InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Geen griep en verkoudheid deze winter!

Geen griep en verkoudheid deze winter!

Geen griep en verkoudheid deze winter! Geen griep of verkoudheid deze winter, maar gezond blijven! Hoe wordt griep veroorzaakt? Wat is het verschil tussen griep en een verkoudheid? Wanneer verschijnen de eerste griep verschijnselen na besmetting? Is griep en een verkoudheid te voorkomen? Geen griep of verkoudheid is zorgen niet besmet te raken met het virus. Een verhoogd immuunsysteem is belangrijk en weten hoe we de griepbesmetting kunnen stoppen. Nog enkele fabels over griep op een rijtje en we blijven deze winter gezond.

Oorzaak

Hoe wordt griep veroorzaakt? Griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus, het griepvirus. Er bestaan drie verschillende types: A, B en C griep virus. Het A type virus veroorzaakt de meest ernstige vorm van griep.

Besmet

Hoe raakt iemand besmet met het griep virus? Een griepvirus verspreid zich in de lucht via zeer kleine “speekseldruppeltjes.” Het is bijzonder besmettelijk! Door in aanraking te komen met deze besmette lucht, via de ademhaling of aanraking, kunnen de griepvirussen doordringen in het:
  • Neusslijmvlies,
  • Luchtpijp en de
  • Bronchiën.
Ook contact via de handen kan een griepvirus zich verspreiden en worden overgedragen. Een griepvirus is zeker te voorkomen.

Verschil

Wat is het verschil tussen een griep en een fikse verkoudheid? De symptomen van zowel een griep als een verkoudheid lijken sterk op elkaar:
  • Loopneus,
  • Keelpijn,
  • Waterige ogen,
  • Hoesten,
  • Kuchen,
  • Niezen.

Verkoudheid:

Bij een verkoudheidsvirus verdwijnen de lichamelijke klachten na een paar dagen weer.

Griep:

Wie besmet is met het griepvirus, wordt na de eerste symptomen van griep binnen enkele uren echt ziek en heeft daarbij de volgende griep symptomen:
  • Hoofdpijn,
  • Spierpijn,
  • Koorts en vaak zelfs hoge koorts.
Wie een echte griep heeft is al snel minimaal een week uit de running. Na een stevige griep kan het echt enkele weken duren voordat iemand zich weer echt fit voelt.

Incubatie

Wat is de incubatietijd van griep en een verkoudheid?
Na in aanraking te zijn gekomen met het griepvirus of met een verkoudheidvirus, kan het tussen 1 a 7 dagen duren voordat iemand echt ziek begint te worden. Gemiddeld ontstaan de eerste griepsymptomen na 2 a 3 dagen.

Voorkomen

Is griep en een verkoudheid te voorkomen? De enige echt bewezen preventiemethode tegen de griep en een verkoudheid is de “griepprik.” Wel kan de weerstand worden verhoogd door het extra innemen van vitamine C en Echinaforce.
Antivirale middelen zoals:
  • Tamiflu en
  • Relenza
helpen om griep te voorkomen, zij zwakken de griepverschijnselen af en remmen de griepbesmetting. Deze antivirale middelen kunnen de griepprik niet vervangen.

Immuunsysteem

Een zeer krachtig middel om het immuunsysteem te versterken is: lachen! Voldoende slapen als er een griepvirus gaande is, is bijzonder belangrijk. Minimaal 7 a 8 uur slaap per nacht.

Stop de verspreiding

Hoe kan iemand er voor zorgen niet besmet te raken met het griepvirus of met een verkoudheidvirus? De weerstand verhogen en op peil houden is een vereiste. Zorg dat iemand die de griep heeft niet in je gezicht hoest, kucht of niest en was met zeer grote regelmaat de handen.

Antibiotica

Eenmaal de griep of een verkoudheid te pakken? Het aller beste wat gedaan kan worden als iemand toch de griep heeft: uitzieken! Helpt antibiotica tegen griep? Omdat griep veroorzaakt wordt door een griepvirus heeft antibiotica geen zin. Hoofdpijn en spierpijn kunnen wat verzacht worden door koortswerende en pijnstillende middelen zoals paracetamol of ibuprofen.

Verkorten

Kunnen antivirale middelen de griep of verkoudheid verkorten? Antivirale middelen kunnen de ziekteperiode met een dag a 2,5 dag verkorten.

Koorts

Wanneer heeft iemand koorts? Als de temperatuur stijgt tot 37.9 º, heet het verhoging. Boven de 38.º heeft iemand koorts.

Fabels

Enkele grote griepfabels op een rijtje:
  • Iemand krijgt griep door in de winter zonder jas naar buiten te gaan: Nee, niet waar, maar het zal wel een aanslag zijn op je weerstand.
  • Van een fikse griep kan je binnen een paar dagen herstelt zijn: Nee, niet waar, iemand met een flinke griep is minimaal een week uit de running, om helemaal fit te zijn na een griep kan zelfs enkele weken duren,
  • Antibiotica kan griep genezen: Nee, niet waar, een griepvirus is niet te genezen met antibiotica,
  • Als iemand griep en koorts heeft hoeft men niet naar de huisarts: Nee, niet helemaal waar: bij (hoge) koorts altijd de huisarts waarschuwen! Kinderen en koorts: altijd de huisarts waarschuwen! Baby´s en jonge kinderen met griepverschijnselen: altijd de huisarts waarschuwen!

Dit artikel is onderdeel van de special: Verkoudheid en griep.
Gerelateerde artikelen
Griep, oorzaken, symptomen en behandelingHet griepvirus (influenzavirus) geeft besmetting van de slijmvliezen van de luchtwegen. Dit betekent dat de slijmvliezen…
RS-virus, infectie van de luchtwegenRS-virus, infectie van de luchtwegenHet RS virus is verwant aan het griepvirus. Vooral in de maanden vanaf oktober tot en met april komt deze ziekte voor. D…
Zorg dat je geen griep krijgtDe griep, iedereen heeft het wel eens. Het is een vervelende ziekte welke wordt veroorzaakt door een virus. Lees hoe je…
Wat te doen bij griep: besmetting, risicogroepen, symptomenWat te doen bij griep: besmetting, risicogroepen, symptomenWat te doen bij griep? Als je besmet bent met het griepvirus dan worden bepaalde symptomen zichtbaar. Door te letten op…
De griep voorkomen en genezen. De vijf belangrijste vragen!De griep voorkomen en genezen. De vijf belangrijste vragen!Jaarlijks is hij er weer, de griep. Jaarlijks krijgen gemiddeld zo'n 10% van de volwassenen en 30% van de kinderen te ka…
Bronnen en referenties
  • Libelle no 42 Oktober 2008: Blijf de griep voor - Mmv huisarts Jan Mulder http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/45260-besmetting-griepvirus-voorkomen.html http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/kinderen/44588-kinderen-griep-en-verkoudheid-voorkomen-en-bestrijden.html http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/30116-griep-voorkomen-en-bestrijden.html http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/29462-verkoudheid-voorkomen-en-bestrijden.html

Reageer op het artikel "Geen griep en verkoudheid deze winter!"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 05-11-2010
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!