensen vaak dat hun voedsel niet meer lekker smaakt. Als gevolg van een influenzavirus (griep) of verkoudheidvirus, kunnen de cellen van het reukorgaan tijdelijk beschadigd. Sommige mensen kunnen na een griep verscheidene dagen of zelfs weken niet goed ruiken of proeven.

Jan Pellemans, 01-04-2011 22:06 #1
Verkoudheid door een virus. Is het in de winter lang buiten staan te praten echt ongevaarlijk? Loopt de conditie dan misschien zo snel terug zodat de virus zijn kans krijgt? Dit ook bij b.v. zonder hoofddeksel fietsen in de natte sneeuw (eigen ervaring: foute boel!) Reactie infoteur, 06-04-2011
Van kou word je inderdaad sneller verkouden. Ook blijkt een gedeelte van de bevolking extra gevoelig te zijn voor het frequent oplopen van een verkoudheid. Dit blijkt uit een onderzoek onder 180 gezonde Engelse studenten. De onderzoekers verklaarden hun resultaten door een intense vasoconstrictie (= het vernauwen van de bloedvaten door de daar aanwezige spieren) in de bovenste luchtwegen door de kou. Eerdere onderzoeken toonden dit al aan. De vasoconstrictie kan leiden tot een verminderde afweer tegen respiratoire (= met betrekking tot de ademhaling) infecties. Door die vasoconstrictie zijn er minder 'witte bloedcellen' in de luchtwegen aanwezig om virussen en andere ongewenste binnendringers te bestrijden en tegen te houden. Dus warm kleden in de winter! (Bron: http://www.henw.org/archief/volledig/id451-koude-voeten-natte-neuzen.html).

Het onderzoek betreft:
Johnson C, et al. Acute cooling of the feet and the onset of common cold symptoms. Fam Practice 2005;22:608-13.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 22-07-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Griep en verkoudheid
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!