InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat te doen bij griep: besmetting, risicogroepen, symptomen

Wat te doen bij griep: besmetting, risicogroepen, symptomen

Wat te doen bij griep: besmetting, risicogroepen, symptomen Wat te doen bij griep? Als je besmet bent met het griepvirus dan worden bepaalde symptomen zichtbaar. Door te letten op de signalen die je lichaam afgeeft kun je zien of je te maken hebt met een echte griep. Als je tot één van de risicogroepen behoort is het verstandig de huisarts te raadplegen of een vaccin goed is. Door goed op je gezondheid te letten kun je snel genezen van een besmetting met een influenzavirus. Een goede gezondheid is de basis voor een snel herstel van griep.

Symptomen van de griep

Griep en een zware verkoudheid worden vaak door elkaar gebruikt. Griep wordt veroorzaakt door het influenza virus, dit is een anders virus dan het virus dat een zware verkoudheid veroorzaakt. Griep lijkt op een zware verkoudheid, echter kan er dan ook sprake zijn van koorts, koude rillingen, keelpijn en een droge hoest. Als je de griep hebt dan lig je enkele dagen in bed omdat je erg moe bent en je lamlendig voelt.

Naast deze symptomen zijn andere signalen van griep:
  • slechte eetlust
  • snel buiten adem zijn
  • vermoeidheid
  • slecht slapen
  • hoofdpijn
  • stijve, pijnlijke ledematen
  • spierpijn

Besmetting met het influenzavirus (griep)

Een besmetting met griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus. Griep is erg besmettelijk. Door te hoesten of te niezen kun je gemakkelijk worden besmet, of iemand anders besmetten. Als je de griep hebt is het erg verstandig om hygiënisch te handelen.
Papieren zakdoekjes helpt bijvoorbeeld om het verspreiden tegen te gaan. Als je moet hoesten bedek dan je mond en was vaker je handen.

Het influenzavirus bestaat uit drie typen: A, B en C. Tegen de eerste twee typen kun je een vaccin halen bij de huisarts. De meeste vaccins werken ongeveer zes maanden. Het derde type, C, veroorzaakt verkoudheid. Dit is vooral te zien bij kinderen. Schoolgaande kinderen vormen dan ook een grote besmettingshaard voor de verspreiding van het influenzavirus. Door intensief contact wordt de kans op besmetting aanzienlijk groter.

Risicogroepen griepbesmetting

Bepaalde groepen mensen lopen eerder kans op een besmetting met het griepvirus. Dit heeft te maken met de natuurlijke weerstand van het lichaam. Deze groepen zijn:

  • kinderen
  • volwassenen van 50-plus
  • mensen met verminderde weerstand

Als je als oudere het griepvirus krijgt dan loop je verhoogde kans op een longontsteking of andere infecties. Dit komt doordat de weerstand van je lichaam minder goed is. Een goede gezondheid is dus erg belangrijk om snel te kunnen herstellen van de griep.

De bestrijding van griepvirussen

Influenzavirussen veranderen snel. Hierdoor zijn ze moeilijk te bestrijden. Een ontwikkelt vaccin kan een nieuwe mutatie van het virus niet stoppen omdat het virus-dna niet wordt herkend. Omdat het griepvirus zo besmettelijk is vindt er een razendsnelle verspreiding plaats over de hele wereld bij een nieuwe variant. Hierdoor kunnen vele mensen sterven.

Wetenschappers proberen wel in te spelen op nieuwe varianten van griepvirussen, echter dit is lastig omdat je niet precies weet hoe een nieuwe variant eruit zal zien. Pas als een nieuwe variant bekend is geworden, een uitbraak van een nieuw virus, kan het vaccin worden ontwikkeld.

Snel herstellen van griep

Als je snel wilt herstellen van de griep dan is een gezond lichaam een belangrijke voorwaarde. Met een goede gezondheid herstel je sneller. Ook is de kans kleiner dat je de griep krijgt. Als je dan toch eenmaal de griep hebt dan is het verstandig het een paar dagen rustig aan te doen. Een middel dat bij het verhogen van de weerstand kan helpen is Echinaforce.

Wat te doen bij griep?

Door veel te drinken wordt het vochtgehalte van je lichaam op peil gehouden. Je verliest namelijk veel vocht door de koorts. Zorg ook voor voldoende frisse lucht.

Middelen voor volwassenen die kunnen helpen bij het herstel zijn onder andere:
  • Echinaforce
  • Antigrippine
  • Nisyleen druppels of tabletten
  • Tussistin hoestsiroop of siroop suikervrij of zuigtabletten
  • Nisyspray

Middelen die kinderen kunnen helpen bij het herstellen van griep zijn onder andere:
  • Nisykind
  • Kinditherm zetpillen
  • Tussikind siroop suikervrij of
  • Tussikind tabletten
  • Rinikind neusspray
© 2010 - 2019 Jozzie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Over griep, de griepprik en verschil verkoudheid/griepOver griep, de griepprik en verschil verkoudheid/griepHet griepseizoen begint binnenkort en de griepprik wordt weer gegeven. Mensen die in een risicogroep vallen krijgen een…
Griep voorkomen met echinaceaGriep voorkomen met echinaceaWanneer er sprake is van een uitbraak van de griep in Nederland wil iedereen zich zo goed mogelijk beschermen en bij voo…
Wat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandVeel mensen krijgen er bijna elk jaar mee te maken: de griep. Maar wat is de griep eigenlijk? Waar wordt het door veroor…
Middeltjes tegen keelpijn, griep en verkoudenheidJe hoeft niet altijd meteen naar de dokter te lopen wanneer je een beetje verkouden bent. Ontdek hier enkele natuurlijke…
Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep of verkoudheid deze winter, maar gezond blijven! Hoe wordt griep veroorzaakt? Wat is het verschil tussen grie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Qimono, Pixabay

Reageer op het artikel "Wat te doen bij griep: besmetting, risicogroepen, symptomen"

Reactie

Gerda Wolter-Kees, 17-09-2013 22:49 #1
Het begon met keelpijn, vervolgens koude rillingen, kletsnat beddengoed, werkelijk ongelooflijk nat 's nachts.hoofdpijn, vreselijk hoesten zonder ophouden, met overgeven.
huisarts zegt het is een virus, geen bacterie. Er wordt bloed geprikt voor zuurstofonderzoek, krijg er geen medicijn voor. heb reuma artritus, en slik daarvoor methotrextaat. Dan komt bij het hoesten, groene en gele klodders uit mijn keel, de week er na taai slijm, krijg het haast niet uit mijn mond, de hele dag door, nu is dat veel minder vandaag. wat heb ik toch?

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 19-10-2010
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!