InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Plasbuisontsteking (urethritis): symptomen en behandeling

Plasbuisontsteking (urethritis): symptomen en behandeling

Plasbuisontsteking (urethritis): symptomen en behandeling Wat is een plasbuisontsteking? Urethritis of plasbuisontsteking is een ontsteking van het slijmvlies aan de binnenkant van de urinebuis. Niet iedereen ervaart klachten. Een branderig of brandend gevoel en pijn bij het plassen zijn zowel bij mannen als bij vrouwen klassieke symptomen van urethritis. Een andere veelvoorkomend symptoom is pus- of witachtige slijmafscheiding uit de penis of ongewone vaginale afscheiding. De behandeling hangt af van de oorzaak van de infectie. Als duidelijk is dat er sprake is van een bacteriële infectie, dan wordt een antibioticum voorgeschreven.

Urethritis

Plasbuisontsteking bij mannen en vrouwen

Urethritis of plasbuisontsteking is een ontsteking van het slijmvlies aan de binnenkant van de urinebuis. De urethra wordt ook wel plasbuis genoemd en is de buis die de urineblaas verbindt met de buitenkant van het lichaam. De plasbuis eindigt bij de man op de eikel van de penis. De urinebuis van de man is ongeveer 20 cm lang. De urinebuis van vrouwen is 2,5 tot 4 cm lang en de opening (ook wel 'plasgaatje' genoemd) bevindt zich in de vulva tussen de clitoris en de vaginale opening.

De plasbuis heeft de functie om urine af te voeren naar buiten. Bij mannen vervoert de plasbuis ook sperma bij een ejaculatie (zaadlozing). De plasbuis is in feite alleen een buis als er urine doorstroomt. Na de urinelozing zorgt het elastiek in de wand van de buis ervoor dat hij dichtvalt.

Bij wie komt het voor?

Mannen tussen 20-35 jaar oud lopen het grootste risico voor het ontwikkelen van besmettelijke urethritis, net als mannen die meerdere seksuele partners hebben of die ander seksueel risicogedrag vertonen zoals het niet gebruiken van condooms of het bedrijven van anale seks.

Het komt voor bij mannen en vrouwen van alle leeftijden voor. Mannen lopen minder risico op het ontwikkelen van een plasbuisontsteking dan vrouwen.

Oorzaken plasbuisontsteking

Urethritis wordt in veel gevallen veroorzaakt door de bacteriën die seksueel overdraagbare aandoeningen (soa) veroorzaken (vaak chlamydia- of gonorroebacteriën), of door de bacteriën die urineweginfecties veroorzaken (zoals een blaasontsteking). De symptomen van deze twee soorten veroorzakers zijn vergelijkbaar. De bacteriën nestelen zich in het slijmvlies van de urethra en veroorzaken vervolgens een ontsteking. De betreffende bacteriën kunnen ook de blaas, prostaat en de voortplantingsorganen aantasten.

Verschijnselen en symptomen van urethritis bij mannen en vrouwen

Niet iedereen ervaart klachten. Wanneer er wel symptomen optreden, dan zijn het onder meer de volgende.

Urethritis symptomen bij mannen:

  • branderig of brandend gevoel en pijn bij het plassen (stekend gevoel) zijn klassieke symptomen van urethritis;
  • pus- of witachtige slijmafscheiding uit de penis
  • drang om vaker dan normaal plassen;
  • jeuk, gevoeligheid, of zwelling in de penis;
  • pijn bij geslachtsgemeenschap;
  • of bloed in de urine of sperma.

Urethritis symptomen bij vrouwen:

  • pijnlijk urineren (branderig of brandend gevoel en pijn bij het plassen);
  • ongewone vaginale afscheiding.

Zowel mannen als vrouwen kunnen last krijgen van bekkenpijn.

Behandeling van urethritis

Als duidelijk is dat er sprake is van een bacteriële infectie, dan wordt antibiotica voorgeschreven om de bacteriën te bestrijden. Het is belangrijk dat de kuur afgemaakt wordt, ook als de klachten al eerder zijn verdwenen. Als voortijdig met de kuur gestopt wordt, kunnen bacteriën achterblijven en opnieuw een infectie veroorzaken.

Seksueel overdraagbare aandoening

Bij een seksueel overdraagbare aandoening moet de patiënt zijn of haar seksuele partner(s) van de afgelopen vijf weken waarschuwen. Ook als zij (nog) geen klachten en ziekteverschijnselen hebben, moeten zij worden behandeld teneinde herbesmetting en verspreiding van de ziekte te voorkomen. Een onbehandelde soa kan bij vrouwen tot onvruchtbaar leiden; bij mannen komt dit minder vaak voor.

Zolang een soa niet is uitgesloten, moet de patiënt maatregelen nemen om besmetting van anderen tegen te gaan. Het gebruik van een condoom kan voorkomen dat bacteriën op uw partner worden overgedragen.

