InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De bof en bofvaccinatie

De bof en bofvaccinatie

De inenting tegen de bof beschermt waarschijnlijk niet genoeg tegen de ziekte. Dit is gebleken uit onderzoek in Amerika. De bof kan als iemand de aandoening op latere leeftijd krijgt ernstige consequenties hebben. Mannen kunnen door de bof onder andere onvruchtbaar door worden. Maar ook een onsteking van het hersenvlies is mogelijk door de bof.

Inentingen tegen de bof

In de VS worden kinderen sinds 1967 ingeënt tegen de bof. Dat gebeurt door middel van twee prikken, net zoals dat in Nederland het geval is.

De bof: de ziekte zelf beschermt beter dan de vaccinatie

Uit onderzoek in Amerika is gebleken dat mensen die als kind de twee vaccinaties hebben gehad niet beter beschermd zijn tegen de ziekte dan mensen die de ziekte als kind zelf kregen. Van de mensen die waren ingeënt bleken 90 procent de benodigde antistoffen te hebben opgebouwd. Mensen die helemaal niet waren ingeënt (geboren tussen 1949 en 1956) hadden zelf veel meer bescherming opgebouwd. Bij hen werd bij 93,4 procent antistoffen tegen de bof aangetroffen.

Studenten erg vatbaar voor de bof

Studenten blijken erg vatbaar voor de bof. Dit komt omdat zij met grote groepen samen zijn en vrij intensief contact hebben. Ook als zij twee prikken hebben gehad blijkt nog dat de ziekte massaal kan uitbreken. Door een uitbraak in 2006 werden bijvoorbeeld ruim 6500 mensen ziek en schoolcampussen waren de haard van de uitbraak.

Misschien een derde bofprik nodig voor de bof

Volgens epidemiologen zou het helpen als er nog een derde vaccinatie tegen de bof zou worden gegeven. Ook kan het helpen de tweede prik pas te geven tijdens de adolescentie. Jongeren zitten dan namelijk in een periode waarin het risico op besmetting het grootst is en het vaccin zou dan haar werk op een moment kunnen doen dat de jongeren dat nodig hebben.

Immuun voor de bof

Steeds minder mensen zijn immuun voor de bof. Dit komt omdat zij de bof op de kinderleeftijd niet hebben gehad. Dit betekent echter ook dat een groot deel van de mensen afhankelijk is van een vaccin. Het vaccin dus dat in lang niet alle gevallen werkt.

Inentingen tegen de bof in Nederland

In Nederland worden kinderen sinds 1987 twee keer ingeënt tegen de bof. Tegelijkertijd krijgen zij een prik tegen mazelen en rode hond. Deze injectie wordt aangeduid als bmr-prik. Ondanks dat zijn er zo nu en dan toch grote uitbraken van de bof. Begin 2010 kwam de bof weer heel veel voor in de zogenaamde studentensteden.

Wat is de bof?

De bof is een ontsteking van de oorspeekselklieren. Mensen met de bof hebben (hoge) koorts en opgezwollen wangen. Bij kinderen is de ziekte vaak niet zo heel ernstig. Volwassenen echter kunnen er heel ziek van worden. De infectie kan tot ernstige complicaties leiden zoals een ontsteking van het hersenvlies of de inwendige geslachtsorganen. Deze ontsteking kan er toe leiden dat mannen onvruchtbaar worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad Journal of Infectious Diseases

Reageer op het artikel "De bof en bofvaccinatie"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!