InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Seksproblemen na beroerte komen veel voor

Seksproblemen na beroerte komen veel voor

Veel mensen die een beroerte hebben gehad krijgen daarna problemen in hun seksleven. Zeker 6 van de 10 personen heeft daar last van. Toch wordt er vaak weinig aandacht aan besteed.

Herstel na een beroerte: er wordt vaak niet gesproken over seks

Bij het herstel van een beroerte gaat het vaak om de lichamelijke kant van het verhaal. Er is echter ook een geestelijke component. Daar hoort seks en intimiteit ook bij. Als dat wegvalt vinden veel mensen dat problematisch.

Seksuele problemen na een herseninfarct

De seksuele problemen die ontstaan na een herseninfarct kunnen uiteenlopend zijn. Dit kunnen zijn:
  1. Seksuele geremdheid
  2. Een niet te stillen honger naar seks
  3. Erectiestoornissen
  4. Geen of bijna geen orgasme kunnen krijgen

Man wil vaker seks, de vrouw die haar partner verzorgt is te moe

Een veel voorkomend probleem is ook vaak dat een man die een herseninfarct heeft gehad juist veel meer seks wil dan voorheen. Zijn vrouw, die vaak een zorgtaak erbij krijgt, is daardoor vaak veel te moe. Ook kunnen zorgen over de situatie een gezonde seksuele relatie in de weg staan.

Seks is ook een manier om je te uiten, zeker als je niet of moeilijk kunt praten

Mensen die na een herseninfarct aan afasie lijden kunnen zich moeilijk in woorden uitdrukken. In veel gevallen wordt seks dan de manier om dat wel te doen. Het is een manier van communiceren met de partner. Het probleem ontstaat echter als die partner die behoefte niet heeft of veel minder. Vaak verandert de situatie ook. Een man die nooit zo vrijerig was, wordt dat nu opeens wel. Als mensen zich na een jarenlange relatie (soms tientallen jaren) aan die situatie moeten aanpassen is dat vaak heel moeilijk.

Praten over de moeilijkheden na een herseninfarct

De enige oplossing bij seksproblemen die ontstaan na een beroerte is erover communiceren. Dat is echter vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan, zeker omdat mensen met afasie dus heel veel moeite hebben om zich te uiten in woorden. Een afasiecentrum kan daar bij helpen. Maar ook het inschakelen van een arts, seksuoloog of huisarts kan helpen. Zij kunnen uitleggen waar de veranderingen door ontstaan. In het ziekenhuis zouden artsen en verpleegkundigen mensen met een herseninfarct en hun partners overigens ook vooraf op de hoogte moeten stellen over dit probleem zodat beiden weten dat dit kan gebeuren.
Gerelateerde artikelen
Wat is een beroerte?Wat is een beroerte?Een beroerte is een doorbloedingsstoornis in de hersens. Ons orgaan waarmee gedachten gevormd worden kan geen minuut zon…
Aandoening: AfasieAandoening: AfasieMensen met de aandoening Afasie kunnen niet meer normaal praten, schrijven en lezen en vinden het heel moeilijk om ander…
Afasiecentra helpen mensen weer communicerenAfasiecentra helpen mensen weer communicerenMensen die een hersenbloeding of herseninfarct hebben gehad kunnen soms daarna heel moeilijk uit hun woorden komen. Dit…
De twee hoofdvormen van afasieWat is afasie? Waar is het woord van afgeleid en wat ervaart iemand die afasie heeft? Hoe ontstaat deze aandoening? Welk…
Aandoening: BeroerteAandoening: BeroerteAls de toevoer naar de hersenen onderbroken wordt, dan spreekt men van een beroerte. In Nederland zijn er per jaar zo'n…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Seksproblemen na beroerte komen veel voor"

Reacties

Monique, 06-11-2015 01:13 #2
Mijn man heeft een tia gehad en raakt me bijna niet meer aan er is geen warmte noch amper sex meer in onze relatie. wat is u advies? dit duurt nu al ruim 2 jaar, ik heb er veel moeite mee omdat de behoefte bij mij er nog wel is. hij doet het af met, ik voel niks meer. wat nu? Reactie infoteur, 13-11-2015
U zou eens met een sexuoloog kunnen gaan praten. Of met een arts. Het is jammer dat hij er zelf niet over wil praten. Hij heeft toch ook met uw behoeften te maken.

Joop van Burk, 30-03-2012 09:51 #1
Mijn vrouw (64 jaar) heeft vorige week woensdag een beroerte gehad. Er is een bloed propje in het spraakcentrum gekomen en lijdt nu aan afasie. Mijn vraag is: of sex met haar een risico is? Reactie infoteur, 30-03-2012
U zult aan een cardioloog moeten vragen of seks met haar een risico vormt. Allereerst is natuurlijk de vraag of ze behoefte heeft aan seks. Ik weet niet of ze dat al kan aangeven of dat u bedoelt dat ze juist graag seks wil. Maar ik zou het echt met een deskundige overleggen.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 20-05-2010
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!