De beste manier om een soa te voorkomen is abstinentie of het hebben van een duurzame en wederzijds monogame relatie met een partner die is getest en van wie bekend is dat deze niet-geïnfecteerd is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Homeopathie: Urethritis en geslachtsziektenDe gezondheid van de mannelijke voortplantingsorganen is een afspiegeling zowel van het totale welzijn als van de seksue…
Afscheiding uit de penis of plasbuis bij de man: oorzakenAfscheiding uit de penis of plasbuis bij de man: oorzakenMen spreekt van afscheiding uit de penis of penisafscheiding wanneer heldere of troebele vloeistof uit de penis komt. Bi…
Pijn bij het plassen bij man en vrouw: symptomen en oorzaakPijn bij het plassen bij man en vrouw: symptomen en oorzaakPijn bij plassen man en vrouw. Dysurie is de medische term voor pijn of ongemak bij het urineren of plassen. Dit wordt o…
Blaasontsteking bij de vrouw, symptomen en behandelingCystitis of blaasontsteking is een vaak voorkomende aandoening bij vrouwen, vooral tijdens de menopauze. Vele vrouwen be…
Urineweginfectie: ontstaan, soorten en behandelingEen urineweginfectie wordt vaak veroorzaakt door de E.Coli bacterie, die in de plasbuis opstijgen en zorgt voor een infe…
Bronnen en referenties
  • C. van Heycop ten Ham, H.J.C. Hendriks, J.H. in de Bosch, J.H.M. Schormans, J.W. van der Krans (redactie): Basisboek Pathologie, ThiemeMeulenhoff, Utrecht/Zutphen, eerste druk, tweede oplage, 2000.
  • Dr. Jannes J.E. van Everdingen (hoofdredactie): Het medisch handboek; Kosmos-Z&K Uitgevers, Utrecht/Antwerpen, vijfde volledig herziene druk 2006
  • http://nhg.artsennet.nl

Reageer op het artikel "Plasbuisontsteking (urethritis): symptomen en behandeling"

Reacties

Anoniem, 21-03-2016 14:20 #7
Nu heeft mijn vriend een plasbuisinfectie maar kan dit via handen of mond ook worden overgedragen aan bv mij of ons kindje? Ik snap dat het via sex kan dus ik kan besmet raken maar als hij z'n handen niet goed gewassen heeft en haar opgepakt heeft?

Johan, 22-11-2015 11:14 #6
Heb sinds enige tijd 2 bultjes, plekjes lijkt of er een zwart puntje op de bultjes zit, in de plasbuis eikel net bij de opening. Bij een enigsinds stijve penis eikel goed zichtbaar en bij het plassen dan 2 straaltjes, bij een wat hoge nood is het een straal. Wat zinkzalf in plasgat gedaan en dat prikt dan. Ben al wat ouder net 80. Wat kan dit zijn? Schrik nogal als ik op het internet zoek, vind het niet, het kan geen soa zijn nooit vreemd gegaan. Wel eens blaasontsteking gehad al langer geleden. Ben besneden maar door penis krimp gaat de voorhuid nu weer over de eikel sinds een paar jaar De krimp is zeker 3 cm. waar ik niet blij mee ben.
Groet johan Reactie infoteur, 01-12-2015
Het is verstandig om dit door de huisarts te laten beoordelen. De huisarts kan u een aantal vragen stellen, lichamelijk onderzoek verrichten en een diagnose stellen.

Bert, 04-06-2015 11:47 #5
Ik heb pijn bij het plassen. Mijjn huisarts concludeert "plasbuisontsteking" en schrijft een kuurtje voor.
Nu ben ik sinds de problemen tevens erg moe, voel me ellendig, soms rillerig en heb ook last van obstipatie, ofwel al dagen geen stoelgang. Is dit normaal? (vooral obstipatie). Ik lees hier niets over bij de symptonen van plasbuisontsteking

Martin, 13-09-2012 21:11 #4
Er wordt in het artikel een aantal maal gesproken over ontsteking, dit is natuurlijk ook het geval. Echter een ontsteking en antibiotica zijn niet logisch, hoewel het wel eens gebeurt. Als er sprake is van een INFECTIE, dan is antibiotica zinvoller. Reactie infoteur, 19-09-2012
Een aanval door een micro-organisme wordt gevolgd door een verdedigingsreactie van het lichaam. De aanval wordt infectie, de verdedigingsreactie van het lichaam en de daarop volgende 'veldslag' wordt ontsteking genoemd. Een ontsteking is dus meestal het gevolg van een infectie, maar niet per se. Alleen bij ernstige bacteriële infecties zijn antibiotica zinvol.

Edwin, 24-02-2012 14:51 #3
Zelf ook een probleem gehad met slijmvorming in de blaas, uiteindelijk D-Mannose gaan gebruiken, in poedervorm te koop bij oa. de tuinen, maar online zijn er ook diversen die het aanbieden. Succes! Groet Edwin

J. Smits, 13-02-2012 22:27 #2
Ik heb regelmatig een er branderig gevoel bij plassen en ook daarna. Ben 2 jaar geleden daar voor bij uroloog geweest en alles nagekeken. Het blijkt dat er slijmvorming in mijn blaas ontstaat en dat het daardoor gaat irriteren en het een branderig gevoel geeft.Hier kunnen ze niks aan doen. Heeft iemand hier weleens van gehoord of ook die klacht en wat doe je eraan want het is wel heel pijnlijk.

T. J. van Osch, 05-10-2011 17:27 #1
Heb sinds een aantal dagen last bij het dagelijks met een blinde catheter me te catheteriseren. Indien de catheter in mijn penis is geweest dep ik hem altijd met een wegwerp washandje af. Dat laat een spoortje na van wat licht bruin vocht. Zowel bij het plassen als catheteriseren ondervind ik de nodige brandende gevoelens en pijn. Dit nakijkend op Internet onder de naam plasbuisontsteking (wat ik persoonlijk denk) lees ik dat dit een SOA kan zijn. Mijnsinziens is dat in mijn geval absoluut niet mogelijk daar ik de laatste tijd helemaal geen seksueel contact gehad heb. Kan zo'n ontsteking ook ontstaan door het catheteriseren? Reactie infoteur, 06-10-2011
Het is mogelijk dat een urinebuisontstekingontsteking ontstaat door beschadiging van de urinebuis als gevolg van een katheter. U dient direct contact op te nemen met uw behandelend arts of huisarts.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 07-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vaginale afscheiding
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!