InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Middeltjes tegen keelpijn, griep en verkoudenheid

Middeltjes tegen keelpijn, griep en verkoudenheid

Je hoeft niet altijd meteen naar de dokter te lopen wanneer je een beetje verkouden bent. Ontdek hier enkele natuurlijke tips om hoesten, verstopte neus of keelpijn tegen te gaan.

De rode zonnehoed

Verhoog je weerstand of immuniteit voor een verkoudheid of griep door het innemen van echinacea-extract. Het extract is afkomstig van de rode zonnehoed, een vaste plant die groeit in Noord-Amerika. Tien dagen lang, driemaal per dag een half theelepeltje van het extract innemen is voldoende om uw weerstand te verhogen.

Water drinken

Wanneer je verkouden bent of griep hebt is het aangeraden zoveel mogelijk te drinken. Geen prik of koffie, maar veel ijskoud water of vruchtensap. Koude dranken verzachten de pijn in je keel, ze mogen zelfs even in het vriesvak gelegen hebben en al lichte ijsvorming vertonen.

Warme dranken

Thee onttrokken uit tijm samen met andere Provençaalse kruiden leent zich uitstekend tegen verkoudheid en griep. Ook gemberthee met citroensap en honing is een goed middel. Hete melk met salie en honing smaakt wat minder maar is eveneens werkend. Behalve thee zijn ook groentebouillon en kippensoep aan te raden bij griep of verkoudheid. Deze warme drankjes maken de luchtwegen vrij en vertragen de voortplantingssnelheid van het virus.

Wrijf olie

Wrijf je voorhoofd, keel, neusholten, borst en rug in met olie. Hiervoor mag je gewone olie voor keuken gebruik nemen; sla- olijf- of zonnebloemolie. Leg je daarna rustig neer en slaap een beetje, na een kwartier zijn de holtes in uw hoofd open.

Vlierbessensiroop

Om griep te voorkomen, of wanneer u reeds de griep hebt kunnen drie eetlepels vlierbessensiroop per dag u helpen. Vlierbessensiroop is goed voor de keel bij een verkoudheid. Het helpt de koorts te onderdrukken bij griep. Van de bladeren kan u ook thee maken maar dat werkt eerder bloedreinigend. Ook van de bloemen kan thee gemaakt worden, deze verhogen uw weerstand.

Eet appels

Dat fruit, en in het bijzonder appels, gezond is hoeft niemand u natuurlijk te vertellen. Maar wist u ook dat appels u kunnen helpen in het bestrijden van de griep? Bepaalde stoffen in appels helpen ons te beschermen tegen het griepvirus. Deze stoffen zitten trouwens ook in uien. De aanwezigheid van quercetine en antioxidant zorgt voor een ontstekingswerende eigenschap waardoor het griepvirus moeilijker kan uitpakken.

Gorgelen

Bij verkoudheid en keelpijn kan ook een warme gorgeldrank soelaas bieden. Een mengeling van saliethee en zeezout verzacht de keelpijn en bevordert de genezing. Salie bevat samentrekkende bestanddelen die pijn tijdelijk wegnemen, zeezout ontsmet en reinigt.

Vitamine C

Vitamine C helpt niet wanneer je reeds de griep hebt, maar verhoogt wel je weerstand wanneer je gezond bent. Zo ga je het oplopen van het virus tegen. Deze vitamine kan je voornamelijk vinden in citrusvruchten zoals citroen, mandarijn en sinaasappel of in aardappelen.
Gerelateerde artikelen
Wat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandVeel mensen krijgen er bijna elk jaar mee te maken: de griep. Maar wat is de griep eigenlijk? Waar wordt het door veroor…
Symptomen van griepSymptomen van griepNummer één reden van ziekteverzuim onder werknemers is de griep. Hiermee is het de meest voorkomende ziekte. De ziekte i…
Tips tegen verkoudheidVerkoudheid is een onschuldige ziekte die vanzelf overgaat. Toch kan het erg vervelend zijn. Je hebt voortdurend een loo…
Zorg dat je geen griep krijgtDe griep, iedereen heeft het wel eens. Het is een vervelende ziekte welke wordt veroorzaakt door een virus. Lees hoe je…
Mexicaanse griep symptoom keelpijn: Hepar sulphuris e.aMexicaanse griep symptoom keelpijn: Hepar sulphuris e.aMexicaanse griep keelpijn: Keelpijn is ook één van de symptomen van de Mexicaanse griep. Als keelpijn op de voorgrond st…

Reageer op het artikel "Middeltjes tegen keelpijn, griep en verkoudenheid"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 13-01-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!