InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Herseninfarct bij anticonceptiepil

Herseninfarct bij anticonceptiepil

Herseninfarct bij anticonceptiepil Bij een herseninfract zou je denken dat het alleen bij oudere mensen voorkomt. Integendeel. Ook jongeren, met name meisjes die de anticonceptiepil slikken, hebben een verhoogd risico om een herseninfarct te krijgen.

Cijfers

Jaarlijks krijgen ongeveer 41.000 mensen een beroerte; oftewel een Cerebrovalasculair Accident (CVA). Van deze gevallen zijn circa 3% jonger dan 45 jaar. De laatste jaren is er een duidelijke toename van het aantal meisjes dat een herseninfarct krijgt door hun pilgebruik. Maar hoe heb je als pilgebruikster een verhoogde kans op een herseninfarct?

Onderzoek

Uit een onderzoek van het Universitair Medische Centra in Utrecht en Leiden in 2007 bleek dat er een enzym dat in het bloed zit die betrokken is bij het vormen van een bloedstolling. Deze bloedstolling kan een herseninfarct veroorzaken. Vrouwen die over dit enzym beschikken, hebben negen maal een groter risico op een herseninfarct dan vrouwen zonder deze variant. Vrouwen die de pil slikken en deze enzym hebben, hebben zelfs twintig keer een grotere kans op een herseninfarct. Gelukkig is een herseninfarct bij vrouwen zeer zeldzaam. Jaarlijks krijgen ‘slechts’ 8.5 op de 10.000 vrouwen een herseninfarct.

Gevolgen

Voor jongeren die wel het ‘slachtoffer’ worden van een herseninfarct, brengt het nare gevolgen met zich mee. Die gevolgen kunnen fysiek zijn, zoals bewegen, als psychisch, zoals emoties, gedrag, communiceren en denken. Voor iedereen die slachtoffer wordt van een beroerte, brengt deze ingrijpende veranderingen met zich mee in hun dagelijkse leven. Omdat jongeren in de bloei van hun leven staan, treft het deze groep dus extra hard. Relaties, vrienden, werk, hobby’s en werk zijn maar enkele voorbeelden die onder de aandoening kunne lijden.

Revalideren

Vaak moeten jongeren die een beroerte hebben gehad, naar een revalidatiecentrum om alles opnieuw te leren. Dat valt niet altijd mee, want mensen die in een rolstoel belanden, zijn voor de rest van hun leven afhankelijk van hulp. Familie zal vaak hun leven voor de persoon moeten veranderen. Partners zullen hun relatie een totaal nieuwe draai moeten geven, vaak omdat het voor beiden een ingrijpende verandering is.

Eenzaamheid

De eenzaamheid kan toeslaan, omdat je wanneer je een beroerte hebt gehad, je het gevoel krijgt dat je wordt buitengesloten. Ook omdat je niet meer deel (kan) nemen aan sociale netwerken, lijkt het alsof de buitenwereld je vergeten is. Vaak speelt het zelfbeeld van de persoon ook een groot deel, omdat je nu eenmaal terugkeert als een totaal ander persoon, met beperkingen. Een normaal leven kunnen leiden zit er voor deze personen vaak niet meer in. Een goede voorlichting van de risico’s op een herseninfarct is daarom erg belangrijk bij deze doelgroep.

Definitie

Er zijn twee soorten CVA’s: het herseninfarct en de hersenbloeding. Bij een herseninfarct raakt een bloedvat in de hersenen verstopt door een klont. Daarbij beschadigd het hersenweefsel. Bij een hersenbloeding scheurt of barst een bloedvat en komt er bloed vrij in en rond de hersenen. In beide gevallen beschadigen de hersenen, wat kan leiden tot een tijdelijk of definitief verlies van hersenfuncties. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen die de pil slikken een grotere kans hebben op een herseninfarct.
© 2008 - 2019 Jeldau, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Seksproblemen na beroerte komen veel voorVeel mensen die een beroerte hebben gehad krijgen daarna problemen in hun seksleven. Zeker 6 van de 10 personen heeft da…
Aandoening: BeroerteAandoening: BeroerteAls de toevoer naar de hersenen onderbroken wordt, dan spreekt men van een beroerte. In Nederland zijn er per jaar zo'n…
Beroerte en kansen op herstelBeroerte en kansen op herstelElk jaar krijgen ongeveer 40.000 mensen in Nederland een beroerte. Dat is een plotselinge onderbreking van de zuurstofto…
Beroerte: Hoe herken je een hersenbloeding of infarct?Een beroerte of infarct kan iedereen overkomen. Hoe sneller je erbij bent als iemand in je omgeving een hersenbloeding o…
Hoe ontstaat een beroerte of herseninfarct?Hoe ontstaat een beroerte of herseninfarct?Doodsoorzaak nummer drie is herseninfarct ten gevolge van een beroerte, waarbij het te lang heeft geduurd voordat de jui…
Bronnen en referenties
  • www.cva-vereniging.nl

Reageer op het artikel "Herseninfarct bij anticonceptiepil"

Reacties

Marina Gijsel, 27-12-2013 19:23 #3
Hallo ik ben 55jaar en heb twee maanden een herseninfarct gekregen waarschijnlijk van de pil en. Roken gelijk moeten stoppen met roken en de pil ik heb er geen verlammingen aan overgehouden. Maar ik zie meer af va 'n de pil zit gelijk in de overgang Niet meer ongesteld geworden slecht slapen je word er niet vrolijk van ik moet wel steeds veel gaan plassen is dat normaal

Janine, 11-08-2010 17:58 #2
Ik heb 2 maanden geleden een licht herseninfarct doorgemaakt. Ik ben pas 28 jaar. Gelukkig heb ik geen restverschijnselen. Maar nu is er veel onduidelijkheid over het risico op een nieuw infarct als ik zwanger zou worden. Ik moest sowieso al meteen stoppen met de pil ivm de hormonen. Op internet kan ik er vrij weinig over vinden. Dus ik ben benieuwd of iemand hier er wel iets meer van weet. Alvast bedankt.

Annie, 10-10-2008 09:44 #1
Hoi ik ben 40 jaar en heb een herseninfarct gehad, ik heb zelf de mirenaspiraal, moet die er nu uit, omdat het ook hormonen afgeeft, weet niet of het beter is, en wat kun je dan gebruiken alleen condoom, hoor het wel. Reactie infoteur, 29-10-2008
Hoi Annie,

Eerlijk gezegd weet ik niet of de Mirenaspiraal ook een herseninfarct kan veroorzaken. Er zitten natuurlijk, net zoals in de anticonceptiepil, veel hormonen in. Vrouwen met aanleg voor herseninfarcten zijn een stuk gevoeliger voor hormonen dan anderen. Ik weet niet precies wat de oorzaak was van uw herseninfarct? Anticonceptiemiddelen zijn slechts bij een klein aantal vrouwen de directe oorzaak van een herseninfarct. Als u zekerheid wilt, zou ik even contact opnemen met uw arts. Groetjes, Jeldau

Infoteur: Jeldau
Gepubliceerd: 15-09-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!