Krijg ik de griep? De eerste tekenen van de griep, en tips

Krijg ik de griep? De eerste tekenen van de griep, en tips Je werd vanochtend wakker met een dof gevoel in je hoofd en na een eerste kop koffie beginnen je spieren opeens pijn te doen. Krijg je de griep? Er zijn een aantal tekenen waaraan je een griep kunt herkennen. Lees in dit artikel alles over de symptomen van griep en wat je tegen de griep kunt doen.

De eerste tekenen

Een griepje, ook wel besmetting met het influenza-virus genoemd, begint meestal met een aantal 'vage' klachten. Je hebt een dof gevoel in je hoofd, spierpijn, weinig zin in eten of erg branderige ogen. Hoewel je klachten in het begin nog vaag zijn, je kunt bijvoorbeeld nog prima doorwerken, zal hier snel verandering in komen. De spierpijn wordt erger, het kloppende gevoel in je hoofd begint vervelend te worden en je keel voelt schraal aan. Het is duidelijk; je hebt een griepje te pakken. De meeste vormen van griep beginnen met wat vage klachten die binnen een aantal uren uitgroeien tot 'ernstige' klachten. Maar hoe weet je nu zeker dat je de griep hebt, en niet één of ander virus?

Is het een griepje, of...?

Het is lastig om voor jezelf vast te stellen of je ook daadwerkelijk de griep hebt. Symptomen die bij de griep horen zijn meestal namelijk niet erg specifiek. Veel andere ziektes beginnen namelijk met dezelfde klachten. Er zijn een twee dingen die je kunt doen om min of meer vast te stellen of je de griep hebt:
  • Laat het met een test vaststellen bij de huisarts
  • Bedenk of er in je (werk)omgeving veel zieke mensen zijn
Labaratoriumonderzoek kan vaststellen, aan de hand van je bloed, of je griep hebt of iets anders. Je kunt hiervoor een test aanvragen bij de huisarts. De test zal uitwijzen of je een infectie met één van de drie (type A,B en C) influenzavirussen hebt. Wanneer je een gezond (volwassen) persoon bent, zal de huisarts een dergelijke test bij jou waarschijnlijk afraden. Dit omdat een het meestal een dag of twee duurt voordat je het resultaat van het bloedonderzoek krijgt. En daar komt bij dat gezonde, volwassen personen een griepje het beste maar 'gewoon' kunnen uitzieken. Wanneer er in je nabije (werk)omgeving veel mensen met dezelfde symptomen thuiszitten, kun je min of meer vaststellen dat je de griep hebt. Griep is namelijk behoordelijk besmettelijk, zeker wanneer mensen dicht op elkaar werken of staan. Ook een huisarts kan je meestal wel vertellen of de griep 'rondgaat'. Hij of zij krijgt dan veel patiënten met dezelfde klachten op bezoek. Griepjes ontstaan vaker in de herfst- en wintertijd, dus wanneer de letter 'r' weer in de maand zit.

Symptomen

Welke klachten kun je krijgen wanneer je griep hebt? Hieronder volgt een lijstje met symptomen die bij de griep kunnen horen. Soms kun je een slechts een aantal van de symptomen hebben en soms bijna alle symptomen.
  • Koorts
  • Hoofdpijn
  • (Extreme) vermoeidheid
  • Spierpijn
  • Diarree
  • Neusbloedingen
  • Overgeven
  • Koude rillingen
  • Hoesten
  • Niezen
  • Keelpijn
  • Gebrek aan eetlust
Wat veel mensen niet weten is dat koorts typerend is voor griep. Wie geen koorts heeft (koorts duidt een infectie aan) heeft dus waarschijnlijk last van iets anders, bijvoorbeeld van een verkoudheid.

Griep... wat nu?

Heb je veel klachten die duiden op griep, dan is het verstandig om lekker je bed in te duiken en de griep 'uit te zitten'. Een griep duurt meestal een dag of 4,5 en kan een uitloop hebben naar meerdere weken. Het kan dus zo zijn dat je na een week griep nog steeds erg vermoeid bent; je lichaam heeft tijd nodig om zich te herstellen. Zorg dat je ruim de tijd neemt om 'uit te zieken' en ga niet te snel weer aan het werk of naar school. Het kan namelijk zo zijn dat je na infectie met het influenza-virus meer vatbaar bent voor andere virussen. In de praktijk gebeurt het dan ook regelmatig dat mensen die griep hebben gehad daarna nog longontsteking of bronchitis krijgen. Hoewel 'een griepje' vrij onschuldig klinkt en lijkt te zijn, moet je altijd alert zijn. Voor ouderen, mensen met verminderde weerstand of zieke mensen kan een griepje namelijk best gevaarlijk zijn. Wanneer klachten te groot worden en wanneer bijvoorbeeld de koort te hoog oploopt moet onmiddelijk contact worden opgenomen met de huisarts. In veel andere gevallen is het het beste om een flink aantal dagen lekker onder de wol te kruipen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.medicinfo.nl

Reageer op het artikel "Krijg ik de griep? De eerste tekenen van de griep, en tips"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 18-10-2010
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!