InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Griep, ook wel influenza, kan gevaarlijk zijn

Griep, ook wel influenza, kan gevaarlijk zijn

Griep, ook wel influenza, kan gevaarlijk zijn Met griep hebben we vaak te maken. En de mensen denken er eigenlijk best makkelijk over maar is dat ook zo? Is het gevaarlijk dan? vraagt u zich nu af. Ja, griep kan gevaarlijk zijn. Dus ook griep moet men niet onderschatten.

Griep (influenza)

Bij griep denkt men vaak 'ach een griepje'. Maar het is meer dan dat. Het is een besmettelijke infectie ziekte aan de luchtwegen die vaak plotseling optreed. Het komt dan jaarlijks in epidemieën voor. De besmetting vindt meestal plaats in de wintermaanden of het vroege voorjaar en duurt vaak 3 tot 4 maanden. De oorzaak is het influenzavirus.

Als u een echte griep heeft dan voelt u zich vaak heel snel (binnen 2-3 uur) ziek. U krijgt hoge koorts, bonzende hoofdpijn, spierpijn in het hele lichaam, soms met droge hoest en keelpijn. En dan ligt men al gauw een week in bed. De meeste klachten verdwijnen dan na 4 tot 5 dagen. Daarna hebben we vaak nog een week of 2 last van snel vermoeid zijn. We zijn een lange tijd uit ons ritme, en komen niet aan onze dagelijkse bezigheden toe.

U kunt door griep acute bronchitis krijgen omdat het virus het weefsel van de longen beschadigd en het kan ook longontsteking veroorzaken. Men moet een sterk en gezond lichaam hebben wil men een griepinfectie voorkomen. Als iemand een verminderd afweersysteem heeft (zoals bij bijvoorbeeld: suikerziekte, hart-en nierziekten, astma, ouderdom) dan kan het griepvirus te veel energie vragen. En dan kan een bacterie makkelijk voor een infectie zorgen bovenop de infectie aan de luchtwegen. In dit soort gevallen kan griep dodelijk zijn.

Voor wie is griep extra gevaarlijk?

Voor ongeveer 3,5 miljoen mensen in Nederland is de griep extra gevaarlijk. Zij hebben kans op ernstige gevolgen van de griep of komen zelfs te overlijden. De griep is extra gevaarlijk:
  • als u astma of COPD
  • als u diabetes heeft
  • als u last heeft van een hartziekte
  • als u nierproblemen heeft
  • als uw weerstand minder is
  • als u ouder bent dan 65 jaar, omdat dan de weerstand minder is.

In Nederland gaan er ieder jaar 1.000 tot 2.000 mensen dood aan de gevolgen van een griep.

Hoe kunnen we een griep voorkomen?

Deze dingen kunnen niet voorkomen dat u griep krijgt maar wel verminderen dat u griep krijgt.
  • zorg voor een goede conditie
  • zorg dat u niet in uw gezicht wordt gehoest door iemand met griep
  • handen was na contact met iemand die griep heeft.

Men kan ook een griepprik halen bij uw huisarts. Dit is vaak de eerste stap om griep te voorkomen. Maar het beschermt ook niet helemaal tegen de griep. Ondanks de griepprik kunt u het nog steeds krijgen. Vaak krijgen de risico groepen daar bericht van de eigen huisarts.

Wanneer een arts raadplegen?

Wanneer u tot de groep behoort waar de griep extra gevaarlijk is en u de griepverschijnselen hebt (koorts, hoofdpijn, hoesten, moeheid, misselijkheid, spierpijn, keelpijn, lamlendig voelen, koude rillingen). Wanneer u al 3 of 4 dagen de griepverschijnselen hebt is het verstandig een huisarts te raadplegen.

Wat kunnen we doen bij griep?

Uitzieken is natuurlijk het beste. En daarnaast voldoende (nacht)rust, warmte en ontspanning. Bij koorts voldoende drinken en in bed blijven. Wanneer men koorts heeft boven de 39,5 kan men een paracetamol nemen. En bij keelklachten kunt u veel (koud) drinken, sabbelen op een snoepje of dropje, gorgelen met fysiologisch zout.
© 2007 - 2019 Monique1975, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandVeel mensen krijgen er bijna elk jaar mee te maken: de griep. Maar wat is de griep eigenlijk? Waar wordt het door veroor…
Griep, oorzaken, symptomen en behandelingHet griepvirus (influenzavirus) geeft besmetting van de slijmvliezen van de luchtwegen. Dit betekent dat de slijmvliezen…
Griep of influenza genezenGriep of influenza genezenGriep is een virusziekte die zich verspreid van mens tot mens en wanneer men deze ziekte oploopt een aantal dagen goed z…
Koorts bij volwassenenKoorts bij volwassenenBij koorts is je lichaamstemperatuur gelijk of hoger dan 38 graden, rectaal gemeten. Andere manieren van de temperatuur…
Feiten over Mexicaanse griep en vogelgriepepidemieFeiten over Mexicaanse griep en vogelgriepepidemieGriep is een infectieziekte die seizoensgebonden is en die epidemisch optreedt in de wintermaanden. Dat betekent dat de…

Reageer op het artikel "Griep, ook wel influenza, kan gevaarlijk zijn"

Infoteur: Monique1975
Gepubliceerd: 09-01-2007
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!