InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Griep of verkoudheid?

Griep of verkoudheid?

Griep of verkoudheid? Je voelt je niet zo lekker. Je neus snottert en je hoest wat. Men zegt dan al snel dat ze een ‘griepje’ hebben, maar dat is niet terecht. De meeste keren gaat het om een verkoudheid, doe onterecht als griep bestempeld wordt. In dit artikel worden de verschillen tussen griep en verkoudheid besproken. Wellicht kan verwarring tussen deze twee infecties hierdoor de wereld uit geholpen worden.

Griep

Griep wordt veroorzaakt door het influenza virus. De infectie verloopt via de luchtwegen. Griep zorgt voor aanzienlijke symptomen, zoals hoge koorts, keelpijn, zware vermoeidheid en pijn over het hele lichaam. Ook zorgt griep elk jaar voor aanzienlijke sterfte. Elk jaar krijgen 80.000 Nederlanders griep. Bij een epidemie gaan er in Nederland ongeveer 1000 tot 2000 mensen direct aan griep of de gevolgen van dit virus dood. Dit gebeurt vooral in de risicogroepen. Dit zijn onder andere oudere mensen en mensen met Diabetes Mellitus en hart- en longaandoeningen.

De risicogroepen kunnen een griepprik krijgen. Dit beschermt ze voor een groot deel tegen infectie, maar geeft geen garantie. Door mutaties in het virus ontstaan er elk jaar nieuwe griepvirussen die niet in het vaccin zijn opgenomen. Hier kan men dus ook geen volledige immuniteit tegen opbouwen.

Voor griep is in principe geen behandeling nodig. Het lichaam kan uiteindelijk zelf een oplossing vinden tegen de infectie. Het is wel belangrijk om goed uit te ziekten. Bij mensen met een defect in de immuniteit, zoals mensen met AIDS, moet er wel behandelt worden. Zij kunnen zelf niet tegen het virus vechten.

Verkoudheid

Verkoudheid wordt veroorzaakt door een infectie door een virus. Deze infectie vindt plaats in de neus en keel. Symptomen kunnen zijn: niezen, loopneus, een verstopte neus, keelpijn, hoesten, hoofdpijn, moeheid. In sommige gevallen heb je ook last van rode, jeukende ogen. Het is de meest voorkomende infectie bij mensen. Het komt bij volwassenen ongeveer 2 a 4 keer per jaar voor, en kinderen kunnen zelfs 12 keer per jaar verkouden worden. Hierdoor zou je vermoeden dat voor dit virus geen immuniteit opgebouwd kan worden, maar dat is niet waar. Er zijn echter honderden verschillende verkoudheidsvirussen, waardoor met elke keer met een nieuw virus geïnfecteerd wordt.

In tegenstelling tot wat men vaak denkt, kan verkoudheid niet door kou veroorzaakt worden. Hier is veelvuldig onderzoek naar gedaan, maar er is nooit een verband gevonden. Je moet dus altijd in aanraking komen met het virus om verkouden te worden. Er is wel aangetoond dat verkoudheden meer voorkomen in de koude maanden dan in de warme maanden.

Voor verkoudheid is in principe geen medicatie nodig. Dit gaat vanzelf weer over. Het is wel aan te raden wat rustiger aan te doen, en warm te blijven. Bij een verstopte neus kan eventueel neusspray gebruikt worden. Ook kan een paracetamol wat verlichten.

Griep of verkoudheid?

