Griep of influenza genezen

Griep of influenza genezen Griep is een virusziekte die zich verspreid van mens tot mens en wanneer men deze ziekte oploopt een aantal dagen goed ziek van is. Griep is een ziekte die meestal seizoensgebonden is en epidemies veroorzaakt waardoor meerdere mensen tegelijkertijd de griep kunnen krijgen. Griep geneest na een tijd vanzelf en ziek je het best uit in bed.

Griep

Griep is een zeer besmettelijke virusziekte die meestal 's winters optreedt in de vorm van epidemieën. Hij wordt verspreid door hoesten en niezen door aanraking van besmette voorwerpen zoals zakdoeken. Ongeveer 24-48 na besmetting ontstaan plotseling koorts, rillingen, hoofdpijn, droge hoest, spierpijn, vermoeidheid, keelpijn en pijn aan de ogen. Na 4-5 dagen voel je je wat beter maar kan je nog wekenlang moe zijn en blijven hoesten

Wat te doen met griep

Je kan een griepaanval niet bekorten maar de volgende maatregelen kunnen de symptomen verminderen.
  • Rust een paar dagen en vermijd overbodige activiteit. Ga langzaamaan meer doen als je je wat beter voelt.
  • Drink veel water en/of vruchtensap. Gebruik vloeibare voeding zoals kippensoep en bouillon als je geen trek hebt in eten.
  • Neem een pijnstiller of griepmiddel tegen de pijn.
  • Tegen een opgeblazen gevoel helpt stoom inademen.
  • Warme en koude drank helpen tegen een pijnlijke keel. Probeer eens warme honingcitroendrank.
  • Rook niet en laat ook anderen dat niet doen in je bijzijn.

Ga naar de dokter als:
  • Je zwak of bejaard ben, hart- of longproblemen hebt of chronische aandoeningen hebt zoals bv. diabetes.
  • De symptomen binnen een week niet afnemen.
  • Er andere symptomen optreden zoals ademhalingsproblemen of het ophoesten van groen, geel of bloederig slijm.

Honing-citroendrank

Honing-citroendrank is verzachtend bij een pijnlijke keel. Gebruik vers geperst citroensap, dunne honing en heet water. Doe in een kop heet water en een theelepel honing en een theelepel citroensap.

Inenting

Inenting tegen griep is raadzaam voor ouderen en mensen met verminderde weerstand en/of chronische gezondheidsproblemen. Meestal wordt jaarlijks in de herst een griepprik gegeven. Vraag je huisarts om advies.

Medicatie

Griep zal natuurlijk moeten genezen worden en word er aangeraden gewoon in bed te blijven en veel te rusten, je kan een paracetemol of ibuprofen nemen om koorts en pijn te verlichten. Vermijd het nemen van asperines samen met de griep omdat dit bij tieners een groter risico kan vormen tot het bekomen van reye-syndroom, een ernstige ziekte die samengaat met de griepvirus.
Gerelateerde artikelen
Griep: verschijnselen en behandeling en de griepprikGriep: verschijnselen en behandeling en de griepprikMensen zeggen al gauw dat ze grieperig zijn, maar vaak is het dan alleen maar een flinke verkoudheid. Griep komt veel vo…
Wat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandVeel mensen krijgen er bijna elk jaar mee te maken: de griep. Maar wat is de griep eigenlijk? Waar wordt het door veroor…
Griep, ook wel influenza, kan gevaarlijk zijnGriep, ook wel influenza, kan gevaarlijk zijnMet griep hebben we vaak te maken. En de mensen denken er eigenlijk best makkelijk over maar is dat ook zo? Is het gevaa…
De griep (influenza)De griep (influenza)Officieel heet de griep "Influenza". Bij griep is er sprake van een luchtweginfectie die veroorzaakt wordt door het infl…

Reuzengroei, gigantisme, hypersomieReuzengroei, gigantisme, hypersomieReuzengroei of gigantisme: symptomen, by de baby, behandeling. Reuzengroei komt voor bij baby's, kinderen en volwassene.…
Patellofemoraal PijnsyndroomPatellofemoraal PijnsyndroomPatello Femoraal Pijnsyndroom (pijnklachten rondom de knieschijf) is een klacht die voornamelijk voorkomt bij sporters e…

Reageer op het artikel "Griep of influenza genezen"

Infoteur: Krisdeprest
Laatste update: 03-11-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!