InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Trombolyse: behandelingen van herseninfarct binnen 4,5 uur

Trombolyse: behandelingen van herseninfarct binnen 4,5 uur

Mensen die worden getroffen door een herseninfarct zouden direct moeten worden behandeld met Trombolyse. Trombolyse is de enige acute behandeling van een herseninfarct. Trombolyse betekent dat er een stolseloplossend medicijn via een infuus wordt gegeven. Bij een herseninfarct is het slagen van de trombolyse afhankelijk van de tijd. Hoe sneller iemand met een herseninfarct wordt behandeld, hoe beter de kansen op herstel.

Wat is een herseninfarct en welke behandelingen zijn mogelijk bij een herseninfarct?

Bij een herseninfarct stopt de bloedtoevoer naar de hersenen helemaal of gedeeltelijk. Daardoor krijgen de hersenen geen zuurstof en glucose meer en kunnen hersencellen afsterven en kan er blijvende hersenschade optreden. Het herseninfarct wordt veroorzaakt door een verstopt bloedvat. Trombolyse is de enige acute behandeling bij een herseninfarct. Mensen met zo’n herseninfarct krijgen via een infuus een middel dat de bloedstolsels oplost waardoor het bloed weer gaat stromen en de hersenen weer zuurstof en glucose krijgen. Door trombolyse kan de schade van een herseninfarct heel erg beperkt worden. Soms is zelfs volledig herstel mogelijk als de behandeling heel vroeg wordt gestart.

Wanneer trombolyse?

Trombolyse is vanaf het einde van de 20e eeuw voor het eerst in de Amerikaanse vakliteratuur terechtgekomen. Veel ziekenhuizen in Nederland zijn er mee begonnen in de beginjaren van de 21e eeuw.

Wanneer is de kans op herstel bij een herseninfarct het grootst?

Tijd is cruciaal bij de behandeling van een herseninfarct. De behandeling moet binnen 4,5 uur na het ontstaan van de eerste uitvalverschijnselen zoals slecht kunnen praten, een scheve mond, één kant van het lichaam niet of nauwelijks kunnen bewegen, een slepend been of een slepende arm, kunnen starten. Daarna neemt de kans op herstel af. Ook zijn er dan veel grotere risico’s dat er blijvende schade ontstaat. Huisartsen en ambulancepersoneel moeten dan ook goed getraind zijn op het herkennen van de symptomen. Maar ook moeten personen zelf zo snel mogelijk naar een dokter om er voor te zorgen dat de schade beperkt blijft.

Niet iedereen kan met trombolyse worden behandeld bij een herseninfarct

Niet iedereen is geschikt voor een trombolyse behandeling bij een herseninfarct. Het tijdstip van ontstaan moet namelijk precies bekend zijn. Als iemand het herseninfarct of CVA in zijn slaap krijgt, is dat niet na te gaan. En veel mensen krijgen in hun slaap een herseninfarct, zo is uit onderzoek gebleken. Ook mensen met bloedingen en een hoge bloeddruk komen niet in aanmerking voor behandeling met trombolyse bij een herseninfarct. Gemiddeld komt 1 op de 5 mensen in aanmerking voor trombolyse bij een herseninfarct, voor de anderen is de behandeling niet geschikt. Overigens worden er ook altijd de nodige onderzoeken uitgevoerd om uit te zoeken of iemand wel of niet in aanmerking komt voor trombolyse. Wie kan worden behandeld met trombolyse gaat vervolgens bij veel ziekenhuizen naar een speciale stroke-unit, waar men gespecialiseerd is in herseninfarcten.

De voordelen van trombolyse

Trombolyse kan hersenschade verminderen en is zorgt voor veel betere resultaten dan behandeling van een herseninfarct in vergelijking met de jaren 2000.

Hoeveel mensen krijgen per jaar een herseninfarct?

Elk jaar krijgen ongeveer 41.000 mensen in Nederland een herseninfarct. Een van de vijf van hen overlijdt aan deze aandoening binnen een jaar nadat het infarct heeft toegeslagen. Herseninfarcten veroorzaken vaak blijvende invaliditeit. Het is zelfs de belangrijkste reden dat mensen invalide worden. Ook is een herseninfarct de op één na belangrijkste reden dat mensen overlijden in Nederland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beroerte en kansen op herstelBeroerte en kansen op herstelElk jaar krijgen ongeveer 40.000 mensen in Nederland een beroerte. Dat is een plotselinge onderbreking van de zuurstofto…
Herseninfarct bij anticonceptiepilHerseninfarct bij anticonceptiepilBij een herseninfract zou je denken dat het alleen bij oudere mensen voorkomt. Integendeel. Ook jongeren, met name meisj…
Seksproblemen na beroerte komen veel voorVeel mensen die een beroerte hebben gehad krijgen daarna problemen in hun seksleven. Zeker 6 van de 10 personen heeft da…
Een beroerte krijg je altijd samenEen beroerte krijg je altijd samenEen beroerte of herseninfarct zet niet alleen het leven van de patiënt op zijn kop, ook het leven van de partner of ande…
Hoe ontstaat een beroerte of herseninfarct?Hoe ontstaat een beroerte of herseninfarct?Doodsoorzaak nummer drie is herseninfarct ten gevolge van een beroerte, waarbij het te lang heeft geduurd voordat de jui…

Reageer op het artikel "Trombolyse: behandelingen van herseninfarct binnen 4,5 uur"

Reacties

Mouse, 05-03-2015 21:28 #2
Kreeg een cva, na m'n nachtdienst.M.R.Y, Trombolyse ( geen idee hoeveel uur de cva) gehad, lag toen nog 3 dgn in coma…
Na een dik jaar(Groot Klimmendaal-Arnhem) van vechten, huilen, intens verdriet… toch weer leren lopen/ praten, eten, slikken… De mensen zeggen: Wat zie je er goed uit… ze moesten eens weten… "
Heb de neuroloog gezegd dat ik dit niet nog eens wil meemaken(+ H.a)
Groetjes mouse

Walter Hamers, 03-08-2011 15:06 #1
Ik heb een trombolyse infuus gehad en weet dat dit veel betekend. Ik wil naar het buitenland binnen europa, is het mogelijk dat ik bij weer een herseninfarct ook in het buitenland een behandeling op een stroke unit kan krijgen. En in welke taal is in de medichewereld internationaal gebruikelijk En bestaat hier schriftelijks over wat ik voor onderweg kan meenemen.Alvast mijn dank Reactie infoteur, 03-08-2011
Dit zou ik aan uw arts vragen. Hij of zij weet ook vast of deze behandelingen in het land waar u naartoe wilt ook gebruikelijk zijn en kan voor u ook waarschijnlijk wel een document maken waar uit blijkt dat u dit mogelijk weer eens nodig kunt hebben.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 08-02-2011
Subrubriek: Ziekten
Special: Hart- en vaatziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!