InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Knuffelurn verzacht verdriet na overlijden

Knuffelurn verzacht verdriet na overlijden

Knuffelurn verzacht verdriet na overlijden Soms is het verlies van een dierbare maar moeilijk te accepteren. Volwassenen, maar ook kinderen willen graag bij de overledene zijn en missen dat directe contact. Een knuffelurn kan dan uitkomst brengen. Een knuffelurn is een urn in de vorm van een beer. De as van de overledene wordt in de knuffelurn opgeborgen. Voor kinderen een prachtige manier om de overledene nog te knuffelen. De knuffelurn.

Wat is een knuffelurn?

Een knuffelurn of Huggable urn is een knuffelbeer waarin de as van een overledene in opgeborgen kan worden. Door middel van een ritssluiting wordt een zakje met de as in de knuffel opgeborgen. Ook kunnen persoonlijke artikelen zoals een ring, een plukje haar of een geurtje worden opgeborgen in de beer. Volwassenen of kinderen kunnen daardoor de overledene gewoon knuffelen of bij zich dragen. Kinderen kunnen de knuffel zelfs mee naar bed nemen, zoals ze dat ook met een gewone knuffel doen.

Waarom een knuffelurn?

Mensen die heel veel verdriet hebben na een overlijden, willen vaak graag iets vastpakken wat van de ander is geweest. Met deze knuffelurn kan dat. Bovendien hebben nabestaanden daardoor ook nog eens het gevoel dat ze de ander direct vastpakken. De as van de overledene zit immers in de urn. Veilig opgeborgen in een zakje, dat wel, maar toch in de knuffel. Zeker voor kinderen is het vaak een troostrijke gedachte dat hun overleden papa of mama, hun zusje of broertje of opa of oma dicht bij ze is. Omdat het bovendien in een knuffel is associëren ze dat sowieso met troost. Groot voordeel is verder dat de knuffel overal mee naartoe kan worden genomen. Iemand die op de bank zit kan hem geruststellend in de armen nemen, maar ook in bed of zelfs op reis kan de urn gewoon mee. Gebleken is in ieder geval dat mensen het gevoel hebben dat de overledene altijd heel dicht bij ze is.

Hoe is de knuffelurn ontstaan?

De Huggables Collectie komt uit de koker van Huggable Urn. Dit is een Amerikaans bedrijf. Oprichtster Alexandra bedacht het concept van de herinnerings teddyberen in nagedachtenis van haar vader. En om mensen eraan te herinneren om vanaf de geboorte, elk moment van de dag volop te genieten van het leven. De eigenaar van het bedrijf stelt dat zij na het overlijden van haar vader op een bijzondere manier met hem kreeg. Hij gaf volgens haar aan dat hij boos was omdat zijn overblijfselen in een aartslelijke asbus terecht waren gekomen. Hij wilde ergens in ondergebracht worden wat zacht en knuffelig was en dat mensen de hele dag konden vasthouden. Volgens de bedenkster van het idee biedt het mensen enorme troost om zo’n teddybeer te pakken en de overledene een knuffel te geven. Vooral op moeilijke momenten kan hen dat tot grote steun zijn.

Knuffelurn in Nederland

De knuffelurn is tegenwoordig ook in Nederland te koop in een aantal varianten. De witte en bruine teddyberen zijn te koop via: Knuffelurn

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Knuffelurn verzacht verdriet na overlijden"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 03-11-2010
Subrubriek: Diversen
Special: Doodgaan
Medische informatie…
Schrijf mee!