Waaraan kan je herkennen dat je griep of verkoudheid hebt? Daar zitten een aantal goed herkenbare verschillen tussen. Allereerst beginnen de klachten bij verkoudheid geleidelijk, terwijl ze bij griep acuut, dus binnen 3 uur, beginnen. Bij griep heb je koorts, een hoge temperatuur die soms stijgt tot 40 a 41 graden. Bij verkoudheid heb je meestal geen last van koorts. Als je griep hebt heb je last van je hele lichaam. Hierbij komt vooral spierpijn en verspringende pijnen voor. Deze zijn erg heftig. Als je verkouden bent heb je hier geen of slechts weinig last van. Vermoeidheid en algemene malaise (niet goed voelen) komt bij griep heel duidelijk voor, terwijl dit bij verkoudheid maar matig ervaren wordt. Bij beide infecties heb je last van keelpijn. Bij griep heb je dan ook een hele rode keel. Bij verkoudheid heb je naast keelpijn ook last van een loopneus of gesnotter. Ook heb je bij beide infecties last van hoesten. Bij griep is dit echter een droge hoest, terwijl bij verkoudheid een productieve hoest voorkomt (je hoest slijm op). Ten slotte heb je bij griep nog last van koude rillingen. Hier heb je bij verkoudheid geen last van.
© 2007 - 2019 Parisgirl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Griep: ernstig of valt het wel mee?Griep: ernstig of valt het wel mee?Griep: veel mensen praten over griep wanneer ze zich wat ziek voelen. Daardoor lijkt het alsof griep zeer veel voorkomt.…
De juiste diagnose: Griep of verkoudheidWie in deze dagen, geplaagd van keelpijn en hoesten, een apotheek bezoekt en daar op medische hulp hoopt, moet weten of…
Wat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandVeel mensen krijgen er bijna elk jaar mee te maken: de griep. Maar wat is de griep eigenlijk? Waar wordt het door veroor…
Griep: verschijnselen en behandeling en de griepprikGriep: verschijnselen en behandeling en de griepprikMensen zeggen al gauw dat ze grieperig zijn, maar vaak is het dan alleen maar een flinke verkoudheid. Griep komt veel vo…

Reageer op het artikel "Griep of verkoudheid?"

Reacties

Ikhebeenvraag, 19-05-2015 08:16 #6
Ik weet niet wat ik heb: moeilijk ademen (alleen door mond), verstopte neus, keelpijn, soms buikpijn, heel soms hoofdpijn. Wat heb ik? En soms ook rillingen.

Lotte, 11-12-2013 22:40 #5
Ik heb alles wat bij griep staat… Rillingen, spierpijn, pijnsteken vooral in mn buik, keelpijn, hoesten, zware vermoeidheid, hoofdpijn (duizelingen)… Maar geen koorts. Ik vraag me dus heel erg af of ik nu griep heb of een verkoudheid met toevallig veel andere symptomen…

Ans de Wijn, 28-02-2013 07:58 #4
Helaas griep opgelopen een week geleden, het begon met algemene malaise, daarna koude rillingen, niet meer warm kunnen worden. Diarree en algemeen ongemak, na 3 dagen heftige spierpijn over het gehele lichaam. Onrust in het lichaam, kan niet stil zitten c.q. liggen. Is zo ernstig dat ik kan van de onrust nauwelijks een paar uur slapen. Is dit normaal, wat is er tegen te doen?
Met vriendelijke groet, Ans Reactie infoteur, 11-04-2013
Best Ans,

Sorry dat ik zo laat reageer. Ik hoop dat je inmiddels opgeknapt bent. Mocht dat niet zo zijn dan zou je contact op kunnen nemen met je huisarts. Over het algemeen moet griep binnen drie weken over zijn, tenzij je tot een risicogroep behoort kan dit zonder behandeling. De huisarts kan je eventueel wel iets voorschrijven mochten de symptomen te zwaar zijn

John van Krakel, 25-02-2012 23:11 #3
Er zijn wel een aantal dingen die je kan dan om bijna geheel imuun te worden tegen verkoudheid. Neem wat flessen mee als je ergens naar de zee gaat en vul die flessen met zeewater. Daarna moet je het zeewater in je neus spoelen en via je neus innemen.

Luuk, 07-01-2012 17:19 #2
Duidelijk artikel, maar als ik dan bij het stukje 'Griep of verkoudheid' kom voldoe ik aan nagenoeg alle symptomen van zowel verkoudheid als griep.

Ammerlaan-Beuken, 16-12-2010 19:32 #1
Heel duidelijk artikel, zeer bedankt. eindelijk eenvoudig en heldere uitleg van verschil verkoudheid en groep.

Infoteur: Parisgirl
Gepubliceerd: 23-11-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!