InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aandoening: Afasie

Aandoening: Afasie

Aandoening: Afasie Mensen met de aandoening Afasie kunnen niet meer normaal praten, schrijven en lezen en vinden het heel moeilijk om andere mensen te begrijpen. Afasie is een taalstoornis. Deze aandoening kan zomaar opkomen van de één op andere dag. Gelukkig herstelt met wel van deze aandoening, maar men zal nooit meer volledig herstellen.

Afasie

Afasie

De letter 'a' betekent 'niet', en 'fasie' betekent 'spreken'. Deze aandoening wordt ook wel een beroerte, hersenbloeding, herseninfarct of hersenattaque genoemd. Wanneer iemand een hersenletsel heeft gehad kunnen er delen van het lichaam uitvallen. De ene persoon kan niet meer praten en weet dus geen één woord meer uit te brengen, de ander vertelt een heel verhaal waar je geen zinnig woord uit kan halen en nog een andere persoon weet niet meer hoe hij/zij op woorden moet komen. Een patiënt met afasie moet je niet behandelen als een kind als het een volwassen persoon is omdat zij wel gewoon op een volwassen manier kunnen denken.

Tips om het communiceren te verbeteren

  • De patiënt moet op een plek oefenen waar het rustig is. Achtergrond geluiden zijn storend.
  • Als de patiënt wil oefenen moet hij/zij echt de tijd ervoor nemen. De patiënt moet oogcontact maken en zich goed concentreren.
  • Gebruik korte en makkelijke zinnen en herhaal deze zinnen, schrijf ze desnoods ook op. Je kan daarbij een tekening maken zodat de patiënt het beter kan onthouden.
  • Controleer of de patiënt het allemaal een beetje begrijpt.
  • Voor de patiënt is het makkelijk om te oefenen met handen en voeten, zo kan hij/zij de boodschap duidelijker maken.
  • Brengt structuur in het gesprek met de patiënt.

Herstel

De patiënt kan zomaar na een half jaar herstellen en dat gebeurd best vaak. Het gebeurd zelden dat patiënten moeilijk of helemaal niet kunnen kunnen herstellen. Als ze wel herstellen dan betekent dit niet dat het volledig herstel is. Je moet veel oefenen bij de logopedist en steeds weer proberen en volhouden. Als je deze therapie gaat volgen staat het 'weer goed kunnen communiceren' voorop. De logopedist oefent ook met lezen en schrijven. Het is goed om ook daarnaast een gesprekspartner te hebben die je helpt met oefenen.

Andere verschijnselen

Een patiënt met afasie kan ook andere verschijnselen krijgen zoals:

Verlamming

Sommige patiënten met afasie zijn verlamt of hebben minder kracht aan één kant van het lichaam. Daarom is het oefenen met schrijven met de andere hand erg belangrijk maar in het begin erg moeilijk.

Hemianopsie

Veel patiënten met afasie kunnen nog moeilijk kijken. Omdat de hersenen beschadigd zijn zien ze niet goed meer wat er rechts van hen gebeurt. Als een logopedist wil oefenen met de patiënt is het goed om aan de linkerkant van de patiënt te gaan zitten.

Apraxie

Sommige patiënten hebben moeite met de alledaagse dingen zoals bijvoorbeeld haren borstelen of tandenpoetsen. Ze weten wel wat het is maar ze weten niet meer goed hoe ze het moeten doen.

Geheugen

Het is belangrijk om korte zinnen en woorden te gebruiken naar iemand met afasie. Ze vinden het moeilijk om dingen op te slaan wat een ander zegt.
Gerelateerde artikelen
Afasiecentra helpen mensen weer communicerenAfasiecentra helpen mensen weer communicerenMensen die een hersenbloeding of herseninfarct hebben gehad kunnen soms daarna heel moeilijk uit hun woorden komen. Dit…
Afasie, een door hersenletsel veroorzaakte taalstoornisAfasie, een door hersenletsel veroorzaakte taalstoornisAfasie is een taalstoornis die ontstaat als een deel van de hersenen wordt beschadigd. Plaats en omvang van de hersenbes…
Ziektebeeld AfasieZiektebeeld AfasieVerdrinken in eenzaamheid. Afasie is geen spreekstoornis. Het is een stoornis in het taalcentrum dat is beschadigd. De…
Afasie en apraxie: verlies van spreek- en beweegvaardigheidHet verloren gaan van het vermogen tot spreken is een symptoom dat vaak gezien wordt bij patiënten die een beroerte hebb…
De twee hoofdvormen van afasieWat is afasie? Waar is het woord van afgeleid en wat ervaart iemand die afasie heeft? Hoe ontstaat deze aandoening? Welk…
Bronnen en referenties
  • www.afasie.nl
  • www.boroy.itgo.com
  • www.amc.uva.nl/

Reageer op het artikel "Aandoening: Afasie"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 13-05-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!