InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Afasiecentra helpen mensen weer communiceren

Afasiecentra helpen mensen weer communiceren

Afasiecentra helpen mensen weer communiceren Mensen die een hersenbloeding of herseninfarct hebben gehad kunnen soms daarna heel moeilijk uit hun woorden komen. Dit heet afasie. Dat is heel ingewikkeld want de hele communicatie met de omgeving komt daarmee in een heel ander licht te staan. Aan afasie is wat te doen. Maar wat is afasie en waar kan iemand werken aan het herstel van spraak?

Afasiecentra: leren praten en ontmoeten van lotgenoten

In afasiecentra kunnen mensen leren daar mee om te gaan, maar ook andere patiënten ontmoeten die met hetzelfde probleem worstelen.

Wat is afasie?

Bij afasie heeft een infarct of een bloeding het linkerdeel van de hersenen, waar het taal- en spraakcentrum zit, beschadigt. Dit kan verschillende stoornissen veroorzaken:
  • De persoon kan geen woorden vinden
  • De persoon kan geen zinnen maken
  • De persoon kent de taal helemaal niet meer
  • De persoon verzint zelf woorden
  • De persoon kent nog maar enkele woorden en herhaalt die voortdurend
  • De persoon kan niet of moeilijker schrijven
  • De persoon kan niet of veel moeilijker lezen
De meeste mensen die aan afasie lijden, hebben overigens een mix van al die bovengenoemde symptomen.

Weer leren communiceren bij afasie

Mensen die hersenletsel hebben opgelopen, worden eerst in het ziekenhuis opgenomen en gaan daarna vaak naar andere centra om te revalideren. In verpleeghuizen of revalidatiecentra leren ze vervolgens met hulp van logopedisten weer zo goed mogelijk te communiceren. Dit gebeurt wel met nieuw aangeleerde spraak. Bovendien zijn er tegenwoordig afasiecentra in Nederland die er voor zorgen dat de persoon die hersenletsel heeft opgelopen zo goed mogelijk weer verder kan. Die zijn erg belangrijk want mensen met afasie moeten voortdurend gestimuleerd worden om te oefenen met praten. Gebeurt dit niet, dan verliezen zij hun spraakvermogen weer.

Praten met een afasiepatiënt is van groot belang

Hoewel het voor zowel patiënt als omgeving niet gemakkelijk is om te praten als de ander daar zoveel moeite mee heeft, is het wel van groot belang. De praktijk wijst echter uit dat weinig mensen met deze aandoening genoeg praten met hun omgeving. Dit komt omdat het hen heel zwaar valt, de omgeving onvoldoende begrip heeft en degene waar gesproken mee zou moeten worden de zinnen dan maar aanvult of invult.

Relatiebreuken door afasie

Doordat het zo moeilijk communiceren is met iemand met afasie, krijgen mensen ook vaak te maken met een relatiebreuk of verliezen zij vriendschappen of andere banden.

Bijeenkomsten in afasiecentra

In gespecialiseerde afasiecentra leren mensen met deze aandoening door middel van groepsgesprekken en taalspellen weer beter spreken. Bovendien is het een goed middel om het isolement te doorbreken en zitten mensen met lotgenoten in een groep waardoor ze beseffen dat ze niet de enigen zijn die aan deze aandoening lijden.

Waar zijn afasiecentra:

In Nederland bestaan anno 2010 al een aantal afasiecentra. Die zijn te vinden in:
  • Rotterdam
  • Utrecht
  • Amsterdam
  • Zwolle
  • Twente
  • Apeldoorn
  • Noord Limburg

Verder zijn er startende afasiecentra in:

  • Eindhoven
  • Flevopolder/'t Gooi
  • Zeeland
  • Den Haag
  • Leeuwarden
  • Drenthe

Afasiecentra in oprichting

  • Leiden
  • Tilburg
  • Groningen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoening: AfasieAandoening: AfasieMensen met de aandoening Afasie kunnen niet meer normaal praten, schrijven en lezen en vinden het heel moeilijk om ander…
De twee hoofdvormen van afasieWat is afasie? Waar is het woord van afgeleid en wat ervaart iemand die afasie heeft? Hoe ontstaat deze aandoening? Welk…
Afasie, een door hersenletsel veroorzaakte taalstoornisAfasie, een door hersenletsel veroorzaakte taalstoornisAfasie is een taalstoornis die ontstaat als een deel van de hersenen wordt beschadigd. Plaats en omvang van de hersenbes…
Psychologische test kinderen: taalDe taalontwikkeling van kinderen verloopt zeer verschillend van kind tot kind. Bij sommige kinderen is er sprake van een…
Afasie en apraxie: verlies van spreek- en beweegvaardigheidHet verloren gaan van het vermogen tot spreken is een symptoom dat vaak gezien wordt bij patiënten die een beroerte hebb…
Bronnen en referenties
  • www.afasie.nl
  • www.noorderbrug.nl
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Afasiecentra helpen mensen weer communiceren"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 07-02-2011
Subrubriek: Diversen
Special: Hart- en vaatziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!